Påställning=50Kr

Om en motorcykel är en så stor/liten risk att försäkringsbolagen vill ha 10 000:- Hel/hel, och några snåljävlar ställer på/av så att dom istället kommer undan med 6000:-, trots att dom som ställer på/av kör lika mycket som dom som har påställt året om.

Då får alltså försäkringsbolaget in 16 000 för två motorcyklar, istället för 20 000 som dom hade räknat med, altså höjer försäkringsbolaget hel/hel till 13 000:-, så då betalar han som inte ställer av 13 000:-, och han som ställer av betalar 6 800:- och försäkringsbolaget går 200:- back ändå, och funderar på att höja ännu mera.

Den som inte ser det sambandet är rakt ut korkad!

Om en motorcykel är en så stor/liten risk att försäkringsbolagen vill ha 10 000:- Hel/hel, och några snåljävlar ställer på/av så att dom istället kommer undan med 6000:-, trots att dom som ställer på/av kör lika mycket som dom som har påställt året om.

Då får alltså försäkringsbolaget in 16 000 för två motorcyklar, istället för 20 000 som dom hade räknat med, altså höjer försäkringsbolaget hel/hel till 13 000:-, så då betalar han som inte ställer av 13 000:-, och han som ställer av betalar 6 800:- och försäkringsbolaget går 200:- back ändå, och funderar på att höja ännu mera.

Den som inte ser det sambandet är rakt ut korkad!

tycker du inte det är fel av försäkringsbolaget att göra så??. isåfall kan man säga att jag förstör för alla andra hojåkare om jag ställde på 1:a juli ist för 1:a april. för att bolaget inte får in tillräckligt med stålar från mig som det räknat med i kalkylen.... kan ju inte stämma riktigt det där!

tycker du inte det är fel av försäkringsbolaget att göra så??. isåfall kan man säga att jag förstör för alla andra hojåkare om jag ställde på 1:a juli ist för 1:a april. för att bolaget inte får in tillräckligt med stålar från mig som det räknat med i kalkylen.... kan ju inte stämma riktigt det där!

För om du ställer på en hel månad senare så kör du en hel månad mindre förmodligen, eftersom väldigt få ställer på hojen en hel månad för tidigt, utan att använda den alls..

Och jag skrev ju tidigare att jag tyckte att dom skulle ändra så att en påställning gällde för minst en månad.

För om du ställer på en hel månad senare så kör du en hel månad mindre förmodligen, eftersom väldigt få ställer på hojen en hel månad för tidigt, utan att använda den alls..

Och jag skrev ju tidigare att jag tyckte att dom skulle ändra så att en påställning gällde för minst en månad.

Det har de ju nästan gjort... Skatten ska betalas på minst en månad i stöten nu så förutom dessa 50kr/påställning-avställningscykel så tillkommer även lite skatt om man ställer av inom en månad. Detta är ju dock ingen större kostnad och jag förutsätter också att man bara betalar skatt för en och samma månad en gång.

Jag tycker det är olyckligt att det kommer en avgift. Jag tycker man ska kunna ställa på/av ett par gånger per säsong(4-6ggr) utan någon kostnad men tack vare folk som ställt på och av varannan dag får alla andra betala för det. Det är ju faktiskt när det blir för korta perioder(=<1v) som premien blir "konstig", inte om man avstår från att köra en eller någon månad.

tack vare folk som ställt på och av varannan dag får alla andra betala för det.

Klassiker i repris...

Försäkringsbolagen tvår sina händer nu när fler pga avgiften kommer betala försäkringspremie trots att hojen står och är "skadefri"...

Återstår att se om premien kommer sjunka i samma takt som dom tjänar mer deg då...

Klassiker i repris...

Försäkringsbolagen tvår sina händer nu när fler pga avgiften kommer betala försäkringspremie trots att hojen står och är "skadefri"...

Återstår att se om premien kommer sjunka i samma takt som dom tjänar mer deg då...

Lösningen skulle ju vara att betala försäkringen per mil istället, det är ju den enda lösningen som blir rättvis.

Men jag betalar redan så lite i försäkring att jag knappt hade sparat några pengar på att göra så. (Detta trots att jag e 22 år och bor i Gbg.)

Lösningen skulle ju vara att betala försäkringen per mil istället, det är ju den enda lösningen som blir rättvis.

Är väl iaf hyfsat rättvist idag? Alla får ju välja vilket bolag dom vill ha och om dom vill ställa av/på en gång i veckan osv...

Är väl iaf hyfsat rättvist idag? Alla får ju välja vilket bolag dom vill ha och om dom vill ställa av/på en gång i veckan osv...

Jo, det är givetvis sant. Men det blir lite skevt om man ställer på/av varannan dag. Så är det ju dessutom fortfarande bara att vv tar betalt varje gång man gör så. Dessutom har de flesta försäkringsbolag börjat höja premien för de som gör så (med all rätt enligt mig).

Orka hålla på o ställa på o av ... ska ta o säga upp telefonabbonemanget varje gång ja inte ringer:tungan

varför fick jag tre räkningar på mina hojar på 43 kr i regestreringshållnings avgift? har ju inte fått de förr? :va

ja de har jag förstått men skatten ska ju inte betalas nu.. dom e avställd.

Registreringshållningsavgiften är inkluderad i skatten om du har den påställd året runt.

När du ställer av ditt fordon får du en separat inbetalning på 43kr då du inte betalar någon årlig skatt.

Registreringshållningsavgiften är inkluderad i skatten om du har den påställd året runt.

När du ställer av ditt fordon får du en separat inbetalning på 43kr då du inte betalar någon årlig skatt.

men betalas inte den av förra årets skatt? varför mina 3 avställda hojar men inte mina 2 avställda bilar? :va :va visst e jag jobbig? :)

men betalas inte den av förra årets skatt? varför mina 3 avställda hojar men inte mina 2 avställda bilar? :va :va visst e jag jobbig? :)
Är fordonet avställt när årsskatten ska debiteras så skickar de endast ut register.... Kommer även på bilar, du kanske har årsskatten på sommaren på bilarna?

Är fordonet avställt när årsskatten ska debiteras så skickar de endast ut register.... Kommer även på bilar, du kanske har årsskatten på sommaren på bilarna?

nee men nu kom jag på vad de va... jag tänkte fel,, har en hoj som är riktigt avställd sen 2 bilar som är skattebefriade.. tänkte fel på regnummren :huvet jobbigt å hålla reda på alla fordon (6st) :rolleyes:

Jag låter min hoj vara påställd året runt. Det var kravet för att jag skulle få
teckna försäkring hos bilsport mc. (moderna försäkringar)

fick se att de har 30 års rabatt 75% så det passade mig perfekt.:D

Den behöver inte vara påställd,men man måste betala försäkringen även om den är avställd!!

Det måste vara en dålig försäkring hos Bilsport mc!
Jag har aldrig betalat försäkring för ett avställt fordon.
Eftersom du tecknar en helårsförsäkring och får bra pris på den, kostar ungefär lika mycket som att ha den påställd 6månader utan helårsförsäkring. Men bara byta ägare så är problemet löst.

Back