Påställning=50Kr

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fel fel och fel. Du kan bara ställa på hojen 1 gång / dag.
Och dom som har orsakat avgifterna är VV själva som har ett sjukt idiotiskt uppbyggt system. Allt jobb (av/på-ställning) sköts av den enskilde hoj ägaren själv. Dom behöver bara skicka vidare uppgifter (från dator-dator) till f-bolagen. Svårare än så är det inte.

Jo jag är medveten om det, jag överdrev för att klargöra idiotin med att köpa fordon man inte har råd att ha påställda.
Att ställa på en dag, av en, på igen beroende på väder/arbetsschema/om polarnas vill åka osv tycker jag är löjligt.
Har man inte råd att ha hojen påställd hela sommaren, bestäm EN månad och åk dagligen då.

Jag har aldrig ställt av min motorcykel på dom fyra år jag har ägt den.
Jag har aldrig ställt av en bil heller, annat än när jag har lämnat dom på skroten.
Min bror ställer på/av en gång om året och han har två nya hojar.

Dom som har orsakat avgiften är dom som har ställt på/av ofta, inte VV, Inte försäkringsbolagen, ÄGARNA.
 
Last edited:

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Sthlm/Solna
Hoj
nothing atm
Jo jag är medveten om det, jag överdrev för att klargöra idiotin med att köpa fordon man inte har råd att ha påställda.
Att ställa på en dag, av en, på igen beroende på väder/arbetsschema/om polarnas vill åka osv tycker jag är löjligt.
Har man inte råd att ha hojen påställd hela sommaren, bestäm EN månad och åk dagligen då.

Jag har aldrig ställt av min motorcykel på dom fyra år jag har ägt den.
Jag har aldrig ställt av en bil heller, annat än när jag har lämnat dom på skroten.
Min bror ställer på/av en gång om året och han har två nya hojar.

Dom som har orsakat avgiften är dom som har ställt på/av ofta, inte VV, Inte försäkringsbolagen, ÄGARNA.

Inte ens lönt att argumentera emot. Du tänker och resonerar som ett hönsägg.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Sak samma för er som kör "ny" hoj iaf. Det ni sparar i premier lär ni kunna slanta upp på ett par 50-lappar ett par gånger istället.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Jag har aldrig ställt av min motorcykel på dom fyra år jag har ägt den.
Jag har aldrig ställt av en bil heller, annat än när jag har lämnat dom på skroten.

Och den informationen är relevant för att...?

Kan det kanske bero på att du inte kör en hoj som är "dyr" i försäkring och heller aldrig har ägt en cab... :va
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Inte ens lönt att argumentera emot. Du tänker och resonerar som ett hönsägg.

Ah, en hetsig tråd!

Hur ser du att hans resonemang inte håller? Det är ju för att "rätt" många missbrukar, med brist på vettigare ord, hur systemet funkar som det blir en höjning.

Skitbra. Det kan ni ha, snåljevvlar! :mad:

:rolleyes:
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Inte ens lönt att argumentera emot. Du tänker och resonerar som ett hönsägg.
Hans resonemang höll i mina ögon! Bara för att du inte gillar hans svar betyder inte att du ska börja förolämpa honom :tuttar
 

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
har man lite mindre inkomst och man vill köra hoj med dyr försäkring får man prioritera EX ställa av och på efter hur man kör.. inget säger hur ofta man får ställa av/på. så varför skylla på de som utnyttjat det???????? hade min hoj påställd hela sommarn 07 och det är inte mkt körning för pengarna då det mest regnade.

allt man tycker om/behöver om har blit dyrare

*bensin
*lönerna höjdes och äts nu upp av fackavgiften
*mc/bil försäkringar
*skatt
*snus

typiskt sveriges lösningar på alla problem i samhället *höja skatt/avgiften/pris* jävla trams:huvet
 

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Sthlm/Solna
Hoj
nothing atm
Ah, en hetsig tråd!

Hur ser du att hans resonemang inte håller? Det är ju för att "rätt" många missbrukar, med brist på vettigare ord, hur systemet funkar som det blir en höjning.

Skitbra. Det kan ni ha, snåljevvlar! :mad:

:rolleyes:

Först och främst så är det inte missbruk. Isåfall skulle VV ha ändrat antalet av/på-ställningar till ett x antal ggr / år. Självklart är det en kostnad för VV, det är inget jag säger emot och tror ingen annan gör så heller. Det som däremot är konstigt är att det först är helt konstnadsfritt (0kr) och sen blir det en kostnad på 50kr/påställning är för mig helt orimligt, vilket jag har skrivit om flertalet ggr på sh.

Men uppenbarligen är du antingen en person som
1. Aldrig har ställt av/på ditt fordon och på så sätt inte har en susning om vad det handlar om öht.
2. Äger ett/fler sketen/na fordon där det inte är lönt att ställa av/på.
3. Gillar att säga emot folk och eller trolla på internet.

Hans resonemang höll i mina ögon! Bara för att du inte gillar hans svar betyder inte att du ska börja förolämpa honom :tuttar

Jag förolämpar honom inte. Jag säger dock vad jag tycker om hans resonemang i sig. Det förefaller genomskinligt att han visar sin avundsjuka på det sätt han skriver/yttrar sig. Eller så är han helt enkelt bara ett så kallat internet troll.
 
Last edited:

Nilzohn

Medlem
Gick med
3 Jul 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000
Jo jag är medveten om det, jag överdrev för att klargöra idiotin med att köpa fordon man inte har råd att ha påställda.
Att ställa på en dag, av en, på igen beroende på väder/arbetsschema/om polarnas vill åka osv tycker jag är löjligt.
Har man inte råd att ha hojen påställd hela sommaren, bestäm EN månad och åk dagligen då.

Jag har aldrig ställt av min motorcykel på dom fyra år jag har ägt den.
Jag har aldrig ställt av en bil heller, annat än när jag har lämnat dom på skroten.
Min bror ställer på/av en gång om året och han har två nya hojar.

Dom som har orsakat avgiften är dom som har ställt på/av ofta, inte VV, Inte försäkringsbolagen, ÄGARNA.



GuW,

Du förstår nog inte. Det handlar inte om att man inte har råd. Personligen har jag och mina bankkonto inga som helst ekonomiska problem med att lägga ut vare sig 1000, eller för den delen 5000 kr, varje månad på en försäkring. Men! Varför betala för mycket helt i onödan?

Hela grejen med upprepade av- och påställningar är snarare att man inte vill lägga pengar i onödan. Man kan ha mycket kul och nytta av dem på annat som lockar.

Ponera att en genomsnittlig helförsäkring kostar 2500kr/mån här bland Sporthoj.com's medlemmar.
Om jag kan betala något - må det vara en vara eller en tjänst - för 1000 kr istället för 2500 kr, så gör jag naturligtvis det.

Om man inte använder cykeln under två veckor pga t.ex dåligt väder, eller är på på semesterresa, så skulle väl vilken människa som helst med någorlunda reson i knoppen inte vilja pröjsa halva månadsbeloppet - dvs kring 1250kr enligt ovan exempel, när maskinen ändå bara står i tryggt förvar hemma i garaget?

Nu vet jag inte din ålder och dina premier, men har du räknat på hur många tusenlappar du förlorat på att ha din MC påställd under de fyra år du nämner ovan? Du kanske inte ens bryr dig?

Om svaret är nej, så kanske du är likgiltig inför dina tiotusentals kronor, och det bryr jag mig inte om. Men - Jag är inte likgiltig inför mina.


Det är inte de stora inkomsterna som gör dig rik, utan de små utgifterna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Klippt bort en massa...

Kära matematiksnille, om alla som nu ställer av sina fordnon exakt varje minut dom inte används, för att slippa betala försäkring för den tiden, istället lät hojen vara påställd ändå så skulle priset på försäkringen sjunka.

Detta på grund av det lilla faktum att två motorcyklar som används varannan vecka och står i garaget varannan vecka tillbringar lika mycket tid ute i den farliga trafiken oavsett om man ställer av den gargeveckorna eller har den påställd hela tiden.

Så dom som ställer av skulle egentligen ha ännu högre försäkring, men snyltar på dom som inte gör det.

Fattat?
 

Nilzohn

Medlem
Gick med
3 Jul 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000
Kära matematiksnille, om alla som nu ställer av sina fordnon exakt varje minut dom inte används, för att slippa betala försäkring för den tiden, istället lät hojen vara påställd ändå så skulle priset på försäkringen sjunka.

Var tusan har du fått det där ifrån? Källa?

Detta på grund av det lilla faktum att två motorcyklar som används varannan vecka och står i garaget varannan vecka tillbringar lika mycket tid ute i den farliga trafiken oavsett om man ställer av den gargeveckorna eller har den påställd hela tiden.

Naturligtvis. Det är ju just det som är grejen. Varför då betala för något du inte använder?

Hur mycket pengar lägger du egentligen i ONÖDAN?

Handlar du möbler en gång i veckan? Jag gör inte det.

Köper du målarfärg för 1000kr varannan dag, och slänger det gamla? Jag gör inte det.

Köper du nya kläder istället för att tvätta dem? Jag gör inte det.

Nöjer du dig med 20000 kr i månadslön, när du kan få 35000 för samma jobb? Jag gör inte det.

....låter du cykeln vara påställd fastän den inte rullar en meter på flera veckor, och därmed förlorar tusentals kronor? Jag gör inte det.

Så dom som ställer av skulle egentligen ha ännu högre försäkring, men snyltar på dom som inte gör det.

Fattat?

Det där är din mycket subjektiva åsikt, som inte är baserat på ett uns fakta. På vilket sätt tror du att du får dyrare försäkring för att jag ställer av min cykel när jag inte använder den?

Genom ökade administrationskostnader för VV/Försäkringsbolagen? Get real. Hela den kedjan sköts till 100% automatiskt, och genererar ingen som helst extra handpåläggning för någon anställd, vare sig på VV eller försäkringsbolagen.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:nicka

Jante är svårdödad.

Men, om vi bara försöker tillräckligt länge så kommer vi nog utrota alla spår av Jante. Till år 2278 eller så... :rolleyes:
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Var tusan har du fått det där ifrån? Källa?
...

Källa? Det är väl självklart. Det skulle ske precis lika många olyckor så totalt sett måste alla motorcyklister betala in lika mycket. Det enda vi får är ett minutpris på mc istället för ett års-pris. Nåt sånt pris vill inte jag ha iaf, och det slipper vi nu om påställningen börjar kosta pengar.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Det är försäkringsbolagen som uppmuntrat till av/påställning ofta genom o erbjuda sådan försäkringsform ställ av/på så ofta du vill tex Folksam. iofs så har den försäkringen ett högre pris än en ren årsförsäkring. Nästa steg är nog att försäkringbolagen som inte erbjuder obegränsat av/på också vill ha betalt. Kan VV ta betalt för påställning så kan vi! Så 50kr är nog bara början:gnissla
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
jag överdrev för att klargöra idiotin med att köpa fordon man inte har råd att ha påställda.

Jag tycker att folk som inte har råd att ha alla sina fordon på tomgång dygnet runt borde sälja dom...

Klart man ska ha påställt och på tomgång fast man inte använder fordonet just då...

Hålla på att slå av motorn på nätterna och om man går in på en fika någonstans är bara löjligt...:rolleyes:
 

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Man får helt enkelt kalkylera på vad som är lönsamt.

Min dyra hoj (ur försäkringstänket) kostar mig ca 165 kr/vecka (ca 8600/år i trafikförs). Alltså är det lönsamt för mig om jag ställer av den och har den avställd mer än ca 3dagar. Då har jag ändå gått +/- 0 med den nya avgiften.

Frågan är hur mycket kostnaden kommer att öka för VV att de ska skicka ut en inbetalning varje gång jag ställer på den?

Nu kan jag ju säga att jag inte är så himla noga med att ställa av och på hojen, men jag räknar nog med att ställa på hojen 5-7 ggr innan nästa vinter (allt beroende på väder och vad man gör under semestern etc). Flest gånger blir nog klart runt vårkanten då vädret varierar.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Antalet på och avställnigar för att spara pengar kommer ju såklart att sjunka nu beroende på var brytpunkten kommer att landa om man jämför med sin totala försäkringskostnaden på hojen / bilen förra året.

Ev kör fler avställt mellan påställningsperioderna för att dom 50kr/påställning äter upp den summan som man annars slipper betala.
Alternativt att fler kör helt avställt.
 
Nyheter
ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

Top