Påkörd vid körning mellan bilar

Lastbilar är stora. Jag har själv kört lastbil i några år.

I staden, och på andra platser, kör man iskallt ibland - jag är störst flytta på dig.
Man har inte något annat val då bilar och annat inte låter en byta fil eller svänga.

Men sedan ÄR lastbilar stora också. Jag har själv backat snett över en audis motorhuv utan att jag märkte det vid ett lite knepigt ställe i en brant backe och en 90graders sväng på krönet. Märkte det först då jag kommit över den.

Lastbilar skall man aldrig stå nära under några omständigheter i trafiken.

edit: som mc förare menade jag

I staden, och på andra platser, kör man iskallt ibland - jag är störst flytta på dig.
Man har inte något annat val då bilar och annat inte låter en byta fil eller svänga.

Men sedan ÄR lastbilar stora också. Jag har själv backat snett över en audis motorhuv utan att jag märkte det vid ett lite knepigt ställe i en brant backe och en 90graders sväng på krönet. Märkte det först då jag kommit över den.

REnt allmänt är det rätt bra att hålla ett betryggande avstånd till lastbilar i trafiken om man inte vill bli mos... Dålig sikt och stor vikt och en jävla massa hästkrafter är ingen bra kombo om man smyger upp bakom en lastbil som ska till att backa.

Det som också gäller för lastbilar är att dessa oftast framförs av yrkeschaufförer som är bra mycket bättre på att framföra sitt fordon än vad medelbilisten är på att framföra sin personbil. Lastbilar ända upp till 24 metare är det jag är minst rädd för i trafiken. De vet oftast var de har sin stora bil. Min uppfattning efter många år på vägarna. Sen verkar de flesta gilla hojåkare också. :tummenupp

Det som också gäller för lastbilar är att dessa oftast framförs av yrkeschaufförer som är bra mycket bättre på att framföra sitt fordon än vad medelbilisten är på att framföra sin personbil. Lastbilar ända upp till 24 metare är det jag är minst rädd för i trafiken. De vet oftast var de har sin stora bil. Min uppfattning efter många år på vägarna. Sen verkar de flesta gilla hojåkare också. :tummenupp

åja , yrkesförare (taxi,bud,lasbil o buss) är nog dom största kålsuparna här nere i fjollträsk .... GPS'ar,SMS'ar whatever... eller så e dom bara djävulskt avundsjuka när man glider förbi på hojjen ...... alltid STOR marginal till såkallade yrkeschaufförer ... å ligg tamejfan ALDRIG för länge brevid en lastbilschaffis (så han hinner se dig i backspegeln)

trust no one , its a jungle out there

2:a

GLÖM inte,,,, mot ALLT är vi 2:a!!!!
Mc mot mc = 2:a ja även där och uppåt.
Jag ser dej hellre pissed off än inte alls.
Make love like war!

Kan inte nån filma när ni gör "dude-blicken" den fick jag inte lära mig när jag tog körkort.

Villgärnaläramig

bas-rutten-bar-fight-self-defense.jpg

Haha, med hjälm o solglajjer så blir det tydligt i trafiken. :neanderthal

Mcn följer ju lagen och bryter inte mot någon trafikregel.

Lastbilen, föraren skulle skaka galler för mordförsök om det varit en (polis) mc. Man ska ge fan i att medvetet köra på oskyddade trafikanter.

Ni som är av annan åsikt - skaffa en karta till pannkakan.

vad var problemet med att dra dit polisen och reda ut det istället för att skriva om det på sporthoj. :va

kör han på dig med flit så lär han ju åka dit så det stänker om det...

vad var problemet med att dra dit polisen och reda ut det istället för att skriva om det på sporthoj. :va

kör han på dig med flit så lär han ju åka dit så det stänker om det...

Det är säkert superlätt att bevisa att lastbilen med flit körde på. Han (eller hon) klarar sig säkert långt med att denna inte trodde någon skulle vara så dum i huvet och försöka trycka sig mellan en lastbil och bil med för liten lucka...

För ett par år sedan trängde jag mig före en buss vid ett rödljus, stod precis snett till höger framför bussen. Busschauffören fick för sig att dra iväg innan ljusen slagit över och körde rakt på mitt vänstra ben, men stannade innan jag gick omkull. Resultatet blev inte värre än att min fotpinne gick av, lustigt nog, men sen dess har jag lärt mig att aldrig tränga mig framför stora fordon där man inte kan ha ögonkontakt med föraren. Det är helt enkelt för jävla farligt.

Förövrigt så slog jag av den andra fotpinnen mot garageväggen några dagar senare, så jag fick köra utan fotpinnar på båda sidor ett tag innan jag fick hem nya.. småjobbigt..

Last edited:
Mcn följer ju lagen och bryter inte mot någon trafikregel.

Lastbilen, föraren skulle skaka galler för mordförsök om det varit en (polis) mc. Man ska ge fan i att medvetet köra på oskyddade trafikanter.

Ni som är av annan åsikt - skaffa en karta till pannkakan.

I teorin nej. I verkligheten så korsar du en heldragen linje 9ggr av 10.
Och kör du såpass tight och nära 2 bilar att det snudd på tar i från början så ska du nog se att du kan åka dit för vårdslöshet i trafik oxå om det skulle hända nåt.

Man ska även ge fan i att medvetet köra så att 7av10 medtrafikanter vill döda en när man kört förbi. Fast det står ju inte i lagen då...

Last edited:
I sthlm e alla vana att hojar kör mellan bilarna. Medans när jag var i örebro i helgen verka alla skitsura när man trängde sig. Vad är meningen med att ta hojen till jobbet annars?. Och hur ska mc buden överleva annars :).

Vadå inte ens poliserna och hojpoliserna bryr sig när jag kör mellan bilarna eller det lilla mc spåret vid haga norra dom kör ju själva där.

Last edited:
I teorin nej. I verkligheten så korsar du en heldragen linje 9ggr av 10.
Och kör du såpass tight och nära 2 bilar att det snudd på tar i från början så ska du nog se att du kan åka dit för vårdslöshet i trafik oxå om det skulle hända nåt.

Man ska även ge fan i att medvetet köra så att 7av10 medtrafikanter vill döda en när man kört förbi. Fast det står ju inte i lagen då...

Skulle han korsat den är det en lindrig trafikförseelse. Bilarna stod ju stilla dessutom, hur får du det till att de kan vara vårdslöst att köra mellan?

Jag kör hoj dagligen vinter och sommar i rusningstrafik i STHLM. Jag förstår att många blir frustrerade av att sitta i köerna. Men, när man väljer att medvetet köra på en oskyddad trafikant blir det livsfarligt. De allra flesta förstår skillnaden mellan att vara arg och begå dråpförsök.

OT: En av de mer udda grejerna jag sett hittills var en Mc och bil som surnade till på varandra på Essingeleden. Gissningsvis kanske bilen trängde MCn, ja såg inte förspelet. MC föraren blir skitarg och försöker sparka på bilen flera gånger, åker sen in framför bilen och tvärnitar nåra gånger!

Skulle han korsat den är det en lindrig trafikförseelse. Bilarna stod ju stilla dessutom, hur får du det till att de kan vara vårdslöst att köra mellan?

Jag kör hoj dagligen vinter och sommar i rusningstrafik i STHLM. Jag förstår att många blir frustrerade av att sitta i köerna. Men, när man väljer att medvetet köra på en oskyddad trafikant blir det livsfarligt. De allra flesta förstår skillnaden mellan att vara arg och begå dråpförsök.

Det där kan du ju hävda tills den dagen det händer en olycka.
Bilar i kö står inte alltid stilla, och att köra med väldigt liten marginal (speciellt om det uppstår en olycka) kan självklart räknas som vårdslöst.

Och ni som förstorar upp saker härinne... Det verkar va som att djungelns lag gäller för MC men inte för nån annan för då jävl*/&&/Y!

Hade det varit ett "dråpförsök" så hade han nog gjort ett bättre försök nn att bara markera vad han tyckte om saken. Dvs, faktiskt kört på snubben så att han faktiskt hade gjort illa sig oxå.

Det där kan du ju hävda tills den dagen det händer en olycka.
Bilar i kö står inte alltid stilla, och att köra med väldigt liten marginal (speciellt om det uppstår en olycka) kan självklart räknas som vårdslöst.

Och ni som förstorar upp saker härinne... Det verkar va som att djungelns lag gäller för MC men inte för nån annan för då jävl*/&&/Y!

Hade det varit ett "dråpförsök" så hade han nog gjort ett bättre försök nn att bara markera vad han tyckte om saken. Dvs, faktiskt kört på snubben så att han faktiskt hade gjort illa sig oxå.

Det här är ett hojforum. Om du ogillar hojåkare finns det andra forum.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing