Påkörd vid körning mellan bilar

Men titta, ännu en hojägare med attitydproblem bakom ratten. Vilken överraskning. :näsblod

Kan man inte hantera sitt temperament i trafiken har man inte i trafiken att göra. Du borde gå till jobbet tills du lärt dig självkontroll :arsele

Vill du köra på fotgängare som "tränger sig förbi" bilkön på trottoaren också?

:rolleyes::rolleyes: Du gillar också att gå bakom ett par fula spermatruckstryckande lattemorsor i bredd på trottoaren som långsamt fönstershoppar och snattrar om trams. :mad:

Om/när man tränger sig så SKA man köra något fortare än kön/hastighetsbegränsningen, inte skapa en 30-45km/h kö på 50-70väg :huvet
 
Såg du om det var en cyklist på höger sida om lastbilen?
Såg du om han behövde ta ut för o klara o göra en högersväng?

Det är lite speciellt o köra lastbil men det vet nog inte TS, de är höga breda o långa o så liksom.

Lämna gärna lite spelrum åt lastbilar mao
 
Kan inte nån filma när ni gör "dude-blicken" den fick jag inte lära mig när jag tog körkort.

Villgärnaläramig

Här är 2 olika bilder med "dude-blicken" :tummenupp
(2 st olika beroende på situationen!!)
 

Bifogat

  • dude1.jpg
    dude1.jpg
    3.6 KB · Visningar: 1,099
  • dude2.jpg
    dude2.jpg
    4.8 KB · Visningar: 1,087
Det är faktiskt lagligt att med mc och moped, köra mellan bilar, om det kan ske säkert och på vänster sida om bil. Utan att komma över till det vänstra körfältet. Men det är inte lagligt att prejas

Lanesplitting är INTE lagligt, vilket TS beskriver sitt trafikbeteende som.

Att tränga sig så nära en lastbil och inse att det inte går att komma fram/förbi, och därigenom skapat en kollision är vårdslöshet i trafik.
 
Lanesplitting är INTE lagligt, vilket TS beskriver sitt trafikbeteende som.

Att tränga sig så nära en lastbil och inse att det inte går att komma fram/förbi, och därigenom skapat en kollision är vårdslöshet i trafik.

Lanesplitting är inte olagligt. (sålänge man inte korsar heldraget)

Men att mosa på när det blir för trångt är som sagt vårdslöshet i trafik.
 
Lanesplitting är inte olagligt. (sålänge man inte korsar heldraget)

Om det inte ändrats de senaste åren gäller:

3 kap.
9 §
Om flera körfält för färd i samma riktning är skilda åt genom en vägmarkering, skall hela fordonet föras inom ett av de avskilda fälten. Om en heldragen linje skiljer körfälten åt får byte av körfält inte ske. Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning.
 
Om det inte ändrats de senaste åren gäller:

3 kap.
9 §
Om flera körfält för färd i samma riktning är skilda åt genom en vägmarkering, skall hela fordonet föras inom ett av de avskilda fälten. Om en heldragen linje skiljer körfälten åt får byte av körfält inte ske. Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning.

Samtidigt får man vistas flera fordon i samma fil så länge det finns plats för det...
 
Några korta tumregler ur gällande lag; Trafikförordningen (SFS 1998:1276):

Kap 2, § 1: För att undvika trafikolyckor ska en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
En trafikant ska uppträda så att han/hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Kap 3, § 37: Omkörning ska ske till vänster av den man kör om. Det finns ett undantag:

Kap 3, § 7: På en väg med minst två körfält med vägmarkering i samma riktning och högst 70 km/h får
föraren använda det lämpligaste körfältet vid omkörning. Lagen förutsätter dock att man kör i samma körfält i en viss hastighet utan att byta. Zickzack-körning är inte tillåtet.

§ 33: Den som kör om ska lämna betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det som körs om.


Många mc förare har tydligen inte förstått paragraf 1 och 33.
 
Jag hamnade genom eget förvållande i samma knipa som DerClown, trångt vid lastbil, i somras.
Ligger på 3-filsväg med vajerräcken bakom en långtradare och väntar på att det ska bli tvåfiligt. För att köra om. Så jag börjar köra om och det gör långtradaren också. Köra om nått långsamt framför långtradaren
Så det blir för mig att bromsa och svänga vänster upp mot vajerräcket. För jag är i en triangel. Vajerräcket till vänster och släpet till höger på snedden över filen. Det gick bra.
Och gav mig en tankeställare.
 
Några korta tumregler ur gällande lag; Trafikförordningen (SFS 1998:1276):

Kap 3, § 7: På en väg med minst två körfält med vägmarkering i samma riktning och högst 70 km/h får
föraren använda det lämpligaste körfältet vid omkörning.

Lagen förutsätter dock att man kör i samma körfält i en viss hastighet utan att byta. Zickzack-körning är inte tillåtet.

§ 33: Den som kör om ska lämna betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det som körs om.


Många mc förare har tydligen inte förstått paragraf 1 och 33.

Vad lagen förutsätter framgår inte i lagtexterna i detta fall iaf.
Det lämnar öppningar för tolkningar, vilket bidrar till att detta ämne återkommer gång på gång.
Man får läsa i domstolsbeslut för att få veta vad som eg gäller, men troligen finns ingen hovrättsdom i det aktuella fallet.

Betryggande avstånd i sidled är ganska olika från person till person. 1cm mellan backspeglar i krypkörning i kö är gott om plats enlig vissa, andra vill ha flera decimeter.
 
Om detta hände vid ett rödlyse, gick lastbilsföraren ut och lyfte lastbilen så att benet blev klämt eller hur funkade det hela rent tekniskt?
 
Vad lagen förutsätter framgår inte i lagtexterna i detta fall iaf.
Det lämnar öppningar för tolkningar, vilket bidrar till att detta ämne återkommer gång på gång.
Man får läsa i domstolsbeslut för att få veta vad som eg gäller, men troligen finns ingen hovrättsdom i det aktuella fallet.

Betryggande avstånd i sidled är ganska olika från person till person. 1cm mellan backspeglar i krypkörning i kö är gott om plats enlig vissa, andra vill ha flera decimeter.


Det är sant att det inte står klart och tydligt, men tycker man att 1cm som marginal är ok och det händer något så kanske man hade lite fel i bedömningen.

Det klagas mycket på bilismen och framför allt på tyska bilar hur dom kör.
Ja många kör väldigt egotrippade likaså som många mc förare gör med.

har man för små marginaler får man tänka om lite.
 
Jag kan ju känna att han gör som han vill när du gör som du vill. Hade du inte kört emellan hade han inte klämt dig. Gör som du vill och hacka i dig konsekvenserna.

Jag har god lust att köra på dessa jävla vingliga sat-mopedister som ska tränga sig före och sen snigla fram och vingla. DÖD ÅT DOM! DÖÖÖD!

Om Lastbilschauffören "tacklade" honom så bryter han mot lagen (troligen "Ofredande" eftersom ingen kroppsskada skedde). Motorcyklisten bryter inte mot lagen genom att köra mellan filerna om han gör det på ett säkert sätt.

Lanesplitting är INTE lagligt, vilket TS beskriver sitt trafikbeteende som.

Att tränga sig så nära en lastbil och inse att det inte går att komma fram/förbi, och därigenom skapat en kollision är vårdslöshet i trafik.

Lanesplitting är fullt lagligt eftersom det inte finns någon lag emot det. Enda föreskriften som finns är att man inte ska utsättta andra för fara, med andra ord. Gör det på ett säkert sätt.

Källa: Trafikverket, kontaktade dem personligen.

Mailkontakt med Trafikverket:

"Hej Fredrik!

Tack för din fråga med ärendenummer *******

Fråga: Hej,

Får man på tvåfilig väg med kö köra mellan filerna med motorcykel. Om ja, gäller detta både till höger/vänster om filerna, vad är begränsningarna och bestämmelserna?

Med vänliga hälsningar,
Fredrik ******

Svar: Det beror på ditt omdöme och din förarskicklighet. Det gäller att välja rätt platser och tillfällen för att inte riskera att bryta mot trafikregler eller i värsta fall ställa till med en olycka. Och smäller det är det ju vi hojåkare som råkar mest illa ut.

På en väg med markerade körfält ska fordon föras helt inom körfältet. Byte av körfält får dock ske, hur ofta anges inte i lagstiftningen. Vid körfältsbyte är det den som byter körfält som ansvarar för att det inte vållar fara eller onödigt hinder. Omkörning får normalt ske till vänster, men om det är en väg med minst två markerade körfält i färdriktningen och hastighetsbegränsningen är högst 70 km/tim får du köra om på både vänster och höger sida. Den som kör om ska hålla ett betryggande avstånd i sidled.

Det finns ingen trafikregel som uttryckligen förbjuder mc-förare att då tillfälle ges smyga fram mellan körfälten, men kolla trafikreglerna här ovan och håll dig till dem och framför allt ha respekt för att bilförare inte alltid ser sig för eller blinkar innan de gör körfältsbyten. Självklart är det vårdslöst och lite självmordsbenäget att tillämpa den här körningen i höga farter eller om din fart avviker mycket från omgivande bilars fart.

För vidare kontakt i ärendet använd länken:
********


Med vänliga hälsningar
***********

Supportenheten
Transportstyrelsen
 
Last edited:
Jag kan ju känna att han gör som han vill när du gör som du vill. Hade du inte kört emellan hade han inte klämt dig. Gör som du vill och hacka i dig konsekvenserna.

Jag har god lust att köra på dessa jävla vingliga sat-mopedister som ska tränga sig före och sen snigla fram och vingla. DÖD ÅT DOM! DÖÖÖD!

Hoppas du skojar eller är du dum i huvudet?
 
Samtidigt får man vistas flera fordon i samma fil så länge det finns plats för det...

Jag var inne lite på det jag också, men jag hittar bara detta:

Körfält kan anta dessa 2 former:

Markerade: Linjer avskiljer körfälten. Enkelt att se. Detta är den vanligaste typen.

Icke-markerade: Om utrymmet i sidled är tillräckligt stort för att framföra ett fyrhjuligt fordon räknas det också som ett körfält.



Min tolkning är att man får vara fler fyrhjuliga fordon i samma körfält om det får plats, men jag hittar ingenstans där det står att "ett fyrhjuligt fordon och mc får vistas i samma körfält om det finns plats"

En gråzon tycker jag.
 
Det finns de som dör liggandes i försvarsstolen citerandes lagboken: "Enligt paragraf bluttenblä stycke tre var det alla andra i hela världens fel medan jag gjorde allt rätt". Snälla ni, släpp taget om lagboken och kom in i verkligheten.

  1. Den som tränger sig skapar irritation i kön där alla andra står och väntar på sin tur.
  2. Den som är liten och svag åker alltid på stryk av en lastbil.
  3. Det tar längre tid att komma ifrån ett rödljus om en MC kör mellan köerna och ställer sig framför en.

De få rader text som reglerar detta i Trafikförordningen använder rena skolboksomkörningar som exempel. Den typ av lanesplitting som 99% av alla hojåkare håller på med och även i just detta fall är något helt annat. Det skulle vara kul att visa en genomsnittlig lanesplitting för ett gäng poliser och höra hur de bedömmer den. Sanningen är ju att man i sjävla verket inte gör några "omkörningar" utan att man kör mellan två fordon oftast på vita linjen eller zick zack över den. Att kalla lanesplitting för omkörning är en sanning med stor modifikation och försköning. Det svenska ordet för lanesplitting är tränga-sig-före.
 
Last edited:
Jag var inne lite på det jag också, men jag hittar bara detta:

Körfält kan anta dessa 2 former:

Markerade: Linjer avskiljer körfälten. Enkelt att se. Detta är den vanligaste typen.

Icke-markerade: Om utrymmet i sidled är tillräckligt stort för att framföra ett fyrhjuligt fordon räknas det också som ett körfält.



Min tolkning är att man får vara fler fyrhjuliga fordon i samma körfält om det får plats, men jag hittar ingenstans där det står att "ett fyrhjuligt fordon och mc får vistas i samma körfält om det finns plats"

En gråzon tycker jag.
Jo helt klart en gråzon som skulle må alldeles utmärkt av att förtydligas. Och beroende på vem man frågar får man ju olika svar...

Det kan ju vara så att det inte är direkt olagligt att göra det, men om man råkar ut för en olycka när man gör det är det helt och hållet ens eget ansvar och man åker dit på det. Det finns ju en del andra sådana exempel i trafikreglerna. Som tex de där svarta hastighetsskyltarna förbi vägarbetsplatser...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top