Påkörd vid körning mellan bilar

Jo helt klart en gråzon som skulle må alldeles utmärkt av att förtydligas. Och beroende på vem man frågar får man ju olika svar...

Det kan ju vara så att det inte är direkt olagligt att göra det, men om man råkar ut för en olycka när man gör det är det helt och hållet ens eget ansvar och man åker dit på det. Det finns ju en del andra sådana exempel i trafikreglerna. Som tex de där svarta hastighetsskyltarna förbi vägarbetsplatser...

Exakt, man får ju använda huvudet givetvis, men man vill ju samtidigt veta vad som gäller. Kanske blir man stoppad en dag för att man "LINEAR" eller vad det hette o då är det bra o ha i ryggen vad man får o inte får göra.

Jag kan ju berätta att jag blev stoppad för att jag körde om ett civilt arbetsfordon med släp med uniformerad konstapel i på insidan på en 2-filig 70-väg och han hade synpunkter på det. Då sa jag bara att han inte ska ligga i vänster med bil o släp o fisköra och att jag minsann får köra om i höger körfält på 70-väg.

Då vart det slut på diskussionen rätt snabbt :)

Sen att jag fick en flygande besiktning är en annan historia :näsblod

Last edited:
Så med andra ord är de ok att ta saken i egna händer om man ser nån som gör ev. fel enligt din mening ?? :va

Two wrong don't make a right...

Vem har tagit saken i egna händer?

TS har försökt att trycka sig mellan 2st fordon. Hade båda dessa fordon stått helt parallella hade TS kommit emellan hela vägen. Eftersom TS inte kom emellan hela vägen måste något av dessa andra 2 fordon stått snett mot det andra fordonet. Dvs att något av dessa fordon inte svängde, utan fortsatte rakt i sin tidigare färdriktning.

Kan vi inte komma överens om att lastbilar och långtradadare, budbilar, hantverkare , taxi, personbilar, och övriga långsamtgående fordon håller sig så långt till höger eller i det högra körfältet vid flera körfält så blir trafikrytmen mycket mera drägligt för oss med mc.:D

Lanesplitting är fullt lagligt eftersom det inte finns någon lag emot det. Enda föreskriften som finns är att man inte ska utsättta andra för fara, med andra ord. Gör det på ett säkert sätt.

Källa: Trafikverket, kontaktade dem personligen.

Tycker att du ska söka lite mer info om detta...det finns några paragrafer i denna tråd som klargör lite hur man får och inte får framföra sitt fordon.

Din tolkning att man får köra hur man vill, bara man inte utsätter andra för fara hoppas jag att du INTE fick lära dig i körskolan!

Dude-blicken ,lär er den så behöver ni inte kunna nå annat :tummenupp

Bifogat

• images[6].jpg
    images[6].jpg
    6 KB · Visningar: 95
Jag vet inte om det har sagts och det kanske inte var aktuellt i ditt fall, men du är väl medveten om att lastbilar har överhäng och om han skulle ha svängt höger hade du inte mått så bra sen :näsblod

Det finns de som dör liggandes i försvarsstolen citerandes lagboken: "Enligt paragraf bluttenblä stycke tre var det alla andra i hela världens fel medan jag gjorde allt rätt". Snälla ni, släpp taget om lagboken och kom in i verkligheten.

1. Den som tränger sig skapar irritation i kön där alla andra står och väntar på sin tur.
  2. Den som är liten och svag åker alltid på stryk av en lastbil.
  3. Det tar längre tid att komma ifrån ett rödljus om en MC kör mellan köerna och ställer sig framför en.

De få rader text som reglerar detta i Trafikförordningen använder rena skolboksomkörningar som exempel. Den typ av lanesplitting som 99% av alla hojåkare håller på med och även i just detta fall är något helt annat. Det skulle vara kul att visa en genomsnittlig lanesplitting för ett gäng poliser och höra hur de bedömmer den. Sanningen är ju att man i sjävla verket inte gör några "omkörningar" utan att man kör mellan två fordon oftast på vita linjen eller zick zack över den. Att kalla lanesplitting för omkörning är en sanning med stor modifikation och försköning. Det svenska ordet för lanesplitting är tränga-sig-före.

Hur menar du att det tar längre tid om jag tränger mig före bilarna med min MC?
När det blir grönt finns det två scenarion.
Det ena är att det är fortsatt kö även efter trafikljuset, varpå jag fortsätter mellan filerna och du påverkas således inte.
Det andra är att det inte är fortsatt kö, och så vida jag inte tränger mig före en bil som gör 0-100 på under 3 sekunder borde jag inte heller påverka tiden det tar för honom att ta sig nånstans.

Näe, någon extra mätbar tid handlar det inte om.
Det handlar bara om vad du skrev som punkt 1, irritation.
Denna bygger helt och fullt på avundsjuka.
Ska vi förbjuda all irritation som svenskar skapar genom avundsjuka så får vi plocka fram Mao´s lilla röda och börja bygga läger för oliktänkande.

Jag kan ju känna att han gör som han vill när du gör som du vill. Hade du inte kört emellan hade han inte klämt dig. Gör som du vill och hacka i dig konsekvenserna.

Jag har god lust att köra på dessa jävla vingliga sat-mopedister som ska tränga sig före och sen snigla fram och vingla. DÖD ÅT DOM! DÖÖÖD!

Det var ju en åsikt som klassas in bland de mindre smarta,,, idioter som prejjar i trafiken har inte mycket berättigande.

Mattias sköjjade!

Lastbilar är speciella fordon, man behöver hålla ut ibland av olika orsaker.

Prova o köra lastbil själv så fattar ni.

Mattias sköjjade!

Lastbilar är speciella fordon, man behöver hålla ut ibland av olika orsaker.

Prova o köra lastbil själv så fattar ni.

Men det är väldigt sällan jag behöver hålla ut när jag ser att jag har en motorcykel precis bredvid.

Not sent from an iProduct...

Nej visst, min poäng var att man behöver hålla ut IBLAND. Tänkte sprida vetskapen för o öka förståelsen för den tunga trafiken. I den aktuella situationen kan det ju vara en provocerad prejning..

Å i Belgien lagstiftade de nyss om att det skall vara lagligt för MC att köra mellan filerna...
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9790

Som vanligt i Sverige så har vi den överpretentiösa moralmaffian, så även här...
Det blir för mycket skrivbordstalibaner, alldeles för lätt att vara en lagförespråkare eller moralpredikare när man sitter bakom tangentbordet. Jag lovar att ni också gör fel, hur ofta kör du t.ex. endast i 80km/h med din släpvagn bak på bilen. Jag menar, det är ju skitsmart att köra 100-110km/h med ett livsfarligt påhäng därbak om du måste tvärnita. Hur ofta kör du fast du ser att trafiklysena slår om till orange när det är mycket trafik?

Det är bra att de fordon som kan flyter snabbare igenom trafiken, det blir mindre fordon i trafiken då - det måste ju ändå vara självklart? Mindra antal fordon i trafiken minskar belastningen.
Eller, tycker ni något annat?

De enda som inte tycker om att hojarna kör mellan bilar är de som:
1. Har så gammal bil att de inte har ac när det är varm och blir avundsjuka när hojarna rinner igenom
2. Inte bor i storstad och blir stressad och tycker att det är jobbigt med köer
3. Inte fattar att det är bättre att vara så lugn som möjligt i trafiken i hjälpa varandra - varför sabba och utsätta varandra för fara?
4. Är dum nog att ge sig ut när det är mycket köer = planera bättre om ni tycker att det är jobbigt med köer

Summa summarum, medmänsklighet är grymt mycket bättre än elaka besserwissertyper.

Vi syns i trafiken polarn:tummenupp

Mycket snicksnack om regler hit och dit. Det är väl inte en människa på sporthoj som bryr sig om sånt trams, det gäller ju bara sossecontainrar... man kör där det finns plats! Heldraget osv gäller inte sporthojar, plåtskyltarna är också bara uppsatta för att sossecontainrarna ska veta hur fort dom kan köra utan att bilen välter i kurvorna.

Jag såg en hoj idag som INTE körde mellan bilarna vid ett rödljus, det provocerade mig nåt otroligt :D

Till TS: du körde förmordligen för sakta, är man snabb så hinner inte bilarna/lastbilarna preja en :tummenupp

Bara att sparka av backspegeln på en sån idiot! (Kan vara lite jobbigt på lastbilar) ;)

Jetson skriver
är man snabb så hinner inte bilarna/lastbilarna preja en :tummenupp
här har vi en :tuttar som var för långsam
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lastbilsforare-haktad-efter-prejning_6516556.svd

Jag har stor respekt för bilar.
En kollega på jobbet blev manglad på sin HD mellan två lastbilar (eller var det två bussar?). Han förlorade halva kroppsvikten 120kg => 60kg och fick ett nytt knä i titan. Lika roligt varje gång när han ska flyga.

Ett annat skäl är att jag kör bil och är ingen bra bilförare. Jag vinglar lätt till i filen.
Så kör tillräckligt fort. Jag vill inte bli inblandad i en "MC-olycka".
Och om du inte gör det. Skyll inte på mig. Du är ju varnad.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...