Påkörd i rondell :/

Naim skrev:
2452043

jag kommer alltså i höger körfil och ska rakt över en rondell. tar vänstra filen i rondellen,
Du kom mot rondell i Hö fil, men bytte till Vä fil i rondell, rätt? och skulle rakt fram.
Det låter som du försökte ta kortase vägen genom rondellen! ett risktagande!
Bra att du klarade dig hyffsat, och polisen va ju där så du får hoppas på det bästa, henne fel eller delat. Trisst hur som.

knutten10 skrev:
2452136 ..bl.a Rondellen Drottningholmsvägen Brommaplan i Stockholm. Där är det en typisk sådan rondell med inte mindre än 6 st vägar som ansluts och den är dubbelfilig med fyra av dom 6 anslutningsvägarna dubbelfiliga åt vardera håll. Du förstår säkert situationen.
Ja den är knepig, har åkt tillbaka till den ett par gånger för att känna på sittuationer som just hänt.
/D

raukroland skrev:
2452185
Vet folk som varit med om precis samma sak där försäkringsbolagen dömt 50/50 i vållandefrågan...
Hade jag ALDRIG accepterat om jag var den som var "inne" i rondellen!
Hur skulle jag isf ha löst situationen när jag blinkar och vill köra ut ur rondellen?
1. stanna i vänster körfält mitt i rondellen och vänta tills gud vet hur många bilar skall passera först.
2. köra ett extra varv i rondellen i vänsterfilen för att på varv två inse att det kommer en till bil som kanske inte ser mig varpå jag måste ta ett ytterligare varv i rondellen och nu har jag ju tappat orienteringen och vet inte vart fan jag skall åka ut så jag måste köra upp och stanna på gräset i mitten på rondellen för att samla mig och då kommer Örebropolisen och ger mig böter för att jag kör på kommunens gräsmatta.
Vilket är bäst tycker försäkringsbolaget?

Rita en bild så får vi se hur det gick till.. mycket lättare att förklara med en bild annars blir det bara en massa missförstånd.

Tråkigt som tusan Naim!
Såg dig och tanten precis efter att det hänt! Vi pluggar tillsammans... tror jag. INF610? Du fick stanna för mig och en polare precis innan vid ett övergångsställe, och jag tyckte att jag kände igen dig bakom hjälmen.

När jag sen tog bilen och körde såg jag dig precis efter olyckan... och fick se din MC ligga där och tantens röda bil stå i rondellen. Lider verkligen med dig!
Som jag ser det är det helt klart hennes fel, vänster körfält leder rakt fram, och du var i rondellen när hon körde in i den. Att hon ändrar uppfattning gör hennes histiora än mindre trovärdig.

Vi synes kanske i skolan någon dag!
Lycka till med hojen och allt!
/Björn

Naim skrev:
2452043 jahopp. så idag så fick man säga farväl till sin första och väldigt älskade hojj :(
vet inte riktigt var jag ska börja tänkte bara skriva av mig lite.. kan väl skriva en något mer personlig variant av skadeanmällan lappen...

jag kommer i höger körfil och ska rakt över en rondell. tar vänstra filen i rondellen, och när jag kommer förbi första avfarten blinkar jag höger. ser då en röd bil i höger körfält i avfarten till höger. jag svänger av mot höger när jag är på plats i rondellen men märker då att röda bilen kör ut med........ här gör jag ett stort mistag och slänger inte över hojjen till vänster utan hoppas att bilen ska rakt till höger och försöker placera mig så långt till vänster som möjligt mot den vägen ifall den skulle slinka förbi... men då kör hon in i min ljuddämpare och så ligger man där i rondellen, hojjen är för tung och läcker bensin/olja så går inte lyfta och man ringer efter polis och bärgare...

och det var knappast i höga hastigheter säkert i max 20km/h förmodligen lägre.... blev så in i helvete förbannad sekunden efter jag kände smällen i bakdelen. for upp och gestekulerade villt av ilska... jag klarade mig med lätta skrubb sår på knät dock..

ja vet inte vart jag tänkte komma med detta.. först när hon for ut så säger hon att hon inte såg mig men det ändrade hon snabbt på senare och hävdade att hon såg mig men antog att jag skulle till vänster och inte såg mitt körtecken åt höger.. självklart halvförsäkring på min hojj med.. :mad:

hade precis fått tillbaka körlusten och var skit kul att köra senaste dagarna och prognoserat stora solar de kommande med så blir man av med hojjen.. fattig student som man är vet man inte alls hur det hela ska gå nu heller...

whell whell nu har jag skrivit av mig i alla fall. men till alla hojbröder (och systrar) där ute sluta aldrig tänka att alla bilister är som älgar för milisekunden du tror de är något annat ja då verkar de köra ner en direkt...

Jag verkar inte vara den ända som inte fattar riktigt. kan du göra en liten bild i paint?:tummenupp. alltid skönt å göra en oseriös bild som verkligen blir skitful (kan inte bli snyggt i paint:D) så man kan skratta lite å förhoppningsvis komma på andra tankar nån milisekund.

BTW. lider med dej, jag vet hur de e, min moppe blev påkörd av en kompis. 10 veckor på verkstad:mad:. enligt pappret iaf, men som tur va så flippade farsan så jag fick använde den medans dom väntade på grejernas så men den stog nog på verkstan 6 veckor iaf.
aja hopppas allt löser sej.
//Lajnääs

Mikey skrev:
2452255 Hade jag ALDRIG accepterat om jag var den som var "inne" i rondellen!
Hur skulle jag isf ha löst situationen när jag blinkar och vill köra ut ur rondellen?
1. stanna i vänster körfält mitt i rondellen och vänta tills gud vet hur många bilar skall passera först.
2. köra ett extra varv i rondellen i vänsterfilen för att på varv två inse att det kommer en till bil som kanske inte ser mig varpå jag måste ta ett ytterligare varv i rondellen och nu har jag ju tappat orienteringen och vet inte vart fan jag skall åka ut så jag måste köra upp och stanna på gräset i mitten på rondellen för att samla mig och då kommer Örebropolisen och ger mig böter för att jag kör på kommunens gräsmatta.
Vilket är bäst tycker försäkringsbolaget?
Kolla in:
http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html
Välj:
cirkulationsplats\ut ur cirkulationsplatsen\ 1 & 2

untitledfs0.jpg

där kommer en väldigt snabbt gjord jpg bild från paint. om något är oklart men fan jag vet inte orkar inte mer av detta ikväll nu

olycka

du = a käring = b
gick det till så här ? och ja du skriver väldigt otydligt.
om så är fallet så är hon skyldig.
har ni kört in på samma infart så är det nog du som är vållande då du byter fil när båda kör parallelt och ska ut på samma avfart.
sen så ska yttre körfält lämna företräde för det inre annars kommer man aldrig ut.
man ska blinka när man lämnar rondellen.
jag blinkar även när jag kör in i rondellen så att medtrafikanter fattar vart jag ska.
allt för att undvika hmm ja du vet.
men som jag ser det så såg hon dig aldrig och fattade att det var hennes fel och började skylla ifrån sig.
finns det inga vittnen som hört något?

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    40.4 KB · Visningar: 188
Det viktiga i frågan är väll om det är en dubbelfilig väg som du svängde av till.. alltså om det var en dubbelfilig avfart.

En "bekant" till mig låg nämligen i ytterfil i en rondel och fortsatte varvet runt när personen i innerfil skulle ut.. de krockade och eftersom det var en dubbelfilig avfart från rondellen så får man ligga i båda filerna och svänga av. Alltså den personen jag kände som låg i ytterfil fick betala kalaset.

Last edited:
HanneZ skrev:
2452396 Det där är ju inte samma situation, där har den andra bilen redan kommit in i rondellen.
Jag tycker den stämmer rätt bra. Ligger man i det inre körfältet måste man göra filbyte för att komma ut = väjningsplikt (om nu inte skyltar innan cirkulationsplatsen säger något annat).

Rondell = centrum av cirkulationsplatsen.

mt01:s bild är väldigt fin och ser helt korrekt ut, kommer inte ihåg om den var 2 filig den jag skulle av till tror inte den var det men man kan ha en hoj och en bil brevid varandra, därför jag hoppades hon körde ut för att ta till höger och jag stryde om mot vänster sidan på den vägen. men nu ska jag fan sluta skriva för ikväll behöver sova lite

Fakta i denna tråd.
1. Hojen åker i YTTERFIL i rondellen.
2. Bruden/kärringen har åkt IN I rondellen och befinner sig alltså INNE I RONDELLEN i HÖGER körfält. (innerfil)
3. BÅDA TVÅ är INNE I RONDELLEN.
4. Hojen ligger i ytterfil och BYTER KÖRFÄLT när han TAR SIG UR rondellen.
5. Bruden/kärringen LIGGER KVAR I INNERSFIL UTAN FILBYTE när hon KÖR PÅ motorcykel som BYTER KÖRFÄLT.

Sorry Naim, oavsett vad vissa säger här så har jag EXTREMT svårt att se att du ska klara dig här. MÖJLIGEN (men nog liten chans) så kan det bli en 50/50 men som sagt, extremt svårt att se det.

Vidhåller alltså det jag skrev i inlägg 3, inser också att jag redan då förstått din beskrivning bra.
Tyvärr så gjordes ju reglerna om för rondellkörning för några år sedan, från att ha varit ganska enkla så blev det helt plötsligt rörigare. Tidigare så fick man ALDRIG köra i innerspår=höger körfält annat än om man skulle rakt fram, nu kan man åka varv efter varv=svänga vänster i höger körfält utan att det är del.
Korkat? ja enligt mig men dessvärre ett faktum.

Last edited:
Janne_1956 skrev:
2452524 Fakta i denna tråd.
1. Hojen åker i YTTERSPÅR i rondellen.
2. Bruden/kärringen har åkt IN I rondellen och befinner sig alltså INNE I RONDELLEN.
3. BÅDA TVÅ är INNE I RONDELLEN.
4. Hojen ligger i ytterspår och BYTER KÖRFÄLT när han TAR SIG UR rondellen.
5. Bruden/kärringen LIGGER KVAR I INNERSPÅR UTAN FILBYTE när hon KÖR PÅ motorcykel som BYTER KÖRFÄLT.

alltså janne nej hon befinner sig inte i rondellen när jag kör in, jag hinner passera första avfarten till höger innan hon kör ut. och ja jag kan inte somna ännu :rolleyes:

Naim skrev:
2452089 ja jag var halvvägs in i rondellen och hon körde på mig bakifrån. i höger ljuddämpare. jag kom i vänster körfil men blinkade till höger, hon påstod att man inte fick ligga i vänster om man skulle rakt fram men jag har fan lärt mig så båda gångerna jag tog körtkort.. och som sagt blinkade ju.. hon var visst föredetta körskole lärare med... fast jobbade inom vårde nu... ja jag vet inte vad som gäller med filbyte... men första reaktionen var att det var hennes fel och jag var så jävla dum och litade på en främmande bil, därav ilskan i början

Hon som körde på dig var väl på väg in i rondellen och har därför väjningsplikt gentemot ALLA fordon inne i rondellen, huruvida du har bytt körfält inne i rondellen eller ej har inte med saken att göra så länge du gjort tecken och inte krockat med någon inne i rondellen. Ponera att du inte skulle köra ur rondellen precis där hon körde på dig utan bara skulle byta från vänster till höger för att svänga ur vid nästa utfart, hade det förändrat läget!?

Bara för att hon varit bilskolelärare behöver hon ju inte vara "duktig" och uppmärksam i trafiken:tungan

Last edited:
Naim skrev:
2452541 alltså janne nej hon befinner sig inte i rondellen när jag kör in, jag hinner passera första avfarten till höger innan hon kör ut. och ja jag kan inte somna ännu :rolleyes:
Naim, jag har förstått vad du menar men faktum är att NÄR DET SMÄLLER så är hon lika mycket som dig inne i rondellen. Jag har förstått att du var FÖRST inne men dessvärre så saknar det betydelse eftersom det är i krockögonblicket det gäller.
Hade hon kört på dig när hon körde IN I RONDELLEN så hade det varit en annan sak, nu kör hon på dig när du kör UT UR RONDELLEN och byter körfält, märk skillnaden.
Återigen, jättetråkigt för dig, känner mig som en skitstövel som strör salt i såren men jag är till 99,99% säker på att du blir vållande.

RacerRaffe.
Svårt att köra på någon som är på väg ut ur en rondell samtidigt som man själv kör in om man inte kör i fel färdriktning.
Läs vad Naim skriver så förstår du nog skillnaden ;)

Last edited:
så när jag kommer där blinkandes höger och hon står vid hajtaggarna innan rondellen så skulle jag sakta ner/stanna och låta henne passera innan jag svängde av höger? ja om det stämmer så är det kört helt klart, men som jag sa tidigare när jag märkte hon körde ut ändå borde jag försökt kasta om hojjen till vänster igen och tagit ett extra varv inte hennes bil det märktes på att hon körde in i mig direkt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT