Påkörd av gamling

Kahobe skrev:
...
Så här har jag fått det förklarat för mig:
Man kommer till korsningen, tittar vänster ser en bil/mc, ser till höger - där kommer ingen, varpå man kör ut!. Vad hände? Jo, ett svikande närminne gör att föraren helt enkelt GLÖMT att det kom ngn från vänster!

Ännu en anledning att köra med helljus :fakta (om det nu hade hjälpt)

Jag var med om något liknande för några år sedan, men hann precis väja med någon cm marginal mellan kofångaren och ett träd. Dessa 80-åringar har inget på vägen att göra :(

goodspeed skrev:
Motorcykel då?

Ja, en sån såg jag förra året. Äldre man kom vinglande ut från en innergård mitt i stan på en ER-5. Blött på vägen. Vid första rödljuset han kom till lyckades han bromsa omkull hojen. Såg ut som det var VÄLDIGT längesen han körde hoj senast. Som tur var klarade han sig utan skador, men det var ju tur att han inte hade hunnit få upp nån större fart.

Tack för alla svar!
Har än inte hunnit snacka med varken Polis eller försäkringsbolaget. Men ska ta tag i det imorgon måndag.
Idag har det varit jättefint väder, jag avundas alla som har en hel o körbar hoj!!!
J

eroshusse skrev:
Tack för alla svar!
Har än inte hunnit snacka med varken Polis eller försäkringsbolaget. Men ska ta tag i det imorgon måndag.
Idag har det varit jättefint väder, jag avundas alla som har en hel o körbar hoj!!!
J

Hur kan det komma sig? Du borde ringt polisen direkt efter olyckan, från olycksplatsen. Inte säkert att de hade kommit ändå, men då har du iaf gjort vad du kunnat.

Något som tyvär inte brukar dyka upp i olycksstatistiken särskilt ofta är olyckor som orsakas av förare utan att de är inblandade, eller hur man nu ska säga. :va

Alltså om man t.ex. måste kasta sig åt sidan för att undvika en krock och då själv hamnar i diket.

Det värsta jag vet i trafiken är gubbar i keps som kör Volvo. De behöver inte vara särskilt gamla, eller ens ha keps, men ni fattar säkert vilka jag menar. De som tycker "jag har minsann kört prickfritt i x år, så det är jag som har rätt" och kör som de alltid gjort. Men de ser inte att folk kanske måste tvärnita eller göra en undanmanöver bara för att ta sig ur de situationer som gubbarna försätter dem i.

ANSVAR, OMDÖME och HÄNSYN! :fatta!

En kille som jag köpte ett skinnställ av berättade att han hade kört in i sidan på en suzuki med sånt där vinylkapell på, han flög rätt igenom. Skinnstället låg hemma och han kom i en jävla fart så han hade tur som överlevde. Bilisten hade inte en chans att se honom pga hastigheten, men han kunde inte heller bevisa att han kom alldeles för fort. Därför blev bilisten vållande. Så kan det också gå...

Sen finns det nåt som heter selektiv varseblivning som är vanligt bland gamlingar. Man tittar efter en bil och hjärnan tittar också efter bilar. Inga bilar kommer men dock en motorcykel, den registrerar dock inte hjärnan eftersom den tittar efter bilar.

.

Lurch skrev:
Sen finns det nåt som heter selektiv varseblivning som är vanligt bland gamlingar. Man tittar efter en bil och hjärnan tittar också efter bilar. Inga bilar kommer men dock en motorcykel, den registrerar dock inte hjärnan eftersom den tittar efter bilar.
Exakt. Eller så tror de att man kommer på en moped. :4skrika

Lurch skrev:
.
Detta förekommer inte bara hos äldre, gäller även vägskyltar..
Hur många "ser" de blåvita skyltarna för "övergångsställe för fotgängare"?? :D
Mc/moped-åkare ses inte som ett "hot", inte heller gående..

crashtestdummy skrev:
Min morfar körde bil tills han var nästan 78 år. då svängde han ut framför jättelastbilen-Arnold men kom undan med blotta förskäckelsen. efter det och några mindre förseelser plockade mormor och jag av honom körkortet och sålde bilen. han sa då att han insett sina begränsningar men att man är så van att köra själv när man ska någon stans. och jag förstår honom det måste vara svårt att sluta köra efter 50 års körning, och att man då förnekar fakta. men jag håller med om det som någon sa. obligatoriska lämplighetskontroller vart annant år tex. efter 60 år.

Min morfar krockade med en refug för nån månad sen, "vägen svängde men det gjorde inte morfar" :näsblod

Allt gick bra men nu vill resten av släkten att morfar ska sluta köra bil.
Körkortet indraget för tillfället tills dess att han vart hos läkaren för "lämplighetstest".

Så långt allt bra men nu har mormor och morfar börjat köra igen trots förbudet :huvet

Jag ringde dom och hälsade att om detta fortsätter så säger jag upp bekantskapen med dom, väntar fortfarande på svar.

Gamlingar har inte i trafiken att göra FÖR HELVETE!!!!

"Inte lyset på" Hahaha :D hur kul som helst. Lika intelligent som... Polisen frågar: Jaha vem körde på vem nu då? Tanten svarar: Ja inte var det mitt fel för jag tittade helt åt andra hållet.
Det är precis sådan tabbe man oftast bara ser i Matlock serier. Förövaren försäger sig. Precis som föregående talare sa:

Om han påstod att du inte hade ljuset på så MÅSTE han ha sett dig, kör man ändå ut framför dig från en väg där han har väjningsplikt så är fullständigt och uppenbart solklart vem som har fel. Gubbfan!

(Jag höll på och köra in i sidan på en SAAB när gubbfan svängde vänster ÖVER vägen mitt framför mig i stan. Han såg helt förskräckt ut och han har väl aldrig gasat så mycket i sitt liv. Hoppas han fick sen en tankeställare.)

Sen om du kör naken utan hjälm skjutsandes på ett får skrikandes nynasistpropanganda OCH har ljuset av så spelar det ingen fessans roll för du har förkörsrätt och håller hastigheten!

Gubben har FEL fel FEL fel!
Du har rätt RÄTT rätt RÄTT!

Ring rättshjälp och be att få prata med någon kunnig så ska du få det förklarat av en sakkunnig.

Jösse skrev:
Det är gubbens fel.
PGA av gubbens ålder så är det risk för att han förlorar sitt körkort också dvs han kan ej klara dom krav som ställs längre.

Egen erfarenhet..

// J

Hmm du har alltså inget körkort numera?
Visst var det så du menade ? :tungan

Paroxyst skrev:
"Inte lyset på" Hahaha :D hur kul som helst. Lika intelligent som... Polisen frågar: Jaha vem körde på vem nu då? Tanten svarar: Ja inte var det mitt fel för jag tittade helt åt andra hållet.
Det är precis sådan tabbe man oftast bara ser i Matlock serier. Förövaren försäger sig. Precis som föregående talare sa:

Sen om du kör naken utan hjälm skjutsandes på ett får skrikandes nynasistpropanganda OCH har ljuset av så spelar det ingen fessans roll för du har förkörsrätt och håller hastigheten!

Gahahaha :D :yoparty :lol

Börjar säga gammalt folk borde få kolla sin körkort varje år.....
Du har inte fel, det blir han som åker på detta....
har man väjningsplikt så har man, oavsätt det kommer mc eller cyklist utan ljus på fordonet...
Jag råkade ut för samma sak, fast med trappcykel.... :tummenupp

Men Eroshusse, polisen har ju nästan varit där (sånär på ett par månader :tungan ). Det är sannolikt inga problem med försäkringsbolaget. Lysande argument med farbroderns inget lyse på din hoj :hihi

Skönt att det gick bra. Ring mig om det är något du undrar över!

Back