Påfyllning av Argongas för MIG

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Är nybakad "svetsare" då jag tidigare i år köpte en begagnad MIG-svets.
Nu har gasen tagit i tuben och jag undrar nu hur man gör för att få den påfylld.

Tuben är av den friköpta varianten och således inte en "hyrtub". Klockor m.m. sitter ju fast i tuben så jag skulle ju helst vilja få den påfylld, men alla ställen jag har kollat på byter endast ut tuben. Ngn som kan tipsa om vart i södra delarna av Stockholm som man kan få den påfylld alternativt utbytt?

Tack på förhand!

Man kopplar alltid av tuben när man fyller på och jag ser faktiskt ingen anledning att inte få den utbytt, du hår en genomgången och fräch tub i retur:tummenupp

Tack för tipset!

Att man kopplar bort den ifrån svetsen förstår jag, skulle bli lite klumpigt annars ;)

Men i så fall måste klockorna demonteras de med?!

Klockorna skruvar du bort från tuben innan byte, sen skulle jag nog välja Mison istället för Argon om du mest svetsar svartplåt.

Tack för tipset!

Att man kopplar bort den ifrån svetsen förstår jag, skulle bli lite klumpigt annars ;)

Men i så fall måste klockorna demonteras de med?!

Ja klockorna ska av... kommer du ner med klockorna monterade så kan du få problem o i värsta fall böter...
Men som sagt av med allt så du bara har flaskan och som föregående skrev så är argon mer till rostfritt och aluminium , men det funkar utmärkt till de mesta.. dock lite dyrare

Ja klockorna ska av... kommer du ner med klockorna monterade så kan du få problem o i värsta fall böter...
Men som sagt av med allt så du bara har flaskan och som föregående skrev så är argon mer till rostfritt och aluminium , men det funkar utmärkt till de mesta.. dock lite dyrare

Kan ju även vara så att han har den typen av tub som har just "inbyggda" klockor, hos Aga heter dom flaskorna nemo om jag inte missminner mig, förövrigt har jag svår att förstå varför man skulle bli bötfälld om man lämnar en tub med klocka på, alltid är det väl nån på gasdepån som blir glad.:D

Det värsta som kan hända är ju att dom säger åt dig att ta av klockan.

Last edited:
Finns väll inte småtuber med integrerad klocka? Brukar väll bara vara dom stora flarrorna som har det?:va

:fakta Det är bara hyresflaskor av sk nemo-typ som har klockor, dom små 5literstuberna är friköpta utan klockor.

Vem har sagt att han har en 5 liters?? Sedan finns det fler leverantörer av gas, Aga har bara 5 liters till friköp, vad dom andra har vet jag inte, men har för mig att atal har 11 liters och möjligen kanske dom finns med motsvarande agas nemo.:arsele

Kan ju även vara så att han har den typen av tub som har just "inbyggda" klockor, hos Aga heter dom flaskorna nemo om jag inte missminner mig, förövrigt har jag svår att förstå varför man skulle bli bötfälld om man lämnar en tub med klocka på, alltid är det väl nån på gasdepån som blir glad.:D

Det värsta som kan hända är ju att dom säger åt dig att ta av klockan.

För att du då inte har följt föreskrifterna om hur en flaska ska transporteras

Fast normalt sett sitter ju klockarna bara med en stor mutter ca. 30 mm. Bara låna en muttersvarv och ta bort den i affären i såna fall?

För övrigt, har aldrig sett en tub med inbyggda klockor, nån som har en bild??

Annars kan du kanske tjåla på någons abonemang och byta tuben? Tror iofs dom har koll på vem som har vilken tub, men prova går ju alltid.

Fast normalt sett sitter ju klockarna bara med en stor mutter ca. 30 mm. Bara låna en muttersvarv och ta bort den i affären i såna fall?

För övrigt, har aldrig sett en tub med inbyggda klockor, nån som har en bild??

Annars kan du kanske tjåla på någons abonemang och byta tuben? Tror iofs dom har koll på vem som har vilken tub, men prova går ju alltid.

Prova på någon som har konto hos AGA behöver man inte göra, de kan låta byta eller fylla en liten flaska men det kostar och de större flaskorna är sedan några år id-märkta så den som gör det får en fin liten räkning och polisanmälan om flaskan är stulen från något bygge etc.

Vem har sagt att han har en 5 liters?? Sedan finns det fler leverantörer av gas, Aga har bara 5 liters till friköp, vad dom andra har vet jag inte, men har för mig att atal har 11 liters och möjligen kanske dom finns med motsvarande agas nemo.:arsele

Atal är en gas-typ och inte en leverantör:arsele på dig du

ramirent byter jag på... lämnar in den gammla o får en ny.. kostar ca 1 kr om dan i hyra.. ja skulle ha tagit atal..

Last edited:
Mellanrör eller slang funkar , Då kan man tanka från någon annans tub

Dock får man bara halva trycket , men det räcker skitlänge för hobby bruk

Mellanrör eller slang funkar , Då kan man tanka från någon annans tub

Dock får man bara halva trycket , men det räcker skitlänge för hobby bruk

Visst funkar det, men man bör vara medveten om riskerna med det.
Dels så är det högt tryck (180bar) så man tar inte vilken slang som helst och dessutom finns risken för ispropp pga den utströmmande gasen vilket kan paja ventilen.

Viket gasdepån skiter fullständigt i och jag har då aldrig sett en poliskontroll på en gasdepå viket krävs då dom killarna inte har utfärdanderätt på bötesstraff.:D

... jag har alltid haft skyddet på men när jag skulle lämna in en som tillhörde jobbet och då inte hade skyddet med mig så fick jag denna upplysning, dock slutade det med att jag körde till en annan o fick byta in flaskan utan skydd och fick en ny med skydd:tummenupp men kan juh vara bra o känna till..

Man får inte gå mot röd gubbe heller....

... jag har alltid haft skyddet på men när jag skulle lämna in en som tillhörde jobbet och då inte hade skyddet med mig så fick jag denna upplysning, dock slutade det med att jag körde till en annan o fick byta in flaskan utan skydd och fick en ny med skydd:tummenupp men kan juh vara bra o känna till..

Man får inte gå mot röd gubbe heller....

Och då kommer ju frågan varför man tar bort skyddet??? Sen är det ju LITE skillnad på att ta bort skyddet och ha klockan kvar, skyddet tillhör ju flaskan, så det förstår ju en femåring då att det ska med i returen, sen behövs det väl tom en specialnyckel till skyddet just för att man ska ge fn i det.:D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT