På väg till Tchad

Du låter som en morsa som snackar med sin tonåring när han ska ut på krogen, gixxerrolle har nog koll på sitt ska du se :)

Är en farsa som varit ute å sätt för mycket. :näsblod . Men tack för tillrättavisningen..ska komma ihåg den.

Man ska alltid lysna på de unga och oerfarna, man lär sig en hel del av det...:D.

Jag har mött ganska många personer i stockholm, som utan problem skulle kunna kvalificera sig som terrorister :arsele

En fråga till dom som skall åka till Tchad. VARFÖR åker ni dit?

Först och främst för att "hjälpa" människorna i området, och då menar jag inte att torka dom i rumpan när de skitit, utan att möjliggöra för hjälporganisationer m.fl att ostört kunna sköta sitt arbete och därmed hjälpa befolkningen att klara sig bättre... Och kanske en del så småningom kan återvända till sina hem (i Tchad och CAR) och försöka börja om igen.

Jag är inte typen som trivs med ett 7-16 jobb och odramatiskt yrkesliv som till sist blir slentrian, har alltid tyckt om att hjälpa människor och att ha fått möjligheten att åka på ett sådant här äventyr med den typen av folk som åker med kan jag inte tacka nej till...

Sen hur det påverkar mig/oss som människor kan nog ingen svara på, man kommer förhoppningsvis utvecklas som individ och grupp både på gott och ont, mycket hemskheter sätter ju sina spår men jag hoppas och tror att jag kommer kunna hantera det när man kommer hem.

Men jag kan inte tynga mitt samvete med att veta vad som försigår där nere och veta att jag hade möjlighet att göra NÅGONTING men stannade hemma i trygga sverige för att det var farligt...

OM missionen blir av så finns det ingenting som skulle kunna stoppa mig nu från att åka, skulle jag bryta bägge benen så skulle jag fan gå på händer...:)

Men jag gillar INTE de där camelspindlarna heller som gixxerrolle, och inte heller sandflugorna som jag hört talas om.
Blir till att ha hagelsprutan nära till hands och se till att stänga myggnätet om sig när man ska sova HUGA! :gnissla

Ursäkta mig nu eftersom jag är lite oinsatt i ämnet, men hänger inte insatsen ihop med konflikten i Darfur? Flyr inte folk därifrån till Tchad, vilket leder till enorma påfrestningar för landet, som inte direkt kvalificerar sig in på listan över världens 200 rikaste länder?

Personligen skulle jag hellre se svenska förband tillsammans med andra europeiska förband inne i Sudan och rensa upp skiten där och allt vad janjawids och folkmord heter, en ny regering osv hade ju inte suttit fel. Men jag hoppas och tror att vad man gör i Tchad kommer att vara till stor nytta och vara av stort värde för väldigt många människor där nere. Lycka till.

en fluga? är dom farliga? va e de för spindlar?

Du vet att det finns faktiskt små jävla insekter som för med sig en massa skit va? Prova att googla "malaria" till exempel. :tummenupp

Last edited:
en fluga? är dom farliga? va e de för spindlar?

Har inte exakt koll på vad flugorna heter (återkommer) men de ska tydligen vara så att om man blir biten så blir det ett sår som bara växer och växer utan att läka och man får ta bort vävnad, gärna då tidigt. Men är inte säker, ska forska lite...

Ang. spindlarna så lånade jag Gixxerrolles länk.

http://www.snopes.com/photos/bugs/camelspider.asp#photo

HUGA! :näsblod 40km/h och skriker!!?? när dom springer! Det gäller att ha stålhaglet nära till hands...

blir biten så blir det ett sår som bara växer och växer utan att läka och man får ta bort vävnad, gärna då tidigt. Men är inte säker, ska forska lite...

HUGA! :näsblod 40km/h och skriker!!?? när dom springer! Det gäller att ha stålhaglet nära till hands...

låter som ni ska till en annan planet :näsblod

skrikande och springande i 40 km/h:skrämd

man springer inte direkt ifrån dom

eh, låter som manus från en b-film

"they latch on and inject you with a local anesthesia so you can't feel it feeding on you. They eat flesh, not just suck out your juices like a normal spider. "

Last edited:
Ursäkta mig nu eftersom jag är lite oinsatt i ämnet, men hänger inte insatsen ihop med konflikten i Darfur? Flyr inte folk därifrån till Tchad, vilket leder till enorma påfrestningar för landet, som inte direkt kvalificerar sig in på listan över världens 200 rikaste länder?

Personligen skulle jag hellre se svenska förband tillsammans med andra europeiska förband inne i Sudan och rensa upp skiten där och allt vad janjawids och folkmord heter, en ny regering osv hade ju inte suttit fel. Men jag hoppas och tror att vad man gör i Tchad kommer att vara till stor nytta och vara av stort värde för väldigt många människor där nere. Lycka till.

Visst är det så.
Men konflikten har spridigt sig till Tchad och CAR så att även deras befolkning är utsatt för våld och tvingade till flykt.
Håller med dig ang Sudan men den regeringnen har helt andra värderingar och inställning till "hjälp" eller stjälp från utlandet...
De har emotsatt sig FN-styrkor totti då de ansågs vara spioner åt sionisterna..
Sen är det även så att de kartorna du ser i din världsatlas i bokhyllan inte alls stämmer överens med deras gränser, de styrs av religion, klaner , rebeller, kriminella , pengar osv och förändras över tiden.

Tack! :tummenupp

Har inte exakt koll på vad flugorna heter (återkommer) men de ska tydligen vara så att om man blir biten så blir det ett sår som bara växer och växer utan att läka och man får ta bort vävnad, gärna då tidigt. Men är inte säker, ska forska lite...

http://www.snopes.com/photos/bugs/camelspider.asp#photo

Hade du läst allt och förstått det korrekt så hade du vetat att dom kommer upp i kanske 15km/h och att dom INTE "skriker".

Visst är det så.
Men konflikten har spridigt sig till Tchad och CAR så att även deras befolkning är utsatt för våld och tvingade till flykt.
Håller med dig ang Sudan men den regeringnen har helt andra värderingar och inställning till "hjälp" eller stjälp från utlandet...
Sen är det även så att de kartorna du ser i din världsatlas i bokhyllan inte alls stämmer överens med deras gränser, de styrs av religion, klaner , rebeller, kriminella , pengar osv och förändras över tiden.

Värt att tillägga är att det finns ett svensk-norskt ingenjörskompani som står i beredskap för att få åka till Sudan, säkerligen fler nationer som är med där. Men än så länge precis som du skriver så har sudans egna regering motsatt sig detta och därför är det tveksamt ifall det blir av.

Visst är det så.

Jo, tyvärr är det så, och självklart sätter sig regeringen i Khartum emot hjälp utifrån, det är väl trots allt dom som bär ansvaret för mördandet och dom vill väl knappast sluta. Det borde in styrkor där ändå.

Tyvärr är väl inte det möjligt eftersom Kina (som ju sitter på ett veto i FN) handlar grymt mycket olja från Sudan (som får in pengar som dom kan använda till att köpa vapen som man använder för att döda barn med) och därför är dom nog inte intresserade av några FN-styrkor där, risken finns väl då att dom går miste om sin olja då. Fan vad bra FN fungerar :tummenupp

Får man förresten fråga vad du gjorde din värnplikt som?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman