På TV nu. TransAsia 06

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu, 1800 visas dokumentären från vår resa för de som vill se.

TV4.

Ska absolut se detta och passade även på att läsa lite på hemsidan om "Varg-Olle". Inte visste jag att han var en sån "fore picture" för raceförare i Sverige! :D

Var är du då, bakom kameran? Eller sitter du någonstans o sticker nålar i små hundvodoodockor?

Hårda gubbar, men fan vad trött man hade blivit på Varg Olle. Snacka om att bara bry sig om sig själv.

gubbarna skall helt klart ha creed...

man kan ju undra om inte även vi ungdommar hade blivit lite "cranky" efter x antal mil i mongoliet.

Det fanns en anledning till att vi delade upp oss i två grupper. De "gamla" ville bara hem fortast möjligt. Det var ett evigt gnäll varje dag.

Min syn på den här resan var att det skulle vara semester och inget ökenrally. När man ändå gör en sån här resa kan man lika gärna försöka se något på vägen. Fanns mao ingen anledning att hasta fram i det underbara landskapet. Ove ville upp 0600 varje dag för att trycka på vidare mot Sthlm. Vaffan, jag var ju på SEMESTER!!!

Jag har inte sett den här produktionen förrän nu. Tycker det är lite synd att det bara blev en film om Vargen och allt gnäll, för det var verkligen en grym resa i fantastiska miljöer men underbara människor och otrolig MC-körning!

Jag var med i "den andra" gruppen som sagt, vi som åkte en mer nordlig väg i en grönare del av Mongoliet. Jag finns med i några glimtar i början, sen gick kamerammannen och jag skilda vägar :D

Blev också besviken på programmet. Trodde det skulle vara mer likt "Long Way Round" än "Griniga Gamla Gubbar"...

Kändes tyvärr som någon såpa
Med fokuseringen på personernas samarbetssvårigheter

Istället för att koncentrera sej på att berätta om resan

Reagerade också på den stora packningen på några hojar
med för hög tyngd punkt som följd

Jag tycker som sagt att det blev för mycket fokusering på allt gnäll. Verkar ju varit en grym resa så mer fokus på det hade varit roligare.

Kändes tyvärr som någon såpa
Med fokuseringen på personernas samarbetssvårigheter

Istället för att koncentrera sej på att berätta om resan

Reagerade också på den stora packningen på några hojar
med för hög tyngd punkt som följd

Det är nog Vargens MC du tänker på. Han skulle bannemig inte köra med några packväskor. "Hojjen blir för bred då" var argumentet. Vi hade eviga problem med hans packning som kasade ner och smälte på avgasrören. Han kunde ju inte packa själv heller, så vi fick turas om att palla upp lasten med käppar och grejjer. INgen annan kunde precis ta hans packning på sin egen hoj...

Efter att ha sett den här dokumentären nu så kan jag skratta mig lycklig över att jag tog den andra vägen och slapp de här herrarna :D

Tyckte mest att dom visade gnälligagubbar som hade problem med socialkompetens.
Trodde att det skulle vara lite mer mc och inte bara att någon har kört ifrån oss, någon har kommit efter....
Sen så var det lite fjantigt att dom hade 2 st följebilar.
Vist ska dom ha repsekt för att dom gör en sådan resa i den ålder som vissa av dom är, imponerande!

Men jag är mera impad av han som kört med en R1 jorden runt!

Men det var helt klart inspirerande, man blir hlet klart sugen på en långresa. Är dax för en sån om ett par år.

Hej hopp!

Det är nog Vargens MC du tänker på. Han skulle bannemig inte köra med några packväskor. "Hojjen blir för bred då" var argumentet. Vi hade eviga problem med hans packning som kasade ner och smälte på avgasrören. Han kunde ju inte packa själv heller, så vi fick turas om att palla upp lasten med käppar och grejjer. INgen annan kunde precis ta hans packning på sin egen hoj...

Efter att ha sett den här dokumentären nu så kan jag skratta mig lycklig över att jag tog den andra vägen och slapp de här herrarna :D

Du som var med på denna resa kanske man kan få lite tips och inspiration av. Då jag och en kompis har börjat prata om något liknande så skulle det vara kul om man kunde få lit tips och svar.

Hur kom det sig att du hamnade på den resan?
Hur hittar man kartor information om resvägen, typ boende under rutten man valt, bensin, mm?
Vad tyckte du var det roligaste med denna sväng?
Kostnad?
Hur väljer man mc för ändamålet?

Har många fler frågor :) Hoppas att du tycker det är okej att svara åtmindstånde på ett par st :)

//Johan

Last edited:
Hade länge velat göra en längre resa. Kom på att jag hade en MC som skulle fixa det så jag började diskutera saken med en polare. Vi kom rätt långt i planeringen, men han träffade en tjej och hoppade av. Strax därefter kom jag i kontakt med några andra snubbar som också hade funderat på en längre resa, så vi slog oss samman. Någon kom på att vi lättare skulle få spons om vi fick med oss de här gubbsen, så de erbjöds att haka på. Fler och fler ville haka, till slut satte vi en maxgräns på 12 pers. Några hann hoppa av innan resan började.

Bilarna som är med är inga följebilar. De som kör bil deltog på resan just för att köra bil, inte för att agera följebil. Jag hade mina extradäck i ena bilen. Thats it.

Kartor hittar man överallt. Gå till en välsorterad kartbutik så hittar du vad du behöver. Sen om kartorna stämmer eller inte är ju en annan femma :) I Mongoliet använder man GPS (Ger Positioning System), dvs man stannar vid Mongolernas tält (Ger) och frågar om vägen med teckenspråk. Det kan utveckla sig till riktigt intressanta diskussioner!

I dokumentären ser man att de mest sov på "hotell". Gubbarna var inte så sugna på campinglivet. Vi andra sov mest i tält. Det finns inget som är mer praktiskt och flexibelt. Jag stortrivs med tält. Man slår läger där man står. Man slipper pyssla sig in i de skitiga städerna och betala massa pengar för något som kallas hotellrum, som luktar piss och saknar rinnande vatten. Ofta sov jag på mitt liggunderlag på golvet på hotellen, för det var bättre (!!) än sängen.

Boende hittar man lite varstans när man är ute - på golvet i ett cafe, nån vägkrog, bensinmack eller vad som står till buds när det regnar. Boende är det minsta problemet. Att förhandsboka något kan du glömma direkt, det kommer du förstå när du är på plats. Haha.

Bensin finns överallt med 100 km mellanrum ca. Bensinen är ofta av dålig kvalitet (80 oktan typ) men min hoj gick som en klocka på den soppan. (Jag hade plockat bort katalysatorn här hemma innan)

Det roligaste? Att köra hoj, se världen, träffa intressanta människor, leva lite mer primitivt. Back to basics.... Verklighetsflykt helt säkert. Hellre en dag i ett surhål med min MC än en dag på kontoret!

Kostnad? Beror på vad du har från början. Har du hoj och all utrustning så klarar du dig med 50000.

Hoj? Beror på vart du ska. Mindre hoj = bättre framkomlighet men mindre komfort. Större hoj = bekvämare men svårare vid besvärliga passager.

Jag var total rookie på grus och jag körde en 650GS Dakar. Funkade bra för mig. Ska jag köra samma sträcka igen blir det med min nuvarande hoj. Inför planerna med Sydamerika (mer lera) kikar jag på lättare hoj typ 650.

Du som var med på denna resa kanske man kan få lite tips och inspiration av. Då jag och en kompis har börjat prata om något liknande så skulle det vara kul om man kunde få lit tips och svar.

Hur kom det sig att du hamnade på den resan?
Hur hittar man kartor information om resvägen, typ boende under rutten man valt, bensin, mm?
Vad tyckte du var det roligaste med denna sväng?
Kostnad?
Hur väljer man mc för ändamålet?

Har många fler frågor :) Hoppas att du tycker det är okej att svara åtmindstånde på ett par st :)

//Johan

Nu har jag inte någon erfarenhet av någon sån lång resa

Men en klar fördel måste vara att ha samma hoj
Då eventuella reservdelar man vill ha med passar till båda

Sen då man sett tex long way round
Så gäller det ju att ha minimal packning
För att slippa åka omkring på någon offroad
Som kan liknas med en goldwing i hanterbarhet

:mad: missa just det jag skulle/ville se.Vilken kanal gick det på och möjligtvis nån kommande repris.

Härlig din berättelse är Starstriker , gillar med det dära basic enkla livet med lite obekvämligheter på semester,sovplats.Bara där är mat o dricka så ordnar sig resten :)

Är med allt sugen på nån liknande upplevelse.

Hm som ni beskriver gubbarna så skulle man fått spel.

Det var tanken från början. Vi skulle kört på 8x KTM 950. Vi var långt komna i diskussioner med KTM/Lelles, men någonstans havererade det hela. Tråkig historia det där, men jag skall inte gå in på detaljer.

Dessutom är det näranog omöjligt att få någon MC-leverantör i Sverige att sponsra med 8x MC. Det är väldigt mycket pengar, och en sponsor vill ju få retur på investerade medel, så ett sånt projekt kan lätt bli riskabelt.

Är man bara två pers så är det nog lättare, men det är fortfarande SKITSVÅRT.

Nåväl. När KTM/Lelles sent omsider drog sig ur i mars -06 så blev det riktigt bråttom. Några valde att köra på sina befintliga hojjar, några skaffade nya och Vargen + Posa lyckades till sist få spons med varsin KTM från Lelles.

Nu har jag inte någon erfarenhet av någon sån lång resa

Men en klar fördel måste vara att ha samma hoj
Då eventuella reservdelar man vill ha med passar till båda

Sen då man sett tex long way round
Så gäller det ju att ha minimal packning
För att slippa åka omkring på någon offroad
Som kan liknas med en goldwing i hanterbarhet

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back