På tal om bränslenivåer och flottörer

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Har lyckats med konststycket att trycka till metallblecket på flottören som trycker upp nålventilen som i sin tur reglerar bränsenivån.

Jag har en KTM 640 -03'a med en Mikuni BST 40 vakuumförgasare, ingen här som händelsevis råkar ha originalmåttet är på blecket, dvs hur många millimeter blecket skall vara uppfällt från flottören?

Man är ju så hybris när man mekar och glömmer att notera den här typen av saker... mummel mummel... nu får hojen helt fel blandning på låg/mellan -registret och det kommer ta mig evigheter att skruva isär, lägga på en millimeter skruva ihop, prova och sen om igen....

/Fenix

hmm är det inte så att flöterens uggift är att fylla koppen med bensin så att det hela tiden finns soppa till förbränning? blandningen styrs genom munstyckena. böj bleket lite lagom som du minns så tror jag att det blir bra. ingen 100% tipps. ;)

storken skrev:
hmm är det inte så att flöterens uggift är att fylla koppen med bensin så att det hela tiden finns soppa till förbränning?
Jo, iofs, men avståndet ner till soppan påverkar oxå hur mycket soppa den kan suga i sig.
Rätt lätt att tro på att samma undertryck suger upp mer soppa om nivån ligger
1 mm ner än om den är 1 m (för att ta i lite sas). Eller hur ?

Fast för mig tillhör detaljerna om exakt hur det där funkar förgasarnas mysterier.
/u

ulf_lundin skrev:
Jo, iofs, men avståndet ner till soppan påverkar oxå hur mycket soppa den kan suga i sig.
Rätt lätt att tro på att samma undertryck suger upp mer soppa om nivån ligger
1 mm ner än om den är 1 m (för att ta i lite sas). Eller hur ?

Fast för mig tillhör detaljerna om exakt hur det där funkar förgasarnas mysterier.
/u

Problemet med vakuum fuggar är just det att bränslenivån påverkar blandningen.

Ingen som har ett rekommenderat mått att komma med?

/F

Fenix skrev:
Har lyckats med konststycket att trycka till metallblecket på flottören som trycker upp nålventilen som i sin tur reglerar bränsenivån.

Jag har en KTM 640 -03'a med en Mikuni BST 40 vakuumförgasare, ingen här som händelsevis råkar ha originalmåttet är på blecket, dvs hur många millimeter blecket skall vara uppfällt från flottören?

Man är ju så hybris när man mekar och glömmer att notera den här typen av saker... mummel mummel... nu får hojen helt fel blandning på låg/mellan -registret och det kommer ta mig evigheter att skruva isär, lägga på en millimeter skruva ihop, prova och sen om igen....

/Fenix

På min dr 650r med bst 40ss ska det vara 14.7 +- 1mm. Kanske detta kan vara en fingervisning?

Rupert skrev:
På min dr 650r med bst 40ss ska det vara 14.7 +- 1mm. Kanske detta kan vara en fingervisning?

Det är en fingervisning, ska se om den leder någonvart :D

Ska slå Lelles en signal under morgondagen och se om de kan bidra med lite input i ämnet.

/F

Fenix skrev:
Det är en fingervisning, ska se om den leder någonvart :D

Ska slå Lelles en signal under morgondagen och se om de kan bidra med lite input i ämnet.

/F

Det jag menar är alltså måttet mellan underkant flottör och förgasare när blecket är anliggande mot ventilen

Bifogat

• floathight.jpg
    floathight.jpg
    19.7 KB · Visningar: 63
Rupert skrev:
Det jag menar är alltså måttet mellan underkant flottör och förgasare när blecket är anliggande mot ventilen

Jag har nu med hjälp av lite dokumentation kollat flottörsnivån, korrigerat den men utan förbättrat resultat. Hojen går fortfarande crap på låg/mellanvarven. Den är inte så värst vass på högvarvet heller när jag tänker efter..... lite så bäst och bita i det sura äpplet och lämna över hojen till någon med en bromsbänk som får göra det hela rätt.

/F

Flottörnivån behöver inte vara exakt för att blandningen ska bli korrekt.
Det påverkar inte blandningen alls så länge som munstyckena är under ytan. Visst det behövs lite mer sug för att dra upp soppa om nivån är lägre men inte så att en eller 3 millimeter gör någon skillnad som är mätbar ens. Flottörnivån är viktig då hojen lutas, bromsas, accelereras osv men det är inte ett precisionsarbete mer än om den dör vid stoppies det vill säga. Inge kul att bromsa om en brud på en Scooter på framhjulet in mot ett rödljus och sen behöva ställa sig och kicka när hon drar iväg vid grönt.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing