På söndag blir det böter - äntligen säger jag!

Precis som innan, vad är nytt? Bra att det Inte är förbjudet iaf., kan man fortsätta som vanligt. :)

Ingen reell verkan. Kommer bli ett svårt bevisläge. Hoppas dock att lagen revideras och görs lite bättre - alldeles för mycket händer pga mobiler i trafiken.

Men tidigare har det ju inte varit förbjudet, det blir det ju nu. Om jag fattar det rätt så räcker det ju från och med söndag med att man vinglar lite för att det ska vara "menligt".

Men tidigare har det ju inte varit förbjudet, det blir det ju nu. Om jag fattar det rätt så räcker det ju från och med söndag med att man vinglar lite för att det ska vara "menligt".

Vårdslöshet i trafik föll det under förut, och enda skillnaden nu är att det specifikt tas upp i en egen lag. Det ser ut att vara samma i övrigt... DVS man sysslar med något annat än att köra på ett sätt som gör att själva körandet blir lidande.

Tråkigt att lagen inte blev skarpare än så. Min gissning är att den inte kommer att ha någon som helst effekt i verkligheten.

Synd att dom inte förbjöd allt telefonerande, smsande och surfande rakt av. Förstår faktiskt inte varför man tillåter det.

O allt annat skit som folk i trafiken sysslar med........Dricker kaffe. Målar läppar......osv. Listan kan göras väldigt lång. Men jo.....idioterna som smsar e fan värst.

Glöm inte alla som håller på och fipplar med GPS:en i tid och otid...

Tråkigt att lagen inte blev skarpare än så. Min gissning är att den inte kommer att ha någon som helst effekt i verkligheten.

Synd att dom inte förbjöd allt telefonerande, smsande och surfande rakt av. Förstår faktiskt inte varför man tillåter det.

SMS & surf är ju i princip förbjudet nu, babbla telefon på motorvägen känns inte vidare farligt.

Tyvärr fortfarande tillåtet med gapande fruntimmer som agerar körlärare..

Så det är fortfarande lagligt med kvinnan mellan benen då? tur det, vad skulle jag annars ta mig till :näsblod

Hon får fortfarande pilla på din mobil så länge det inte påverkar din förmåga att framföra fordonet.
Det kan dock se lustigt ut på hojen... :7peta

Gäller nya lagen även motorcyklar, eller får man facebooka när man kör hoj?

Jag tycker detta är bra. Jag blev under moppe åldern påkörd av en bilist bakifrån (jag stillastående vid väjningsplikt) småbarns mamma… som pratade i telefon och fick ursäkten "oj jag såg dig inte, jag var upptagen i telefon" efteråt :glömdet

Så jag tycker detta är bra, inte förbjuda men begränsa till de som inte påverkar och ökar riskerna för olycka :tummenupp

Gäller nya lagen även motorcyklar, eller får man facebooka när man kör hoj?

"Regeringen har beslutat att införa en ny paragraf i trafikförordningen:

"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet", lyder lagtexten.
"

There you go :)

"Regeringen har beslutat att införa en ny paragraf i trafikförordningen:

"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet", lyder lagtexten.
"

There you go :)
¨Så man får fortfarande pilla på radion? Då kan jag ju kolla film :D

Skulle behövas ett totalförbud! Andra länder har det. Varför inte vi??

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8