på begäran: DR kjelle läkar tråd

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
här kan ni fråga dr kjelle om ni har några problem med era kroppar och psyke.. men håll det på en vuxen nivå :D

Käre Dr.Kjelle!

Jag har ett litet problem.
Det är så att när jag dricker öl ibland så blir folk runtomkring mig lite suddiga, vad är det dom lider av? är det smittsamt?

//En Undrande

"och det är som vanligt inte användaren på sporthoj.com som har skrivit inlägget"

Kära Dr Kjelle.

Efter ca en vecka efter min sista operation så har jag blivit superkänslig på min högerfot.. man kan inte ens röra den förrens de gör superont.. inte ens lägga dit täcket över tårna.. o då gör de jävligt ont.. som tur e så har dom satt in någon nervdämpade tablett (trypnol?!? stavas de så??) vilket funkar bra..

Men min fråga e.. varför blev jag så känslig efter sista operationen.. o varför de tog ca en vecka innan de blev så?? Innan operationen så kunde jag röra stortån men inte dom andra.. men efter så kan jag röra dom andra men inte stortån.. hur kan de komma sig?? o kan väl passa på o fråga vad de e för biverkningar med depriosionsmedicinen trypnol?? jag få 50 mg av det.. e de mkt?? eller tycker du att jag ska be o få höja min dos.. :D o min sista fråga.. jag kanske få komma hem i veckan.. o då vill man ju även då att smärtlindringen ska funka bra.. men om den inte funka så bra.. kan du skriva ut lite (läs mkt) morfin åt mig då om jag ber snällt.. :D ;p vill ju inte ligga hemma o ha ont.. :sjuk

Bifogar en bild på min ställning.. kanske underlättar för dig.. :D

Mvh

Henrik.. som gärna vill ha morfin.. :D

Bifogat

• båda fötterna.jpg
    båda fötterna.jpg
    37.1 KB · Visningar: 485
Last edited:
det du behöver min gosse är sprit och då menar jag mycket sprit..
kan vi inte få se en bild i helkropp

blom skrev:
det du behöver min gosse är sprit och då menar jag mycket sprit..
kan vi inte få se en bild i helkropp

har bara en bild på hela mig.. o den e inte så bra.. man ser alltså inte så mkt.. men här kommer den..

Bifogat

• säng.jpg
    säng.jpg
    47.9 KB · Visningar: 143
Maverick jag tycker verkligen synd om dig...
Jag får kanske gå om två veckor i vilket fall...
Så nu jobbar jag hårt med att få igång muskler som blivit skadade osv =)

Säger som mina vänner sagt till mig!
Dö inte av tristess och hoppas det läker fortare än dom senila doktorerna beräknat ;)

En i sammanhanget seriös fråga!
Är feber ett resultat av att kroppen bekämpar en infektion eller är det FÖR att bekämpa en infektion?

Maverick skrev:
Kära Dr Kjelle.

Efter ca en vecka efter min sista operation så har jag blivit superkänslig på min högerfot.. man kan inte ens röra den förrens de gör superont.. inte ens lägga dit täcket över tårna.. o då gör de jävligt ont.. som tur e så har dom satt in någon nervdämpade tablett (trypnol?!? stavas de så??) vilket funkar bra..

Men min fråga e.. varför blev jag så känslig efter sista operationen.. o varför de tog ca en vecka innan de blev så??

Hej du,
och krya på dig. Ska försöka svara kort, även om jag faktiskt inte är i tjänst på forumet....

Det som kan ha hänt i din fot är två saker. Dels kan du ha skadat eller slitit av hudnerver, antingen vid olyckan eller vid operationen. De skadade nerverna börjat bilda nya nervtrådar "på måfå", så kallad sprouting (ung. "bilda skott"). Dessa nybildade trådar kan ge smärtor, sk neurogena smärtor, ungefär som fantomsmärtor vid en amputation. Aktiviteten i dessa nerver kan minskas med läkemedel som Tryptizol. Biverkningar kan vara muntorrhet, dåsighet mm. Samt impotens, men det kanske inte är ett stort problem just nu?

En annan sak som händer i ett skadat område är att kroppen frisätter en massa ämnen som ger inflammation, som Histamin, som ger tex ökad genomblödning, svullnad mm. Dessa ämnen ökar också känsligheten hos de nervändslut som signalerar smärta, dvs smärttröskeln i området sänks, vilket förklarar att tex vanlig beröring kan kännas smärtsam.

I övrigt törs jag inte uttala mig utan att ha sett din fot och/el journal. Och nej, jag skriver tyvärr inte ut morfin. Blom har redan frågat. :D

Ha det så bra som det bara går!
//Kjelle

Maverick skrev:
har bara en bild på hela mig.. o den e inte så bra.. man ser alltså inte så mkt.. men här kommer den..
Fy fan vad mycket du ska få slå mig sen mannen. Så mkt jag har gnällt över mitt brutna ben utan att vara ens på samma planet som vad du måste gått igenom. Lider _rätt_ mycket med dig.

Har de snott hud från vänstra låret eller? Det ser lite mysko ut...

PS På trackningsfronten måste jag ju säga att det var en jäkla liten TV de gett dig....

Maverick skrev:

Tycker mig ana en sån där barvagn som flygvärdinorna har...
Din lyckost... :öl

Förutom det tycker jag synd om dig. :( Bli frisk snart!
Vi ses :hej

Kjelle skrev:
Hej du,
och krya på dig. Ska försöka svara kort, även om jag faktiskt inte är i tjänst på forumet....

Det som kan ha hänt i din fot är två saker. Dels kan du ha skadat eller slitit av hudnerver, antingen vid olyckan eller vid operationen. De skadade nerverna börjat bilda nya nervtrådar "på måfå", så kallad sprouting (ung. "bilda skott"). Dessa nybildade trådar kan ge smärtor, sk neurogena smärtor, ungefär som fantomsmärtor vid en amputation. Aktiviteten i dessa nerver kan minskas med läkemedel som Tryptizol. Biverkningar kan vara muntorrhet, dåsighet mm. Samt impotens, men det kanske inte är ett stort problem just nu?

En annan sak som händer i ett skadat område är att kroppen frisätter en massa ämnen som ger inflammation, som Histamin, som ger tex ökad genomblödning, svullnad mm. Dessa ämnen ökar också känsligheten hos de nervändslut som signalerar smärta, dvs smärttröskeln i området sänks, vilket förklarar att tex vanlig beröring kan kännas smärtsam.

I övrigt törs jag inte uttala mig utan att ha sett din fot och/el journal. Och nej, jag skriver tyvärr inte ut morfin. Blom har redan frågat. :D

Ha det så bra som det bara går!
//Kjelle

Tackar för ett bra svar.. jag tror nog mest på din första förklaring.. jag få väl ta o fråga mina läkare här istället.. :D problemet e att man åkt runt mellan massa olika avdelningar så de har ju varit lite olika läkare hela tiden..

Men lite besviken e jag trotts allt.. ville ju gärna ha morfinet.. :p :D få väl försöka fjäska till mig de av nån av läkarna här.. de jobbiga e ju att alla e ju stortsätt manliga.. :o

Supermoto skrev:
Fy fan vad mycket du ska få slå mig sen mannen. Så mkt jag har gnällt över mitt brutna ben utan att vara ens på samma planet som vad du måste gått igenom. Lider _rätt_ mycket med dig.

Har de snott hud från vänstra låret eller? Det ser lite mysko ut...

PS På trackningsfronten måste jag ju säga att det var en jäkla liten TV de gett dig....

mmmm brutet ben e väl inte så farligt.. har jag oxå testat en gång.. gick 13 veckor i gipps.. o första veckan var veckan efter midsommar.. så de var mindre kul o gå gippsad en hel jävla sommar.. fast de sjuka e nog att jag klagar mindre nu än när jag bröt benet.. för nu kan man ändå inte göra något.. bara ligga på rygg hela dagarna.. o acceptera läget.. men de går ju iaf framåt.. :)

Mmm dom har tagit lite hud från vänster låret för att täcka över lambon (heter de så Dr Kjelle?? :)) o stänga igen den öppna frakturen på höger vaden..

Mmm jävla skit tv.. fjärren saknas oxå.. så jag har fått en halvmeter lång penna av Carro som jag använder som fjärr.. :) dom undrade om jag ville hyra en riktig tv.. skulle bara kosta 40 kr om dagen.. helt jävla sjukt!!! de skulle fan sitta en 50" plasmatv på väggen.. :D

PS. de e bara komma ner.. så ska jag slå på dig lite.. om du skynda dig.. så kommer de inte göra ont.. eftersom jag inte orkar slå.. :crash

Tengil skrev:
Tycker mig ana en sån där barvagn som flygvärdinorna har...
Din lyckost... :öl

Förutom det tycker jag synd om dig. :( Bli frisk snart!
Vi ses :hej

fan.. de har du rätt i.. ska nog kolla runt o se vad som finns i alla lådor... kanske finns lite gött i dom.. jävla vad jag ska dricka då.. :öl :öl :öl :öl :zpy :öl :öl :öl :zpy :öl :öl :rock

blir bättre o bättre för varje dag.. idag var första gången jag lyckades lyfta vänsterbenet helt själv.. så de går framåt.. :tummenupp

Tackar.. :hej

Maverick skrev:

Mmm dom har tagit lite hud från vänster låret för att täcka över lambon (heter de så Dr Kjelle?? :)) o stänga igen den öppna frakturen på höger vaden..

Posta en bild på de oxå.. så de syns lite bättre.. tagstället alltså.. :)

Bifogat

• lårtagställe 2.jpg
    lårtagställe 2.jpg
    44 KB · Visningar: 103
mmmm kebab... nu blir jag sugen.. har ju inte käkat kebbe på över en månad... brukar ju annars bli en 4-7 kebbe i veckan.. :)

Humm känns som att jag har pajjat denna tråd lite.. lite för seriös kanske fråga kanske.. :)

Maverick skrev:
mmmm kebab... nu blir jag sugen.. har ju inte käkat kebbe på över en månad... brukar ju annars bli en 4-7 kebbe i veckan.. :)

Humm känns som att jag har pajjat denna tråd lite.. lite för seriös kanske fråga kanske.. :)
absolut inte mavve du är som spriten i drickan du ger rätt ballans :öl

Maverick, hur funkar det med internetanslutning på sjukan? "Ingår" det eller hur gör du när du vill surfa? (bara så att jag vet i fall jag någonsin skulle bli sängliggande på ett sjukhus, jag skulle ha svårt att palla det utan en dator+internet :D).

Jag antar att du inte knallar iväg till något Internetcafé på sjukhuset med de där frakturerna? :)

Krya på dig!

*/ ?>
Back