Oxstar ellr Sidi sövlar????

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Vad tycker ni man sak ha.. Oxstar eller Sidi???? kom gärna med förslag på för/nackdelar...!!!

Edit: Denna fråga har jag ställ längre ner på sidan och vill ha svar på:

Tjena, nu undrar jag en sak igen. Vad är bra att tänka på när man köper nya stövlar? Ska det vara dragkädja upp hela vägen eller inte, eller mycket carboreband? Finns något mer man bör tänka på. Jag vill inte ha hjälp med olika märken eller modeller på stövlar bara detaljer som är bra att ha eller bör undvika.

finns även 2 bilder längre ner på den stövlen jag tänker på.

Last edited:
prova!!!
Smaken e som baken och den kanske inte passar din fot lika bra som "Kalleballes i Överkalix" :hihi

självklart jag ska prova båda.... men tänkte bara om det finns nån skillnad.. lättare att hitta slitdelar till den ena eller andra.. billigare eller dyrare.. osv...

Daytona :fakta

Efter att ha kikat och provat en del olika stövlar så kom jag fram till att de som i mina ögon erbjuder klart bäst skydd är Daytona EVO eller Alpinestars Supertech.
Av dem gillade jag Daytona absolut bäst. Kika på dem i varje fall innan du bestämmer dig. Lite dyrare men oerhört bra.

http://www.daytona.de/english/boots_e/race.html

märket tycker jag inte spelar så stor roll, däremot något jag själv inte kommer göra om, är att köpa stövlar som inte har dragkedja HELA vägen upp, hade ett par alpinestars där dragkedjan gick halvvägs sen kardborre. Efter en sesång e dom useless för kardborren luddar ihop och dom är inte stängda kort o gott, köpte ett par nya SDI med dragkedja hela vägen, rekomenderas varmt.

Jag har alpinestars SMX +
Kan jag rekommendera. "Pjäxlåsning" längst upp.

i36263.jpg

porec skrev:
Vad tycker ni man sak ha.. Oxstar eller Sidi???? kom gärna med förslag på för/nackdelar...!!!
Jag köpte ett par Oxtar TCS Abe Norick Replica i höstas till ett vettigt pris som jag trivs bra med (Körde med ett par Lindstrands innan som var lite stora och touriga). Jag har ännu inte skrotat, så kan inte säja att de är säkrare än några andra. Enligt tidigare trådar skall Daytonas top_of_line vara de säkraste stövlarna. Väljer du mellan Sidi och Oxtars sportstövlar anser jag de likvärda, välj den stöveln som sitter bäst på foten!

//Emil

Här har du ett par 43:or...
http://www.blocket.se/view/6335654.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&city=0

1000-1500 kr borde vara ett vettigt pris :rolleyes:

Last edited:
Bytte från ett par Alpinestars touringaktiga stövlar till Oxtar som är betydligt mer raceinspirerade. Min erfarenhet är att Oxtar är skönare men har lite sämre skinnkvalitet.

Ett tips är att skaffa stövlar med Goretex, det är guld! Att köra hoj när det regnar är knöligt nog ändå, det är väldigt skönt att slippa damasker och annat fladder.

Jag har ett par SIDI Vertebra. Sköna stövlar. Men tycker att dom är väldigt smala och trånga i skaftet. Inte lätt att få ihop dom om man har kraftiga vader som jag har.

// Lena

Bifogat

• stövlar.jpg
    stövlar.jpg
    54.2 KB · Visningar: 114
kör själv med Oxtar TCS EVO REPLICA RX, jävligt bra på foten.. vurpade redan en gång med dem och fötterna klarade sig utan skråmor (om de bara tillverkade motsvarande grejer för våra nyckleben.. :))

evo har en innerdoja inuti stöveln, ger jäkligt bra passform på foten. stöveln andas bra och blir inte bastu på heta sommardagar. vattentät är den inte, så om touring är grejen man håller på med så ska man nog köpa nån gore-tex grej istället.

Har själv ett par Oxtar TCS Norick Abe replica som jag fick till ett jävligt bra pris i somras.

(Fint att vi är 2 Emil i denna tråd med likadana stövlar... :tungan )

MEN, vill du betala lite mer och ha det bästa så tror jag du ska satsa på Daytona.
Inte samma posörvärde iom att de är fula som stryk, men de ska vara de säkraste du kan köpa och det är väl det viktigaste.

Kör också med ett par Oxtar TCS EVO REPLICA (vita) Klart den snyggaste och absolut den skönaste stöveln jag haft.Har haft Alpinestars smx och även smx+ också super tech har sutit på mina fötter men gillar Oxtaren bäst
Svala och sköna på sommaren. Kan verkligen rek. dom. :)

begge skrev:
Här har du ett par 43:or...
http://www.blocket.se/view/6335654.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&city=0
QUOTE]

hehe.. har så jävla små fötter bara, så det går inte.. jag har typ 40 - 41..

oki, så det är ingen direkt skillnad på dem förstår jag... jo det är inte fel med gortex.. har det i mina idag... e nån blandning av touring och sport... men är lite slitna nu efter säsongen + så har de varit med om en vurpa... men regnar det så rinner det in i dem från stället istället, dock blir man kanske inte lik blöt.. får ge mig ut och prova lite då... synd att inte :tomten finns.. annars hade jag fått ett par av honom.. :hihi

Tjena, nu undrar jag en sak igen. Vad är bra att tänka på när man köper nya stövlar? Ska det vara dragkädja upp hela vägen eller inte, eller mycket carboreband? Finns något mer man bör tänka på. Jag vill inte ha hjälp med olika märken eller modeller på stövlar bara detaljer som är bra att ha eller bör undvika.

Jag funderar starkt på denna modellen av sidi..

Bifogat

• sidi 1.jpg
    sidi 1.jpg
    25.3 KB · Visningar: 72
  • sidi 2.jpg
    sidi 2.jpg
    20.9 KB · Visningar: 66
Oxtar satt som skit på mina fötter, men Sidi Vertigo Corsa satt perfekt.
Så när man har råd blir det att inskaffa ett par såna =)

Testa, det är det du kan göra.
Efter det får du bestämma vilken som sitter bäst och utgå efter det

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer