Ovanligt ädelträ i Stockholm?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag behöver lite snabb hjälp från SHs samlade expertis:
Letar efter en liten bit Azobé, Pockenholz, svartek eller något annat hårt och tåligt träslag som lämpar sig för smyckestillverkning. Måste dessutom ha tag på det idag.:gnissla

Någon som har tips på någon bra affär?

Fyfan, svar på 3min!

Sporthoj är underbart!:yoparty

Tar fortfarande tacksamt emot fler tips.

Kolla butiker som har material för knivslöjd. De som pysslar med sånt experimenterar gärna med exklusiva och exotiska träslag.

Fredricsons Trä: : Instrumentvägen 13-15, Hägersten, Stockholm.
Tel: +46 (0)8-744 52 50

Har handlat där flera gånger och de har mycket mer hemma än vad som finns på hemsidan. Ett av få ställen i Stockholm man kan köpa fint trä på.

Varför köper man sånt? Vad gör man mer än knivar?

Tack för hjälpen!

Åkte förbi Palms och fick tag i ett par meter Wenge att leka med, ska sätta svarven i det imorgon.

Tack för hjälpen!

Åkte förbi Palms och fick tag i ett par meter Wenge att leka med, ska sätta svarven i det imorgon.

Du läste även det här va:
"The dust given off when cutting or sanding Wengé can cause dermatitis similar to the effects of poison ivy and is an irritant to the eyes. The dust can cause respiratory problems and drowsiness. Splinters are septic similar to those of greenheart (the wood of Chlorocardium rodiei)."

"The dust given off when cutting or sanding Wengé can cause dermatitis similar to the effects of poison ivy and is an irritant to the eyes. The dust can cause respiratory problems and drowsiness. Splinters are septic similar to those of greenheart (the wood of Chlorocardium rodiei)."

Med tanke på att han skall göra ett smycke antar jag nu att det är till exet :D

Japp, dessutom används det för att fiska med:
Man krossar träet i vatten och häller sedan allt i floden. Ett par minuter senare flyter fisken upp bedövad av giftet och redo att plockas. Coolt träd!

Jag ska använda täta glasögon, mask och punktutsug under arbetet tänkte jag. Förhoppningsvis irriterar inte det färdiga smycket huden, träet används ju ganska flitigt i möbler och golv så helt livsfarligt kan det ju inte vara. I värsta fall får Jag väl lite utslag men då vet Jag ju iaf vad det beror på.

Jag lovar att rapportera med bilder på evetuella utslag i tråden!

Vad kostar den typen av trä? Vad är exempelvis kilopriset på pockenholtz? :va

Det varierar rätt mycket, pockenholtz hittade Jag inte men 30*30mm Wenge kostade mig 150kr/m. Det var dock ett relativt billigt ädelträ.

Det varierar rätt mycket, pockenholtz hittade Jag inte men 30*30mm Wenge kostade mig 150kr/m. Det var dock ett relativt billigt ädelträ.

Nästa gång du behöver roliga träslag vänder du dig till Fanerkompanier i Ropsten eller Nordiska Fanerbolaget i Vimmeby.:tummenupp

Nästa gång du behöver roliga träslag vänder du dig till Fanerkompanier i Ropsten eller Nordiska Fanerbolaget i Vimmeby.:tummenupp

Vill minnas att Fanerkompaniet inte säljer till privatpersoner, men det var ju några år sedan jag fanerade sist.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back