Otur med biltemas belägg.

Har dina bromsbelägg släppt från klossen?

• Antal röstningar
    0
Ska man vara riktigt ärlig så gör Biltema inte en pryl själva, lika lite som nån annan tillbehörsåterförsäljare. Ingen hojtillverkare gör bromsbelägg själva heller iofs, det är stor sannolikhet att Biltemas belägg görs på samma fabrik som gör belägg till nån större hojtillverkare, men efter helt andra specar givetvis.

Det har du helt rätt i. Ibland går det lite fort när man skriver :)

En del saker dom säljer är bra, en del är dåliga och nån enstaka pryl dom säljer är livsfarlig.
Nu blev det rätt :)

Som sagt detta är 3:dje uppsättningen biltema bromsbelägg jag kör på och känner flertal som kört med biltemas bromsbelägg på sina gatcycklar flera säsonger.

Om man inte rengjort kolvarna utan bara tryck tillbaks dem eller liknande så kan man inte skylla på att belägget ligger på hela tiden och skivan blir varm, på zx9r gnisslade det en hel del när man bromsade men på gixxern har det inte varit några problem. Men jag ville bara skriva vad som hände mig här eftersom biltema valde ett sådant dåligt sätt att hantera det på så problemet vart inte skadeanmält. Detta är sista uppsättningen biltema belägg jag kör på.

Var nån som inte riktigt förstod i tråden vad som hände, så jag skriver det ingen så fler inte missförstår.

Bromsbelägg har en kontakt yta som bromsar mot skivan och en yta som klossen är fast "limmad" på av vanlig metal. Så den ytan som ska bromsa släppte från metal ytan.

Humm, hade precis tänkt köpa biltemas belägg.

Är det nån som är nöjd med dom eller? :va

ja vissa gör sig lustiga istället för att tillföra nåt i tråden så får väl skriva varför så ni lustilottor kan fortsätta pilla er i naveln.

Jag körde på biltemas belägg för jag hade hört gott om dem, testade dem och tyckte de levererar bra för 149kr paret. Så istället för att betala dubbelt så mycket eller mer så körde jag på dessa då denna hobby kostar på alla sätt och kan man dra ner kostnaderna på sådana sätt så gör man det. Många bäckar små. Sedan köpte jag pumpen riktigt billigt så jag gör mina fynd.

Vågar ju knappt skriva här men mina belägg har funkat fint:)
Har även varit på en bandag med dom. Dock blir man lite orolig av läsningen här...

Jag är, men och andra sidan kör jag inte kurvigt. Dock har jag provat både svindyra belägg, original och svinbilliga. Tycker att för priset är dom värda varenda krona.

Det är i och för sig inget konstigt alls oavsett märke.

Han tyckte det. Hade aldrig varit med om tidigare. Inte jag heller.

"inget konstigt alls" får du nog revidera om du nu inte bara vill spela allan i största allmänhet. ålder 40+ i motionstempo dödar inga märkesbelägg på en dags körning....

Vet ni något om deras Enduro däck? Mitt på XLR:en ("allroad") däck är VÄLDIGT slitet på vissa delar och är behövande av ett Enduro däck då jag kör mycket stigar och liknande.

Har även varit på en bandag med dom. Dock blir man lite orolig av läsningen här...

kört 1 dag på midlanda och 2 dagar på gotlandring och det har funkat kanon.

men ville starta en tråd om det för att se ifall nå fler har varit med om detta med just biltemas belägg eller nå annat märke eller om jag bara hade otur att få just detta eller tur att jag upptäckte det innan det vore försent.

Idag var jag påväg till bulten för att möta upp några vänner, precis innan jag ska svänga höger för att njuta av den kurviga vägen tänker jag att jag bara ska stanna upp och monter på min kamera samt börja filma, ser en busshållsplats och bromsar in sakta då plötsligt pumpen tappar all tryck. Tänker va fan hände nu och pumpar några ggr och får trycket tillbaks, kikar lite på min relativt nya brembo pump (samma som sitter på ducati 1098) och tänker va fan den kan ju inte krångla!!! efter lite kollande ser jag felet, ett av mina biltema bromsbelägg har tappat bromsbelägget från klossen. Går tillbaks 20 meter och själva belägget ligger på backen. Dessa bytes i vintras och är 3 uppsättningen jag kört med. Åker mjuk och fint tillbaks till närmsta biltema vid haninge och slänger fram belägget på disken och förklarar läget. Damen i infodisken var väldigt hjälpsam och trevlig och gav mig ett nytt packet. Egentligen skulle jag göra en skadeanmälan sa hon men då skulle jag få pynta för ett nytt set själv och få pengarna tillbaks senare, eller så skulle jag skita i att göra en skadeanmälan och bara byta ut skiten. Då jag ville ut och köra så gjorde jag ingen skadeanmälan men vill ändå skriva detta här så folk vet.

Hade jag inte stannat för att montera på min kamera hade jag legat i ett dike i första bästa kurva tyvärr.

Beläggen var 50% slita och stått ut med 1 dag på midlandabanan och 2 dagar på gotlandring samt massa gatkörning, men frågan är vad det är som fått dessa belägg att släppa från klossen?

Det är ointressant varför det släppte, det intressanta är ditt resonemang att köra vidare med nya bromsbelägg av samma tillverkare..

Det är ointressant varför det släppte, det intressanta är ditt resonemang att köra vidare med nya bromsbelägg av samma tillverkare..

Jag fick nya och monterade på ett nytt belägg på den sidan som hade pajat så jag kom hem.

Sedan vill jag se hur vanligt detta är eller om nån råkat ut för samma sak eller jag var 1 på miljarden som råkade ut för just detta.

Ska byta ok och kommer ej att köra på biltemas belägg nå mer.

Jag hade racebelägg till min motard (braking)som det hände exakt samma sak med, tappade bromsklossen från plåten såattsäga. Detta var dock på en raksträcka på en motardbana och de slutade med att jag satt limmad i staketet efter rakan.
Jag hade eldat som fan med bromsarna flera träningspass i rad och tvättat en jäkla massa ggr, fick för mig att de va de som gjorde att de släppte från ytan. men vad vet jag?
Summakurdemumma e att de kan hända även andra belägg en just biltemas, vore ju kul att veta exakta orsaken dock.

Varför?

Fråga till TS och alla andra som kör på tveksamma belägg:

Vad på hojen är det absolut sista man inte vill ska paja?

Hur mycket "sparar" man på att köpa tveksamt märke/sort?

På riktigt, jag undrar verkligen, hur mycket?

Tycker ni att det är värt det?

Bara en stilla undran....

/Stefan M

Fråga till TS och alla andra som kör på tveksamma belägg:

Vad på hojen är det absolut sista man inte vill ska paja?

Hur mycket "sparar" man på att köpa tveksamt märke/sort?

På riktigt, jag undrar verkligen, hur mycket?

Tycker ni att det är värt det?

Bara en stilla undran....

/Stefan M

Jag kan bara tala för mig själv.
Nu försöker jag unvika skräpbelägg. Men ibland kan det faktiskt vara så att det helt enkelt inte finns pengar. 300spänn på biltema går att skrapa ihop men 1600 till racingbelägg kanske inte helt enkelt finns.
Och brinner man för sin hobby så väljer man hellre att köra med kassa förutsättningar än att inte köra alls. Folk ska alltid proppsa på att man ska nya däck och ny säkerhetsutrustningen och nya belägg och bla bla bla bla ... alla skiter inte pengar, utan man får ta till de knep man kan och spara in på det man kan ibland, är det verkligen så konstigt?

Jag fick nya och monterade på ett nytt belägg på den sidan som hade pajat så jag kom hem.

Sedan vill jag se hur vanligt detta är eller om nån råkat ut för samma sak eller jag var 1 på miljarden som råkade ut för just detta.

Ska byta ok och kommer ej att köra på biltemas belägg nå mer.

goodie :tummenupp

farsan var inne på Biltema belägg åt mig men jag avstod för jag misstänkte att det skulle kunna hända precis som hände dig.

det mesta jag köpt därifrån har pajat. köpte ett regnställ och skiten pajade när jag öppnade den för första gången. :banana

det visade sig att delen man håller i blixtlåset var gjort återvunnen tunn plast från plasttunnor från 50-talet.. :huvet

Verkar det så... Nej, inte många iaf....:brinnerup

En som är helt nöjd, kul...

Det är ju detta som är med produkter från biltema, OJÄMN KVALITÈ!!!!
Vissa prylar fungerar bar medans vissa är rent skit!

Jag skulle aldrig våga chansa när det gäller säkerheten....

Kan köpa saker på Hot Rod Heaven (biltema) men inget till hojen!

Köpte små insex skruv till ett par små högtalare jag byggde förut, M4x20mm, inte ens dom höll att dra åt lite för hand, dom gick av... Lagom glad var man då!:huvet:näsblod

Jag är, men och andra sidan kör jag inte kurvigt. Dock har jag provat både svindyra belägg, original och svinbilliga. Tycker att för priset är dom värda varenda krona.

Nummer 2 till den sällsynta skaran....:fyllisar

Jag kan bara tala för mig själv.
Nu försöker jag unvika skräpbelägg. Men ibland kan det faktiskt vara så att det helt enkelt inte finns pengar. 300spänn på biltema går att skrapa ihop men 1600 till racingbelägg kanske inte helt enkelt finns.
Och brinner man för sin hobby så väljer man hellre att köra med kassa förutsättningar än att inte köra alls. Folk ska alltid proppsa på att man ska nya däck och ny säkerhetsutrustningen och nya belägg och bla bla bla bla ... alla skiter inte pengar, utan man får ta till de knep man kan och spara in på det man kan ibland, är det verkligen så konstigt?

Nu finns det ju lösningar som kostar mellan 300:- och 1600:-......
Man behöver kanske inte dom värsta, original brukar vara bra!:yoparty

Last edited:
Jag monterade biltemas belägg på Hayabusan förra sommaren, Hade en del gnissel i början, men nu när de slitit in sig så låter de endast väldigt lite när de blivit varma efter flera bromsningar. Har inte haft några problem ÄN...

Jag inbillar mig att bettet är bättre än orginal, men har märkt att de slits betydligt
fortare istället.
Men man blir lite oroad av tråden, kanske ska man sätta på sina slitna orginalbelägg
och köra till slitskåran är borta??

Last edited:
Jag skulle aldrig våga chansa när det gäller säkerheten....

Kan köpa saker på Hot Rod Heaven (biltema) men inget till hojen!

Nu var det ju en i tråden SkaD , som hade fått samma problem med märkesbelägg, så hur gör du då med säkerheten? :va

Nu finns det ju lösningar som kostar mellan 300:- och 1600:-......
Man behöver kanske inte dom värsta, original brukar vara bra!:yoparty

Vart hittar du orginal för 300kr paret?

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!