Otrevligt ljud Honda CBR 600

Modifier skrev:
Har du koll på vart man köper sträckaren till bra pris ?
Läste lite högre upp om något raceinspererat....

/j

När jag bytte sträckaren till min suzuki gick en manuell sträckare på 600 pix + 2000 för arbetet, iofs sket jag till det rejält då jag skulle byta den själv :)

Men jag fick en ventiljustering på köpet :tummenupp

Dr.Bike skrev:
Alla era lösningar är iaf bara botande av symptom.
Inte orsak.

Inte mina :)

Orsaken... är att sträckarna till cbr:en har en tendes att fungera mindre bra efter sisådär en 1000mil eller så.

Om jag inte minns helt fel så i början var det något fel på dom fabriksmonterade sträckarna från honda..

Fotrally skrev:
Inte mina :)

Orsaken... är att sträckarna till cbr:en har en tendes att fungera mindre bra efter sisådär en 1000mil eller så.

Om jag inte minns helt fel så i början var det något fel på dom fabriksmonterade sträckarna från honda..

Jo - det är rätt iofs. Och det har jag oxå noterat.
MEN1 (alltid detta men... :hihi) Även en SLAK fjäder kan trycka ut denna justering då kedjan är slak och spänd omvartannat beroende på gas eller motorbroms, och emellanåt har ju kedjan NOLL tryck emot sträckaren.
DÅ passar även en slapp fjäder på att trycka ut stången.

MEN2 Stången är ju inte återfjädrande heller, så oavsett HUR slapp fjädern är, så kommer sträckaren alltid att göra sitt jobb i det läge den f. ögonblicket befinner sig.
Den trycks alltså INTE undan oavsett fjäderns kondition.

MEN3 Visst :cdevil har du rätt iaf! Helt bra blir det ju inte, och en NY alternativt manuell sträckare är ju BÄTTRE!

Själv föredrar jag manuella så man kan lägga på lite lagom sträck. Originalsträckaren tar tyvärr bara hänsyn till att en kedja slits teoretiskt. D.v.s het homogent och jämnt.
Ni som hållit en sträckare hårt mot kedjan och dragit runt motorn några varv vet att kedjeslitaget är högst varierande.
Ömsom spänt ömsom slappt.

Gör man detta til en vana kan man finna "den gyllene medelvägen" med en manuell sträckare, och på detta viset alltså göra ett BÄTTRE jobb än originalsträckaren.
Så du hade rätt din buse! (fast du inte visste det!) :lol :tummenupp

:tummenupp

Då tar jag med ett "MEN" också. (förutsatt att den manuella kan sträcka mer?=stora frågan jag hoppas du kan svara på) :)

Har man då kört med den automatiska sträckaren ett par 1000 mil och det har uppkommit ett rasslande ljud.
Man prövar med en ny av samma modell. Men det blev ingen skillnad så dit med en manuell och vimps så försvann ljudet efter lite justeringar.
Här kommer "men:et":
Då tillåter man en redan sliten kedja att slita ännu mera på dreven. Så när det väl har gått så långt att man måste byta kedja så måste man även slanta upp för 3st nya drev. Å då bli man mycket mer :( än om man hade bytt kedjan på en gång! :tomten

Fotrally skrev:

Då tar jag med ett "MEN" också. (förutsatt att den manuella kan sträcka mer?=stora frågan jag hoppas du kan svara på) :)

Har man då kört med den automatiska sträckaren ett par 1000 mil och det har uppkommit ett rasslande ljud.
Man prövar med en ny av samma modell. Men det blev ingen skillnad så dit med en manuell och vimps så försvann ljudet efter lite justeringar.
Då tillåter man en redan sliten kedja att slita ännu mera på dreven. Så när det väl har gått så långt att man måste byta kedja så måste man även slanta upp för 3st nya drev. Å då bli man mycket mer :( än om man hade bytt kedjan på en gång! :tomten

Men (4) NEJ! :lol

Saken är den att dreven inte slits. De är såpass härdade att det är knappt mätbart. Det är kedjan som är förbrukningsvara, och man har valt hårdheten på den därefter.
Har ALDRIG sett slitna kamdrev whatsoever, men jag har hört om dem som haft, och då har det berott på vanvård och att de åkt med så slapp kedja att den nära nog rappat över.
D.v.s den har klättrat på kuggarna och därigenom malt sönder dreven då den utsatt dem för krafter de inte var tänkta för.

Annars byts aldrig dreven.

Dr.Bike skrev:
Men (4) NEJ! :lol

Saken är den att dreven inte slits. De är såpass härdade att det är knappt mätbart. Det är kedjan som är förbrukningsvara, och man har valt hårdheten på den därefter.
Har ALDRIG sett slitna kamdrev whatsoever, men jag har hört om dem som haft, och då har det berott på vanvård och att de åkt med så slapp kedja att den nära nog rappat över.
D.v.s den har klättrat på kuggarna och därigenom malt sönder dreven då den utsatt dem för krafter de inte var tänkta för.

Annars byts aldrig dreven.

hmm...
Men varför har inte bilar m.m. så pass härdade då?
sett otaliga drev som blivit slitna på div bilar..

Lite OT men man är juh nyfiken.
:)

Förresten jobbar du som mc-mek lr dyligt?

Fotrally skrev:

Och på många modeller, så går det inte att byta drev.
Som här t.e.x på min gamla TRX-vev, en kam som skar, och rensade alla
tänderna, så nu får den agera väggprydnad istället :crash

Bifogat

• vev.JPG
    vev.JPG
    66.6 KB · Visningar: 91
Fotrally skrev:
hmm...
Men varför har inte bilar m.m. så pass härdade då?
sett otaliga drev som blivit slitna på div bilar..

Lite OT men man är juh nyfiken.
:)

Förresten jobbar du som mc-mek lr dyligt?

Slitna på bilar? Vilka bilar då? Mig veterligen är det bara Saab, Merca och BMW som kostar på kedja. Ok det finns några till, men annars är väl REM det vanliga. Är det tandhjul till rem du menar?
I mina mercamanualer antyds inget om något byte av kedjehjul öht.

Jo, man kan nog säga att jag arbetar med hojar. Men bara på fritiden.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år