Otrevligt ljud Honda CBR 600

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati Scrambler
Har en Honda CBR 600F från 93 som gått strax under 3000 mil som låter obehagligt vid vissa specifika tillfällen.
Har läst här och på andra forum att ett klassikt problem med äldre modeller av CBR är att kamkedjesträckaren ger sig men så vitt jag vet yttrar sig sådant vid kallstart.
Nu är det så att vid kallstart låter min motorcykel precis som den ska, däremot vid varmstart rasslar det ibland riktigt rejält (låter som om det kommer från toppen av motorn). Emmellertid försvinner ljudet successivt bort då man försiktigt börjar belasta motorn för att sedan försvinna helt.
Då jag har förstått att oljor är en hel vetenskap har jag funderat på om det kan ha med det att göra (kör på syntetisk Castrol).
Jag har aldrig hört, sett eller läst någon med samma symptom.
Några idéer där ute? Tacksam för svar.

//AK

J_Park skrev:
Har en Honda CBR 600F från 93 som gått strax under 3000 mil som låter obehagligt vid vissa specifika tillfällen.
Har läst här och på andra forum att ett klassikt problem med äldre modeller av CBR är att kamkedjesträckaren ger sig men så vitt jag vet yttrar sig sådant vid kallstart.
Nu är det så att vid kallstart låter min motorcykel precis som den ska, däremot vid varmstart rasslar det ibland riktigt rejält (låter som om det kommer från toppen av motorn). Emmellertid försvinner ljudet successivt bort då man försiktigt börjar belasta motorn för att sedan försvinna helt.

Säkerligen kamkedjesträckare och/eller kamkedjan. Hade samma symptom på min fd. cbr600, men jag bytte motor istället för det var enklare! :hihi

Länge sedan du bytte oljan? isf byt.
Blir det inte bättre då, byt sträckaren (enkelt)
Fortfarande samma sak, byt kamkedjan. (lite mer jobb)

fler frågor? :)

Om sträckaren är dålig brukar hojen rassla på låga varv och tystna när man varvar mer.
Det har egentligen inget med kall eller varmstart att göra utan sträckaren sträcker inte kamkedjan som då skakar omkring och låter illa på lägre varv.
Risken är att den kuggar över och du får ventilkrockar, dessutom slits kedjan mångdubbelt mot normalt, den blir då längre och till slut räcker ingen sträckare till.
Kör inte hojen innan du kollat upp om den är hel, den ska inte gå att tvinga tillbaka om det är en automatisk sträckare (som jag har för mig är orginal), felet är att de med tiden slits så att de går att trycka ihop.
Tror de byts mot manuella sträckare som håller bättre.

Oljan är egentligen ingen vetenskap utan det handlar om vilken tjocklek(viskositet) du använder?
En sån gammal hoj bör du köra på 15w olja skulle jag tro, kör du på 5w så låter den rassligt.

Last edited:
Om det nu är kamkedjan (mest troligt) så oavsett om du har en manuell eller
en automatisk sträckare så är ju kedjan sliten, men det kan hjälpa med en manuell sträckare några fler mil iallafall.
Inte för att jag tror att skiten skulle rasa för detta, men det låter ju
trevligare på tomgång iallafall.
Ochså får man ju en eloxerad spännare (manuell) och lite räjspatina
på köpet.
Men va säker på att det verkligen är kedjan som är sliten innan
du gör några drastiska åtgärder.

Jag har också ett rassel på låga varv i min cbr 600 !,Någon som
har haynes bok på det jobb man bör göra och kan lägga ut lite
bilder ?
Är det enkelt att byta spännare eller bör man lämna in hojen ?

Låter riktigt " nasty" på låga varvm,typ som om hela hojen ska rasa..

/j

Modifier skrev:
Jag har också ett rassel på låga varv i min cbr 600 !,Någon som
har haynes bok på det jobb man bör göra och kan lägga ut lite
bilder ?
Är det enkelt att byta spännare eller bör man lämna in hojen ?

Låter riktigt " nasty" på låga varvm,typ som om hela hojen ska rasa..

/j

Byta spännare är väldigt enkelt, sitter i två bultar.

Jo min fd. cbr lät verkligen illa den också. Försökte knäcka den motor jag hade men den höll förbannat bra! Dock rekomenderar jag inte att köra något mer innan du bytt sträckaren! :)

Fotrally skrev:
Byta spännare är väldigt enkelt, sitter i två bultar.

Jo min fd. cbr lät verkligen illa den också. Försökte knäcka den motor jag hade men den höll förbannat bra! Dock rekomenderar jag inte att köra något mer innan du bytt sträckaren! :)

Har du koll på vart man köper sträckaren till bra pris ?
Läste lite högre upp om något raceinspererat....

/j

Modifier skrev:
Har du koll på vart man köper sträckaren till bra pris ?
Läste lite högre upp om något raceinspererat....

/j

Nej tyvärr, köpte min på en hondaåterförsäljare har för mig att den gick 6-700:-
Detta var en automatisk.
Frågade om det fanns någon manuell men dom sa att det inte fanns till den årsmodellen...

Fotrally skrev:
Nej tyvärr, köpte min på en hondaåterförsäljare har för mig att den gick 6-700:-
Detta var en automatisk.
Frågade om det fanns någon manuell men dom sa att det inte fanns till den årsmodellen...

Ok,men borde inte en automatisk vara bäst ?

/j

Modifier skrev:
Ok,men borde inte en automatisk vara bäst ?

/j

Helt rätt, förutsatt att "allt" är i bra skick.

Fördelen med en manuell är att du kan välja själv hur spänd kedjan ska vara(dvs tills kedjen inte för oväsen), men nackdelen är att du spänner för hårt då kan jag tänka mig att kedjan som kanske är lite sliten kan bli ännu sämre, med slitna drev och ev. ras som följd.

Det är nog en hel del folk här som kör med manuell sträckare på sina hojar. Har man bara lite känsla för motorer och skruvande fungerar det säkerligen utan problem.

Har man en kamkedja som för oväsende kan man först göra som silwer sa; byt till olja med lite högre viskositet.
Ingen skillnad? gör då som jag skrev lite längre upp:
"Byt sträckaren (enkelt). Fortfarande samma sak, byt kamkedjan. (lite mer jobb)"

Men en bra sak innan du börjar skruva isär nånting bör du ta hojen till närmsta mc-mekaniker och be honom lyssna på ljudet, kan vara nått annat?

Lider av samma åkomma på min cbr -93a.. gått lite över 5000 mil.. har dock märkt att det är sjukt olika priser beroende på vilken handlare man frågar pris hos.. lokala snubben här i lund skulle ha runt en tusenlapp.. frågade på mc-huset i Malmö (som brukar vara tokdyra med allt) och dom ville ha 518 spänn.. Så det blir lite vinterpyssel o byta den. Kolla på verkstadshandboken som ligger ute under mekforumet till cbren.. där är ganska bra bilder på hur man ska göra, har även en Haynes bok men där står bara " lossa skruvarna, ta bort skiten, tryck i olja i den den nya o skruva dit den.." är inte så sugen på att kamkedjan ändrar läge när man plockar bort den gamla.. är det någon som utfört manövern i fråga som kan ge lite mera info om hur det egentligen ska gå till?
Mvh

Precis som Peder säger: En manuell sträckare kan "kurera" ljudet då man de facto "översträcker" kedjan en smula, och en i övrigt sliten (för sliten) kedja blir tyst.

Grundproblemet kvarstår: Sliten kedja, och är den nu SÅ att hondas egna automatiska sträckare har nått sin maximala slaglängd så ÄR detta ett tecken på att kedjan bör bytas.
Inte att man monterar en manuell sträckare och får (tillfälligt) tyst på skiten.

En kedja är så oändligt mycket billigare än ett ras.

Hojboj skrev:
är inte så sugen på att kamkedjan ändrar läge när man plockar bort den gamla.. är det någon som utfört manövern i fråga som kan ge lite mera info om hur det egentligen ska gå till?
Mvh

Kamkedjan ändrar läge? Jag provade 2st olika sträckare, bara att bulta lös och som du skrev se till att få in olja i sträckare innan du monterar dit den.
Så behöver du knappast vara orolig!

För att få olja så trycker du bara in "staven" och sedan släpper "staven" i ett oljebad. Då sugs oljan in i sträckaren. klart för montering! :)

För att få olja så trycker du bara in "staven" och sedan släpper "staven" i ett oljebad. Då sugs oljan in i sträckaren. klart för montering! :)[/QUOTE]

hmm låter skumt,men det klart man hajar väl när man har delen i handen.
Ska försöka hitta denna sträckare någonstans i Stockholm
MC varuhuset lär väl ha....

/j

Modifier skrev:
För att få olja så trycker du bara in "staven" och sedan släpper "staven" i ett oljebad. Då sugs oljan in i sträckaren. klart för montering! :)

hmm låter skumt,men det klart man hajar väl när man har delen i handen.
Ska försöka hitta denna sträckare någonstans i Stockholm
MC varuhuset lär väl ha....

/j[/QUOTE]
Kolla här så kanske du blir lite klokare.

Det är nummer 5 som är sträckaren. Den del som jag kallar "staven" på sträckaren det är den smala delen som trycker mot glidskenan(nr.3).

förstår du vad jag menar?

Edit: kollade på fel årsmodell!

Last edited:
/j[/QUOTE]
Kolla här så kanske du blir lite klokare.

förstår du vad jag menar?[/QUOTE]

Ahhh ,då hajar jag mycket bättre..... :tummenupp
Tackar för det..

/j

Pröva med att plocka isär orgnalsträckaren och lägga en liten distans bakom fjädern. Jag fick tyst på min sträckare ett tag efter att jag gjort det. Som nämts ovan är det troligt att kamkedjan töjts och om du bara byter kamkedjesträckare är risken stor att den börjar rassla igen efter ett kort tag. Ny kamkedja ligger på ca 1000:-. Ny organalsträckare ca 500-600 och en manuell racesträckare ca 700:- (motospeed).

Alla era lösningar är iaf bara botande av symptom.
Inte orsak.

Att bara få tyst på skiten är ingen reell lösning.
Läs mitt tidigare inlägg.
Fakta är att när originalsträckaren (slut fjäder eller inte) nått sitt maximum, ja då ÄR kedjan slut.

1000 spänn, är det dyrt det?
Det är vad vanligt folk lägger på en krogkväll.
I billigaste fall...

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...