Otrevlig man (fråga om regnummer)

TS: Jag har en polare som har en Hornet 600, han kör ju aldrig med den, ska jag fråga om han vill sälja den? Vet inte vad det är för årsmodell men den är gul och har gått otroligt lite. Det är den till höger alltså:

zäTA.jpg

Last edited:
Senast jag sålde en bil på blocket maskade jag såklart plåtarna på samtliga bilder samt använde min kontantkortstelefon.. Skälet till det var att jag sålde en volvo 240 och vill slippa eventuella fullblodsidioter samt dissa alla som kommer med otrevligheter från första budet, internet är för alla och det bevisas tydligt genom blocket.. Givetvis fick seriösa spekulanter regnr utan att knappt be om det, både i mail och över telefon, bilen blev såld till begärt pris av den första som kom och kollade..

Men.. Ett samtal visade tydligt varför man behöver vidta åtgärder, en väldigt upprörd man, troligen äldre, ringde och började med att mycket irriterat och med otrevligt språk undra varför i hela helvete jag hade maskat regnr, jag upplyste honom att det var för att jag haft annonser ute tidigare och ville undvika personer som inte mår bra men att jag inte hade några problem att ange regnr vid förfrågan åt en eventuell köpare.. Då flippade han ur och mer eller mindre vrålade att såna som jag skulle inte få finnas på "datan" öht och att han skulle anmäla mig till blocket.. Jag lade inte på direkt för det var både fascinerande och smått spännande på samma gång, men under en paus medan han hämtade andan så hann jag fråga om han var spekulant eller ej, det var han inte och han exploderade varpå jag fann det bäst att lägga på.. Ett klart mentalt vrak som dessutom bodde i grannstaden och jag hade säkert fått mer problem om han kunnat ta reda på vem jag var..

det verkar onödigt, telefoni är inte ett dugg säkrare mot att bli blåst än mail, plus att man då måste skriva ner regnumret, och talspråk är dåligt på att förmedla bokstäver så felfrekvensen ökar. Över mail är är det dessutom smidigare att sedan använda regnumret när man matar in det på transportstyrelsens sida för att kolla om fordonet ser vettigt ut där.

Piont made!

Men; Det finns idag en "ovilja" att sälja sin motorcykel/ fordon på blocket idag då vissa enskilda individer livnär sig på att lägga skambud och allmänt förstöra trovärdigheten för köpare. Detta tillsammans med den ohämmade frispråkighet som anonymiteten i ett mail ger, får säljare att se rött direkt.

Visst kan det känns konstigt att man ska behöva kittla säljaren under hakan men tyvärr verkar så fallet vara idag. :confused:

Ett telefonsamtal medför ett ökat förtroende då incitamentströskeln är betydligt högre och det förmedlar en högre grad av seriositet om man kan tex hålla en vettig grammatiskt korrekt konversation.

Alltså; Om du vill slippa denna typ av svar (vilket är rätt extremt i sig) så föreslår jag att du ringer istället. :tummenupp

Senast jag sålde en bil på blocket maskade jag såklart plåtarna på samtliga bilder samt använde min kontantkortstelefon.. Skälet till det var att jag sålde en volvo 240 och vill slippa eventuella fullblodsidioter samt dissa alla som kommer med otrevligheter från första budet, internet är för alla och det bevisas tydligt genom blocket.. Givetvis fick seriösa spekulanter regnr utan att knappt be om det, både i mail och över telefon, bilen blev såld till begärt pris av den första som kom och kollade..

Men.. Ett samtal visade tydligt varför man behöver vidta åtgärder, en väldigt upprörd man, troligen äldre, ringde och började med att mycket irriterat och med otrevligt språk undra varför i hela helvete jag hade maskat regnr, jag upplyste honom att det var för att jag haft annonser ute tidigare och ville undvika personer som inte mår bra men att jag inte hade några problem att ange regnr vid förfrågan åt en eventuell köpare.. Då flippade han ur och mer eller mindre vrålade att såna som jag skulle inte få finnas på "datan" öht och att han skulle anmäla mig till blocket.. Jag lade inte på direkt för det var både fascinerande och smått spännande på samma gång, men under en paus medan han hämtade andan så hann jag fråga om han var spekulant eller ej, det var han inte och han exploderade varpå jag fann det bäst att lägga på.. Ett klart mentalt vrak som dessutom bodde i grannstaden och jag hade säkert fått mer problem om han kunnat ta reda på vem jag var..

HAHA!! Känner att det kommer bli mitt favoritargument framöver: Du borde inte få finnas på datan!! Episkt! :rofl :rofl

Piont made!

Men; Det finns idag en "ovilja" att sälja sin motorcykel/ fordon på blocket idag då vissa enskilda individer livnär sig på att lägga skambud och allmänt förstöra trovärdigheten för köpare. Detta tillsammans med den ohämmade frispråkighet som anonymiteten i ett mail ger, får säljare att se rött direkt.

Visst kan det känns konstigt att man ska behöva kittla säljaren under hakan men tyvärr verkar så fallet vara idag. :confused:

Ett telefonsamtal medför ett ökat förtroende då incitamentströskeln är betydligt högre och det förmedlar en högre grad av seriositet om man kan tex hålla en vettig grammatiskt korrekt konversation.

Alltså; Om du vill slippa denna typ av svar (vilket är rätt extremt i sig) så föreslår jag att du ringer istället. :tummenupp

Givetvis så måste man ju försöka att uttrycka sig trevligt i ett mail på samma sätt som man presenterar sig med namn i telefon när man ringer.

Folk som bara skickar ett mail och skriver "du får *** tusen" och inget mer kan ju knappast förvänta sig ett svar.
Samma sak gäller ju om man ringer och bara säger "öööh du får *** tusen" osv osv.

Det som är bra med mail är att man kan ställa rätt många frågor till rätt många säljare samtidigt, jag utgår från att dom flesta är intresserade av fler än ett objekt när dom letar hoj.

Alltid lämnat ut regnr när jag haft hoj ute på annons.
Åas så är jag inte orolig för inbrott öht, rottweiler och bostad i ett LUUUGNT område gör att jag kan vara lugn :)

Trodde min granne med att hans Rottweiler skulle vara en säkerhet tills han fick inbrott och de pepparsprayade hunden....så var den ute ur leken.

Ja se alla dessa hojstölder. Särskilt hojar i 30 000 kr klassen är ju risky business. Tjuvarna hänger på blocket och slår sina fingrar blodiga mot F5 i sin jakt på FZR600or i skjul på landsbygden att stjäla.

Slappna av, folks. Paranoia blir man galen av.

Ja se alla dessa hojstölder. Särskilt hojar i 30 000 kr klassen är ju risky business. Tjuvarna hänger på blocket och slår sina fingrar blodiga mot F5 i sin jakt på FZR600or i skjul på landsbygden att stjäla.

Slappna av, folks. Paranoia blir man galen av.

I skjulen på landet på byn så kan många människor ha sina saker i fred, ibland behöver man inte ens låsa sina saker, men tyvärr så fungerar det inte så i många städer.... så det kan vara bra att vara försiktig. Men alla är vi olika, en del lämnar gärna ut regnr, personnummer, kontokortsnummer med kod och allt som bara går att lämna ut, dessa människor köper gärna billigt guld från bilägare som fått bensinstopp längs vägen samt lämnar ut alla tänkbara uppgifter till den Indiske killen som säger sig ringa från Microsoft och ska fixa datorn... :7peta :glömdet

Ja men då är det väl bara att låta bli att svara på mailet då!
Lite som att jag inte brukar besvära mig om att svara på mail där man erbjuds halva det utsatta priset osv.

Kör ni med falskreggad hoj på vägarna också? Risken finns ju att någon kollar numret och sen kommer och snor hojen.

Självklart finns risken att någon tar regnumret när man är ute och kör.
Skulle jag vara tjyv så hade jag hellre suttit och spanat på Blocket och letat efter lämplig hoj att sno, ta reda på adressen via mail(om personen har facebook), nummer eller registreringsnummer än att hoppas att jag hittar rätt hoj ute på vägarna och kan ta numret på det.

Självklart finns risken att någon tar regnumret när man är ute och kör.
Skulle jag vara tjyv så hade jag hellre suttit och spanat på Blocket och letat efter lämplig hoj att sno, ta reda på adressen via mail(om personen har facebook), nummer eller registreringsnummer än att hoppas att jag hittar rätt hoj ute på vägarna och kan ta numret på det.

Jo förvisso, men jag tror ändå att det är så sjukt ovanligt att jag inte tvekar att lägga ut numret. Men hade jag en raritet som var värd massor av pengar kanske jag skulle tänka annorlunda, eller om jag skulle sälja en bil för flera hundra tusen.

I skjulen på landet på byn så kan många människor ha sina saker i fred, ibland behöver man inte ens låsa sina saker, men tyvärr så fungerar det inte så i många städer.... så det kan vara bra att vara försiktig. Men alla är vi olika, en del lämnar gärna ut regnr, personnummer, kontokortsnummer med kod och allt som bara går att lämna ut, dessa människor köper gärna billigt guld från bilägare som fått bensinstopp längs vägen samt lämnar ut alla tänkbara uppgifter till den Indiske killen som säger sig ringa från Microsoft och ska fixa datorn... :7peta :glömdet

I min värld är det skillnad mellan att lämna ut regnr till en Thundercat från -97 och till en Panigale.

Vet att äldre hornets klarar sig precis effektmässigt, men kan ju vara värt att kolla som du säger.

Vad jag minns så har väl Hornet 600 98 hästar(102 från 2007), dvs +70kw i ursprungseffekt?
Så, om det är körkort A2 med 35kw där man begränsar ursprungseffekten till max 70 torde ju Horneten vara rökt.....

Bläddrade runt lite och det stämmer bra det:tummenupp

Dock så fladdrar effektuppgifterna ganska mycket. Tror däremot att dom första hade mer med effekt?
2003 kom i alla fall en ny miljönivå som brukar innebära att man ploppar in nån miljöbegränsare och den brukar då ge nån hästkraft mindre. Gissar då att det är modellerna 2002 o uppåt man ska kika på

Oavsett, jag skulle nog innan köp(med reg.nr i handen) be o få ett effektintyg på ursprungseffekten från Honda Sverige

Last edited:
När man skickar ett mail till någon okänd , så kanske man måste tänka på hur man utrycker sig! kanske inte bästa att man gör är att börjar att fråga efter regnummer! Det är ungefär som om man träffar någon och säger "Ligga" det första man gör, kan bli ganska fel omgående:D

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna