Otrevlig man (fråga om regnummer)

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Ja det var ju o ta i :näsblod

Å jag som fick lite ångest härom dan när jag fick ett mail från en sista pris bästis oc svarade "ja du... Jag bollar tillbaka frågan. När du vaknade i morse o bestämt att du skulle köpa hoj, vad hade du för högsta pris då?" :tuttar
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Själv frågar jag alltid via SMS "om hojen fortfarande är till salu och vad reg.nr. är så att jag kan titta på försäkring". Jag har alltid fått registreringsnummer i dessa fallen förutom när den redan varit såld. I nästan alla fall har jag köp motorcykeln för jag kontaktar inte en säljare om jag inte är 95% säker på att jag ska köpa just den hojen.

Själv har jag dock aldrig sålt någon MC ännu för jag bor i Stockholm och alla har blivit stulna (eller uppeldad som i min avatar) :näsblod så jag har ingen uppfattning om hur andra köpare beter sig...
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Vad jag minns så har väl Hornet 600 98 hästar(102 från 2007), dvs +70kw i ursprungseffekt?
Så, om det är körkort A2 med 35kw där man begränsar ursprungseffekten till max 70 torde ju Horneten vara rökt.....
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vad jag minns så har väl Hornet 600 98 hästar(102 från 2007), dvs +70kw i ursprungseffekt?
Så, om det är körkort A2 med 35kw där man begränsar ursprungseffekten till max 70 torde ju Horneten vara rökt.....
Vet att äldre hornets klarar sig precis effektmässigt, men kan ju vara värt att kolla som du säger.
 

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Vad jag minns så har väl Hornet 600 98 hästar(102 från 2007), dvs +70kw i ursprungseffekt?
Så, om det är körkort A2 med 35kw där man begränsar ursprungseffekten till max 70 torde ju Horneten vara rökt.....

Jo Det var ju Därför Jag ville ha reda på Regnummer så att jag kunde få reda på kraften också, Vet att vissa ligger nätt och jämt på 70Kw Original.
 

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Vilken årsmodell gäller det? Har en 01a dock reggad som tung som jag kan Pma dig Regnr på så kan du ju se vad den skulle kosta dig? Dock importhoj, vet inte om det för nån skillnad men.. Inte till salu dock;-)
Pma Gärna, Premien går ju på Urpsrungskraften och inte att den är strypt :)

Mvh
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Har själv väldigt svårt att ta alla j...a mail på allvar som folk skickar hela tiden man har en annons på blocket.
Då alla gånger jag sålt något så har alla som varit seriöst intresserade ringt, och jag har alltid svarat på alla mail.
Ja det var ju tråkigt att du känner så. Jag har i dagarna både sålt en och köpt en annan och upplevde det inte som några som helst problem med ev köpare via email.
Tyckte det var gansla lätt att avgöra vilka som var intresserade och vilka som bara var ute och luskade.

Kan ju även nämna att för hojen jag köpte inledde jag konversationen med säljaren via email och efter två rundor blev det telefon.

Men men, alla är vi ju olika :)
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Kolla på bilsport & mc försäkringen! Där kan man räkna försäkringspremie utan regnr utan man skriver in märke, modell, år, motorstyrka etc! Perfekt för att leta runt lite
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Ett regnr handlar inte bara om hur mycket försäkringspremien blir :va
För mig är det det oviktigaste, det viktiga med regnr är att man ser...
*Antal ägare
*Svensksåld / Import
* Hur många mil den hade gått på senaste besiktningen ( Man kan få sig ett hum om mätaren är manipulerad innan försäljning )
* Kreditköp ?
*När den är uttagen / Kan ju finnas garanti kvar om den är uttagen ett par år efter tillverkningsdatum
Att inte lämna ut regnr är bara oseriöst och löjligt :fakta
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det är ju förvisso upp till var och en om man vill svara på mail eller sms eller i telefon, och givetvis är det upp till säljaren hur han vill bemöta den som hör av sig.
Men om man är intresserad av att sälja en produkt på en marknad som formligen svämmar över av objekt så är jag rätt övertygad om att ett otrevligt bemötande inte ökar chanserna att bli av med objektet.

Och är man skiträdd för att få objektet stulet pga reg-numret eller i samband med provkörning osv osv så kanske man ska överväga att använda sig av en fordonsförmedlare.

Annonser med fraser som jag uppfattar som det minsta otrevliga hoppar jag över direkt, enda ggn jag skulle kunna acceptera det är om det är ett mycket ovanligt objekt så att jag inte har något att välja på, men om man ska ha en dussinhoj så ser jag ingen anledning till sånt.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Personligen skulle jag inte köpa ett fordon utan att få regnummret för att kunna kolla historiken på fordonet, om skatter är betalda samt om fordonet är betalt.
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Vill gärna ha mailen till han så ja också kan få fråga om reg nr, har du mailen?:D
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Ska man be om regnummer eller annan information som kan uppfattas känslig:
RING istället :fakta
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, man behöver ju inte svara otrevligt. Men det finns en viss risk med att lämna ut personliga uppgifter som reg-nummer, telefonnummer eller namn (om man har ett ovanligt namn). Och samtidigt så behöver den eventuelle köparen veta allt detta för att kunna fatta ett köpbeslut. Så man får göra en avvägning.

Jag har berättat det här på SH förut, men det kan få upprepas.... Min granne annonserade ut sin KTM på Blocket, och hade sitt eget namn/nummer (minns inte vilket) i annonsen. Några dagar senare var garaget uppbrutet och hojen stulen. Han fick ut lite pengar på försäkringen och köpte en annan KTM. Något år senare kom de tillbaka och snodde den nya KTMen. Tjyv-uslingarna hade ju lärt sig att "här fanns ett bra garage med hojar - dit kan vi komma tillbaka".
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Konstig individ..

Personligen som säljare börjar jag alltid med modell och reg nr överst i texten

Som köpare frågar ja alltid efter reg nr just för: antal ägare, mil osv!

Dåliga människor brukar sanera sig själva så tillslut bryter dem sig in hos fel säljare..
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Ja, man behöver ju inte svara otrevligt. Men det finns en viss risk med att lämna ut personliga uppgifter som reg-nummer, telefonnummer eller namn (om man har ett ovanligt namn). Och samtidigt så behöver den eventuelle köparen veta allt detta för att kunna fatta ett köpbeslut. Så man får göra en avvägning.

Jag har berättat det här på SH förut, men det kan få upprepas.... Min granne annonserade ut sin KTM på Blocket, och hade sitt eget namn/nummer (minns inte vilket) i annonsen. Några dagar senare var garaget uppbrutet och hojen stulen. Han fick ut lite pengar på försäkringen och köpte en annan KTM. Något år senare kom de tillbaka och snodde den nya KTMen. Tjyv-uslingarna hade ju lärt sig att "här fanns ett bra garage med hojar - dit kan vi komma tillbaka".


Håller med! Att maila och bara fråga efter regnummer uppfattas av många som oseriöst! :fakta
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Håller med! Att maila och bara fråga efter regnummer uppfattas av många som oseriöst! :fakta

Ja men då är det väl bara att låta bli att svara på mailet då!
Lite som att jag inte brukar besvära mig om att svara på mail där man erbjuds halva det utsatta priset osv.

Kör ni med falskreggad hoj på vägarna också? Risken finns ju att någon kollar numret och sen kommer och snor hojen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska man be om regnummer eller annan information som kan uppfattas känslig:
RING istället :fakta

det verkar onödigt, telefoni är inte ett dugg säkrare mot att bli blåst än mail, plus att man då måste skriva ner regnumret, och talspråk är dåligt på att förmedla bokstäver så felfrekvensen ökar. Över mail är är det dessutom smidigare att sedan använda regnumret när man matar in det på transportstyrelsens sida för att kolla om fordonet ser vettigt ut där.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
För det första är Hornet 600 skithett på stuletmarknaden ( :rofl ), för det andra är det väl bättre att posta 30 bilder på blocket med regnr, adress, garage och teckna helförsäkring?

Så slipper man prata med nötter.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top