Otee - ett tips för dina bromsar

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Från Ebbe (i motardforumet)
--- quote ---
Ett tips!
När ni har luftat frambromsen så bra ni tycker att ni kan, testa detta:
Ta 2 buntband, kläm åt bromsen så hårt ni kan, typ full bromeffekt, lås bromsgreppet i det läget med buntbanden, låt stå så över natten.
Lossa buntbanden å släpp ut greppet, jucka lite försiktigt i början på greppets rörelse för att frigöra ev. luftbubblor uppe vid kolven i bromscyllen. Känn sen på den fastaste broms ni nånsin ägt...
Hur det funkar rent teoretiskt har jag inte lyckats lista ut, men det har funkat varje gång jag gjort det.

Skriv gärna här å berätta hur det gick och om ni har nån bra teori om hur det funkar
--- quote slut ---

Kanske något att testa för dina svampiga bromsar otee? :)

PutteLiten skrev:
Från Ebbe (i motardforumet)
--- quote ---
Ett tips!
När ni har luftat frambromsen så bra ni tycker att ni kan, testa detta:
Ta 2 buntband, kläm åt bromsen så hårt ni kan, typ full bromeffekt, lås bromsgreppet i det läget med buntbanden, låt stå så över natten.
Lossa buntbanden å släpp ut greppet, jucka lite försiktigt i början på greppets rörelse för att frigöra ev. luftbubblor uppe vid kolven i bromscyllen. Känn sen på den fastaste broms ni nånsin ägt...
Hur det funkar rent teoretiskt har jag inte lyckats lista ut, men det har funkat varje gång jag gjort det.

Skriv gärna här å berätta hur det gick och om ni har nån bra teori om hur det funkar
--- quote slut ---

Kanske något att testa för dina svampiga bromsar otee? :)

Eeeeeh, det känns som jag har läst detta innan, Detta kära tips fungerar kanon för mig. Hur det fungerar är väldigt enkelt,luft är lättare än olja därför går luftbubblorna uppåt och försvinner i bromsvästkebehållaren.

Fick det förklarat att det funkade som dykarsjuka stjofräs... :)

Men du är ju ett sådant där fett mekaniker proffs, så din förklaring gick ju att fatta fete lätt... (tillbringat en kväll med yngre människor... :rolleyes: :lol )

Otee skrev:
Eeeeeh, det känns som jag har läst detta innan, Detta kära tips fungerar kanon för mig. Hur det fungerar är väldigt enkelt,luft är lättare än olja därför går luftbubblorna uppåt och försvinner i bromsvästkebehållaren.

Glöm inte att byta till stålomspunna bromsslangar för bästa känsla och effekt, (orginal är kassa)
samt byta bromsolja minst ett gång per år :7peta

Otee skrev:
Det skulle också kunna ha att göra med att packningarna i oket och bromcylindern klarar att täta mot bromsvätska under tryck men inte mot luft under tryck nån lägre tid eftersom dom molekylerna är mindre.
Alltså läcker luften som befinner sig nära en packning ut.

PutteLiten skrev:
Fick det förklarat att det funkade som dykarsjuka stjofräs...
Det högre trycket i bromsvätskan borde kunna göra så att mer luft kan lösas upp i den, men den luften borde fällas ut rätt snabbt när trycket sjunker till det normala igen.
Effekten av det skulle alltså vara tillfällig.

Holy Rider skrev:
Glöm inte att byta till stålomspunna bromsslangar för bästa känsla och effekt, (orginal är kassa)
samt byta bromsolja minst ett gång per år :7peta
Vi monterade nya slangar på Otee´s hoj.. Titan har jag för mig det var..

Nyheter
Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”