OT-poll: Vilken bil hade du valt och varför?

Vilken bil väljer du, motivera också varför...

• Antal röstningar
    0
Jag skulle helt klart ta BMW:n, du har ju själv haft en och vet att det är mycket bra bilar.

Angående Audi TT så är det ett exempel på hur det kan gå när man låter formgivarna få för mycket att säga till om i ett bilprojekt.
Visst ser den väldigt häftig ut och alla som vet nåt om aerodynamik vet att en sån karossform ger lågt luftmotstånd.
Problemet är att "vingprofilsformen" ger väldigt mycket lyftkraft i höga hastigheter och eftersom den är framhjulsdriven och därmed framtung så fick man farligt lite marktryck på bakhjulen i höga hastigheter.
Det skedde rätt många dödsolyckor när dom första bilarna kom ut på marknaden och Audi var tvungna att kalla tillbaka alla exemplaren för modifiering.
Modifieringen var inte heller speciellt lyckad, man fäste en liten vinge på bakluckan med syftet att få luftströmmen att släppa nånstans uppe på taket.
Då tappar bilen mycket av sin lyftkraft men tyvärr så blir luftmotståndet mycket högre och hela meningen med vingprofilsformen är borta.
Dessutom la man i vikter i bilen och det är ju heller ingen bra lösning.
Jag tror att man fortfarande kan begära att få bilen utan vingen men då får man dras med lågt marktryck.

Som det sagts tidigare så är inte framhjulsdrift förenligt med sportiga köregenskaper och jag förstår inte riktigt varför nån som kör motorcykel överväger att köpa en framhjuldriven bil.

Nissan vet jag tyvärr inget om men den verkar väl vara rätt trevlig.

abstruse skrev:
Men, hur ser ekonomin ut på en Pontiac? Frågan är ju dock hur det är med vägegenskaperna? Jänkare brukar ju vara lite gunghäst och tillika törstiga...

Det är en pontiac fiero, började väl tillverkas 87? eller 88? Det finns en hel del fel på i alla fall första årsmodellen med bla växellådan. Har hört massa om dem för pappan min var sugen på en sådan för några årsen men minns inte allt man hörde. Blev i alla fall rekommenderade att inte köpa, sen om killen som sa allt detta är/var bra på sin sak vet jag inte.

A3 med 150hk motor trimmad till 190hk lär dra på som fan, kör en A4 med 150hk motor och A3an lär både väga mindre och pressa ut mer kraft. Bra val alltså. Nissan 200sx är ju fin maskin om allt man bryr sig om är själva körningen, medan mitt val skulle nog bli BMW 3an, då den har nog med kraft för att inte vara löjlig, samt att det är fin fin statuspryl. Bor du i hoodden blir BMWn dock en pizzabagarbil som du säkert inte villha. Volvo är jäkla skitbil, ingen körkänsla alls i de jag provat som är ett par stycken.

TTn har förresten för liten motor för att vara ordentlig sportbil, så är det inte speciellt snygg heller.

Therudeboy skrev:
Du vill ha en nissan 200sx s14? Jag hade hellre tagit dessa bilar, dock börjar dessa bli vanliga i sverige nu men den är betydligt roligare en 200:an.

http://www2.blocket.se/view/2260095.htm?l=0&c=1&city=0
Eller denna som inte är i lika "fint" skick
http://www2.blocket.se/view/2263230.htm?l=0&c=1&city=0

Hade jag velat ha en vanlig bil hade jag valt en bmw 520 e39 från 96-03

Den övre blocket-bilen ligger lite utanför min prisnivå och den nedre är vit. Ytterst få bilar är snygga vita, den du visar är det inte IMHO. Köper man en vit bil så har man ingen smak alls (IMHO), alternativt så har man hittat undantagsbilen som klär i vitt. Måhända att en gammal jänkare eller P1800 i mint condition kan komma undan med vit lack, dock inte en modern asiat.

abstruse skrev:
Den övre blocket-bilen ligger lite utanför min prisnivå och den nedre är vit. Ytterst få bilar är snygga vita, den du visar är det inte IMHO. Köper man en vit bil så har man ingen smak alls (IMHO), alternativt så har man hittat undantagsbilen som klär i vitt. Måhända att en gammal jänkare eller P1800 i mint condition kan komma undan med vit lack, dock inte en modern asiat.

Håller med dig till punkt och prickar, men det var bara ett förslag :)

Av dessa fyra är det BMW som får min röst, utseende och kvalitetsmässigt blir den inte slagen på fingrarna även fast Audi har samma kvalitet. Fördelen med BMW är billigare service och reservdelar. Är inte helt övertygad om att det är jättebra att köra turbon i en chippad 1,8T till i princip 100% kapacitet, sen brukar ju svänghjulet på dessa motorer ha en benägenhet att dela sig. Bmw 320 spöar A3 i väghållning. Dock finns det väl andra bilar i denna prisklass som är värda att ta sig en titt på också.

Morsan har en 320 -99 (E46) Den drog 0.84 ner till Tyskland med FULLPROPPAD bil och 2h stadskörning i Köpenhamn på vägen. Och vi låg aldrig under 140, så jag tycker INTE den drar mycket sås iaf :)
Och dyra reservdelspriser är det INTE! Försäkringen kan dock vara dyr, så där ger jag er rätt:)

Mitt val skulle utan tvekan landat på BMW:n! För att den är bäst helt enkelt! :tummenupp

abstruse skrev:
....

Nu är inte jag en fena på jänkare och med risk för att kamma åt mig äckliga plusraggarpoäng i din bok, men den risken tar jag, så är det väl en Pontiac Fiero, sen't 80-tal på den bild du skickat med ovan? Ganska läcker faktiskt.
......

Motorn är en V6'a på knappa 200 hästar i de vassaste om ja kommer ihåg rätt men den ligger bakom ryggstödet vilket ger en fantastisk väghållning. Det är mer pizzaräser än raggarbil.

Denna ger mer brudar än BmW

:yoparty :yoparty

Bifogat

• fiat500.jpg
    fiat500.jpg
    116.7 KB · Visningar: 29
Japps bil kan du ju inte ha!!
Bmw=kebab räser aka. turk taxi
TT=frisörbil
så givetvis ska du ha en A3 :tummenupp

Nissan. Lätt-trimmad å tålig,bra väghållning med. :tummenupp

Beemven fick min röst...

Tycker ändå att du ska kolla lite efter nån EVO 6 :a lr nån Subba ( Impreza)

obruT skrev:
Beemven fick min röst...

Tycker ändå att du ska kolla lite efter nån EVO 6 :a lr nån Subba ( Impreza)

Imprezan har ju bra prestanda, men är inte den dj*vligt bullrig inuti? Tänk på att jag fyller gubbe i sommar och blir då automatiskt kinkig och bekväm av mig.

abstruse skrev:
Imprezan har ju bra prestanda, men är inte den dj*vligt bullrig inuti? Tänk på att jag fyller gubbe i sommar och blir då automatiskt kinkig och bekväm av mig.

Du har väl alltid varit kinkig och bekväm? :va :tungan

abstruse skrev:

Du är väl redan bekväm av dig, din hojlöse stackare... :tungan

Edit: Fan va man var långsam med den då!

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage