OT - Bilfråga - Ramlager Volvo 850

slowmotion skrev:
p-box (ramlagertätning), den som sitter
i bakkant vid svänghjulet mellan motor & låda läcker väldigt ofta
på 850`n.
Jag tror också att det är problemet. Har fått för mig att det är extra vanligt t.o.m årsmodell -95. Bytte på min när det började läcka olja (gått ca 17.000mil) och bytte koppling samtidigt (i förebyggande syfte). :tomten

Eldstorm skrev:
Jag tror också att det är problemet. Har fått för mig att det är extra vanligt t.o.m årsmodell -95. Bytte på min när det började läcka olja (gått ca 17.000mil) och bytte koppling samtidigt (i förebyggande syfte). :tomten

Kopplingen byttes för ca 2500-3000 mil sedan...

Men bilen är en -94:a så då verkar det ju rätt rimligt.. Vad kostar det att byta ramlagertätning?

korvgubbe skrev:
Vad kostar det att byta ramlagertätning?
Bytte bakre vevaxeltätning och koppling år 2001.
Då tog billigaste verkstaden 5200kr. :(
(Kopplingen gick på runt en tusenlapp då).

Mattias skrev:
Vevaxeln är lagrad i ramlagren. Ingen aning om vad det kan kosta. Det går att byta själv, men det kräver lite jobb.

Liiite jobb, optimist är bra iaf.

Iofs. så behöver du troligtvis inte lyfta ur motorn. Ta bort framvagnsbalk och motsvarande. Allting som är ivägen för att du ska kunna lyfta tråget. Plocka bort kamrem lär du få göra. Lossa "överfallen" till vevstakarna. Lossa "överfallen" till vevpartit. Plocka ur det, sen har du lagrena där, bara att byta. Dock lär du byta alla på en gång och eventuelt slippa upp veven och sätta dit överdimensions lager.

Smacka ihop allt och hoppas på det bästa. Rekomenderat är att samtidigt lyfta toppen, horna cylinderloppen och byta kolvringar.

MYCKET jobb som sagt...

TwinSucker skrev:
Nu har jag inte bytt ramlager på en 850 förvisso...Men när jag gjorde det sist så kunde jag gör det med motorn på plats. Det som är det Jäv**** är att jag har inte en aning om hur allt hänger ihop på 850:n. Det som är det mest krävande är att man måste plocka ner vevaxeln och iom det alla kolvar sen går själva bytet hur smidigt som helst sen är det alla jäkla justeringar som måste göras :3freak Men utan att säga för mycket så tycket inte jag att det låter som om set är just ramlagret med tanke på att den läcker olja utan det låter snarare som om det vevaxellagren i såna fall...detta grundar jag på att ramlagren ligger i vevaxelöverfallen (med andra ord inne i oljesumpen) medans deremot vevaxellagren är slutna kullager som sitter i ändarna på vevaxeln och mynnar ut vid ändarna.

Reserverar mig emot att jag kan ha fel oxå :va

det bästa är nog att leta reda på nån som kan fixa det vid sidan om...om jag säger så med tanke på att det är ett antal timmars jobb...

Lycka till iaf :tummenupp

//TwinSucker

Edit: Ring å kolla med dom här Gladökvarns bildemontering dom kanske har en motor som ligger...dom har fasta priser på allt oxå :tummenupp

.., jag har då aldrig sett en bil med både ramlager (glidlager) och kullager i ändarna på veven. Det brukar sitta en stor packbox i varje ända dock. Packboxen är till för att hålla oljan inne i motorn då självklart. =)

Som sagt, låter som att du inte behöver byta ramlager, VAD JAG TROR iaf.

Rycka lådan, byta packboxen. Sätta dit ny lamell för säkerhetsskull. (Har det kommit olja på lamellen är det bara att kasta).

<micke> skrev:
Som sagt, låter som att du inte behöver byta ramlager, VAD JAG TROR iaf.

Rycka lådan, byta packboxen. Sätta dit ny lamell för säkerhetsskull. (Har det kommit olja på lamellen är det bara att kasta).

Jag fick se pappret från verkstaden. Där stod det att det var "ramlager tätning" som läckte... inte själva ramlagret.. Jag har iofs ingen aning om vad det är för skillnad och vad detta innebär för min plånbok.. någon som vet?

korvgubbe skrev:
Jag fick se pappret från verkstaden. Där stod det att det var "ramlager tätning" som läckte... inte själva ramlagret.. Jag har iofs ingen aning om vad det är för skillnad och vad detta innebär för min plånbok.. någon som vet?

ramlagertätning kostar 7000 att byta, men så länga kopplingen tar och du kollar oljan ofta så skit i det eller sälj skiten. klart billigare att byta ramlagertätning än ramlager

GIXxXER skrev:
ramlagertätning kostar 7000 att byta, men så länga kopplingen tar och du kollar oljan ofta så skit i det eller sälj skiten. klart billigare att byta ramlagertätning än ramlager

Kopplingen är bytt relaivt nyligen och ar hur bra som helst... FÅr väl kolla framöver hur mycket den läcker. Är det bara nån liter per månad kan man ju köra för då är det def. billigare med några liter olja än 7000:- för ny tätning...

På tal om läckage... Termostathuset på en 850.. var sitter det? sitter det packningar där som kan börja läcka vatten?

korvgubbe skrev:
Kopplingen är bytt relaivt nyligen och ar hur bra som helst... FÅr väl kolla framöver hur mycket den läcker. Är det bara nån liter per månad kan man ju köra för då är det def. billigare med några liter olja än 7000:- för ny tätning...

På tal om läckage... Termostathuset på en 850.. var sitter det? sitter det packningar där som kan börja läcka vatten?

Följ övrekylarslangen mot toppen. Den sitter där slangen går in.
Å ja de sitter en packning där..

korvgubbe skrev:

Du vet att när det läcker olja innanför kopplingen så kommer det komma olja på kopplingen efter ett tag. Tillslut kommer kopplingen att sluta fungera för finns ingen friktion(som olja på bromsar)

Jepp följ överslangen. Den sitter vänster om 1:a cylindern.

Men snälla...
Man behöver INTE ta ur veven för att byta ramlager.
Man lossar överfallen ett och ett och petar ur överlagret med en spackelspade som man gjort om, ibland behöver man bara peta med en skruvmejsel för att få ur lagret så man kan ta ur det med fingrarna.

GIXxXER skrev:
så länga kopplingen tar och du kollar oljan ofta så skit i det eller sälj skiten. klart billigare att byta ramlagertätning än ramlager
Den kan dock läcka rätt så rejält. Min läckte visserligen inte så mycket i mängd men i och med farten så fick man oljehinnan utsmetad under hela motorrummet.
Det blir inte så populärt hos bilprovningen heller när man ska besiktiga... :(

korvgubbe skrev:
Min första fråga:
- Vad i h-e är ett ramlager?
- Vad kostar ett sånt?
- Går det att byta själv?

Min gamla skrothög till 850 behöver minst sagt lite kärlek och tydligen behövs just detta lager bytas.... Det läcker olja. Volvo-verkstaden kommer skinna mig ändå eftersom det är knas med Lambdan och termostathuset(troligen) läcker kylarvätska.. Efter denna förmiddag är jag typ 6-7000 fattigare och då är inte ramlagret eller termostathuset åtgärdat. Styrstaget glappar dessutom.. satan.. :huvet
Lambdan kostar 1600 på volvo, går att köpa hos en bildels butik också några hundralappar billigare, men se till att köpa med kontakt på lambdan, inte en där du får löda själv. Har nyligen bytt på min och på dom äldre 850 så går det bara med kontakt.

Ska du däremot laga ramlager på en VOLVO verkstad så får du nog pröjsa rätt rejält, dom tar ca:600-800 kr/tim.

Försök hitta nån annan som kan det där

R1 Uffe skrev:
Lambdan kostar 1600 på volvo, går att köpa hos en bildels butik också några hundralappar billigare, men se till att köpa med kontakt på lambdan, inte en där du får löda själv. Har nyligen bytt på min och på dom äldre 850 så går det bara med kontakt.

Ska du däremot laga ramlager på en VOLVO verkstad så får du nog pröjsa rätt rejält, dom tar ca:600-800 kr/tim.

Försök hitta nån annan som kan det där

Bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning igår! ;-)
Lambdan ska Volvo byta nån gång här närmaste veckorna.
Termostathuset får jag se vad jag tar mig till med...(om det nu är det som läcker vatten)

Ramlagertätningen måste jag nog fundera ytterligare på.. Vad är skillnaden mellan ramlager och dito tätning?

korvgubbe skrev:
Bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning igår! ;-)
Lambdan ska Volvo byta nån gång här närmaste veckorna.
Termostathuset får jag se vad jag tar mig till med...(om det nu är det som läcker vatten)

Ramlagertätningen måste jag nog fundera ytterligare på.. Vad är skillnaden mellan ramlager och dito tätning?
Byt lambdan själv, det tar max 10 minuter ifall du har domkraft och en pallbock (dessa 10 minuter inkl. lossning av kontakt i motor rummet, upphissning av bil, lossa lambdan på avgasröret, dit med den nya, sätta ihop kontakterna, sänka bilen) på detta tjänar du runt 600-800 kr. För VOLVO debiterar en timmes jobb för detta säkert, tänk om det skulle gå snett eller nå för dom och det tar 2 timmar........ruinerad

sEiKo skrev:
Men snälla...
Man behöver INTE ta ur veven för att byta ramlager.
Man lossar överfallen ett och ett och petar ur överlagret med en spackelspade som man gjort om, ibland behöver man bara peta med en skruvmejsel för att få ur lagret så man kan ta ur det med fingrarna.

o-ja, det går jätte bra på en gammal 740.
man ska inte ge någon råd om man inte vet vad man pratar om :7peta

i kväll ska jag byta växellåda på en s80.
det är nästan lika mycket jobb som att byta ramlagertätning.
det kommer kosta bilägaren 3500kr + låda för 25000kr :tummenupp

R1 Uffe skrev:
Byt lambdan själv, det tar max 10 minuter ifall du har domkraft och en pallbock (dessa 10 minuter inkl. lossning av kontakt i motor rummet, upphissning av bil, lossa lambdan på avgasröret, dit med den nya, sätta ihop kontakterna, sänka bilen) på detta tjänar du runt 600-800 kr. För VOLVO debiterar en timmes jobb för detta säkert, tänk om det skulle gå snett eller nå för dom och det tar 2 timmar........ruinerad

ojoj, dom tar mycket mer. Ungefär 1500-1900kr i timmen.

DJM skrev:
ojoj, dom tar mycket mer. Ungefär 1500-1900kr i timmen.
Men ännu en orsak att byta Lambdan själv

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...