Otäck MC-stöld

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Mille RSV R -00
Lövis skrev:
Har för mig att man kan få ers. från brottsofferfonden om killen har vilkorligt när han begår brottet(inte helt 100 på det men kanske värt att kolla)..
Vet att dom pratade om det när jag skulle kräva skadestånd av en stolle....

Jag kommer få ersättning av dem om inte kronofogden eller försäkringsbolaget tar det. Dock så får jag bara för skadeståndet och inte för rep. av mc. De ersätter inte sakskada om INTE personen i fråga har rymt eller är på permission från statlig anstalt. Så helt fel hade du inte förrutom att den paaragrafen inte omfattar de som är villkorligt frigivna. Tyvärr.
/Olle
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
SkogsOlle skrev:
Nope, jag bor kvar. Har funderat på att flytta, men bor kvar i lägenheten med motivationen att han inte ska få styra mig eller mitt liv på något sätt.
Även om han gjort/gör det, då jag ibland har svårt att sova, svårt att vara ensam osv så ska händelsen inte få prägla mig mer än vad den hittills gjort.
/Olle

känner igen dendär känslan.. å de bästa e att försöka motverka den bara..

förstår att folk inte vittnari rättegångar i dagens läge, finns ju ingen koll på vad de som blir dömda pysslar med innan de börjar sitta av straffen..
pratade med en åklagare ang ett olaga hot mål, å enligt henne e det mycket ovanligt att förövarna ger sig på de som är målsägande efter att domen fallit.. :kocko då sade jag att de kan ju orsakas materiella skador med.. men neeeeejj.. de trodde hon inte.. 2 veckor efter rättegången så kommer jag ut på morgonen å min bil e den enda som har fått framrutan krossad.. hmm.. kan ju räkna ut med arslet å lite kritor vem det var. :va å vem orkar anmäla om man blir hotad efter en rättegång, med risken att den anklagade idioten inte blir ännu värre.. så de e ju inte så konstigt att åklagaren tror att de som vittnar/är målsägande inte råkar illa ut efteråt..

sorry.. var bara tvungen å skriva lite.. ble bara OT..
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
SkogsOlle skrev:
Jag kommer få ersättning av dem om inte kronofogden eller försäkringsbolaget tar det. Dock så får jag bara för skadeståndet och inte för rep. av mc. De ersätter inte sakskada om INTE personen i fråga har rymt eller är på permission från statlig anstalt. Så helt fel hade du inte förrutom att den paaragrafen inte omfattar de som är villkorligt frigivna. Tyvärr.
/Olle
En polare hade påhälsning en natt av en idiot som bröt sig in i studentrummet och försökte norpa hans dator och massa grejer. Polaren var inte lika cool utan flög på honom och lyckades brotta ner honom och hålla honom kvar tills polisen kom. I slagsmålet gick bl.a hans laptop sönder plus en högtalare och lite annat. Om jag minns rätt får han full ersättning för alla grejerna. Borde ju vara väldigt liknande fall som ditt tycker jag. Kanske är så att hemförsäkringen gäller bara för att det var grejer i hemmet som gick sönder... I ditt fall kanske de börjar titta på hojens försäkring.
Fast å andra sidan är jag rätt säker på att överfallsförsäkring har du i din hemförsäkring så då borde det kunna gå den vägen. Är du med i nåt fack har du dessutom säkert en kollektiv hemförsäkring. Kolla allt sånt för tusan...


EDIT: Kollade med morsan som jobbar med kollektiva försäkringar och det är som jag sa att du i hemförsäkringen har överfallsskydd som kan ta det här. Annars är det bara att gå på hojens försäkring och se om dukan få nåt där. Är du medlem i nåt fack så kan du ha en obligatorisk hemförsäkring där. Kolla upp! Nu var det ju ett tag sedan så du har säkert gjort allt det här redan. Men om du inte kollat allt så kanske jag kom med nåt tips.
 
Last edited:

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Mille RSV R -00
Supermoto skrev:
. Kanske är så att hemförsäkringen gäller bara för att det var grejer i hemmet som gick sönder... I ditt fall kanske de börjar titta på hojens försäkring.

Att det fanns ett överfallsskydd i hemförsäkringen visste jag inte!! Men av de indikationer som FSB gett mig pekar på att reperationen av hojen inte går på försäkringen. Men de lovade att titta på det iaf. Jag hoppas på att de är schyssta och låter det gå igenom.
Tack för infon!!
/Olle
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Hur slutade allting...
Fick du några kulor?? Hur känns det idag, har du sett, hört av snubben nåt??
 

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Mille RSV R -00
Silverryggen skrev:
2096576 Hur slutade allting...
Fick du några kulor?? Hur känns det idag, har du sett, hört av snubben nåt??

Jag fick skadeståndet på hemförsäkringen. Men något för hojen fick jag inte. Den var bara trafikförsäkrad så den förs. tog det inte. Sökte hos Brottsofferfonden men fick avslag, för de ansåg inte att jag inte hade tillräckliga skäl att få ersättning för motorcykeln. Det räckte tydligen inte med att man är student och inte har några pengar att laga den för....

Så det ligger hos kronofogden, och snubben som orsakade det hela lever numera under skyddad identitet...

Och jag har inte sett honom sen rättegången och jag har återgått till ett normalt liv. Bor kvar i samma lägenhet och känner mig trygg där nu. Var lite jävlig i början men jag gav mig fan på att han inte skulle få påverka mig mer än vad han redan gjort.

Så är läget. Men jag hoppas kunna få ihop hojen snart iaf! Det är på G!!
Bidrag mottages tacksamt:p

/ Olle
 
Last edited:

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Hur kan idiotjäveln som orsakat så mycket lidande få skyddad identitet??

Avslagna knäskålar o två armar som är obrukbara är väl det minsta han skulle få, ähh just det... vi lever ju i Sverige o där är det mest synd om förövarna :mad: :mad: :mad:
 

ettan

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2004
Ort
helsingborg
Hoj
yamaha r6 2000
SkogsOlle skrev:
937663 I söndags eftermiddag run 17:50 så knackar det på min ytterdörr. Notera att jag bor i studentområdet i Halmstad, där det ständigt är mycket folk i rörelse.
Jag öppnar dörren, och där står en kille som undrar var jag köpt min hoj??
Eftersom jag bor på bottenplan och parkerar hojen på uteplatsen utanför lägenheten så är det lätt att veta att det var min hoj.
Jag svarar att jag köpte den i Nybro, och då säger han att "det har du inte gjort, du har snott den av mig". Jag talar om för honom "att det har jag inte gjort" och erbjuder honom att se papprerna på hojen. När jag tar ett par steg in i lägenheten för att hämta papprerna så följer han plötsligt efter mig och stänger dörren efter sig. Jag undrar vad han sysslar med? Då tar han av sig sina solglasögon och jag känner med en gång att det är ingen mening att jiddra med killen. Han var hög som ett hus.
Den blicken som han hade fick mig att bli ordentligt rädd, men jävligast var när han tog fram en livrem, hotade att slå ihjäl mig eller strypa mig.
I detta läget så är jag väldigt passiv och gör honom till viljes.
Han får nycklarna till hojen samt regpappret, vågade inte neka.
Vidare så knuffar han runt mig i lägenheten, och när jag står med ryggen mot balkongdörren så ser jag min chans.
Han står och pillar på nåt i min bokhylla så jag chansar, släpper iväg en riktig rallarsving och rusar ut ur lägenheten.
Därefter så springer jag runt huset, får tag i en kille som ringer snuten åt mig.
Samtidigt som jag pratar med SOS så hör jag hur han försöker starta min hoj.
Han står och varvar så in i helvete, och så smäller det till. Han försöker stampa i växlarna utan att koppla. Idiot!! Han rullar in på innergården och där lägger han den ner första gången. I detta läget så säger kvinnan på SOS alarm att polisen är där nu. Då¨hör jag bara att hojen går igång och han drar iväg. Polisen hack i häl. Killen klarar sig i en två-tre kilometer, på fel sida vägen!! Sedan kraschar han i en rondell. La hojen ner i ca 70 km/h. Hojen är inte körbar men idioten som körde klarade sig. Det är så jävla typiskt att idioter alltid klarar sig.
Så här i efterhand är jag glad att jag klarade mig så bra. Har även fått höra att han hade en egen hjälm med sig!! Polisen har honom nu och han skall häktas. Tyvärr så fick årets hojsäsong ett snöpligt slut.
Måste ge en eloge till polisen som var på plats efter bara 4 min!! Fast de minuterna vart väldigt långa, jag lovar!!
Kände bara att jag ville skriva av mig lite.
//Olle



Dajon hade nog inte vågat knocka honom.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
peter R1 skrev:
2097008 Hur kan idiotjäveln som orsakat så mycket lidande få skyddad identitet??

Avslagna knäskålar o två armar som är obrukbara är väl det minsta han skulle få, ähh just det... vi lever ju i Sverige o där är det mest synd om förövarna :mad: :mad: :mad:
Han har nog inte fått skyddad identitet för vad han ställt till med i det här fallet. Svinpälsen har väl varit i lag med andra svinpälsar och kommit på kant med dem. Då är det ju tur att samhäälet satsar resurser på att skydda en. :gnissla
Men visst har du rätt i att det är alltför synd om brottslingar i Sverige i förhållande till bottsoffren.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Freakshow skrev:
938941 Du va mig en........ speciell typ!
Finns en gnutta ilska i dig va?

Jag tror det kallas ryssfemmor... tar man så´nna blir man arg, får pexx och konstigt nog också även en pittbull.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
SkogsOlle skrev:
2096996

Så är läget. Men jag hoppas kunna få ihop hojen snart iaf! Det är på G!!
Bidrag mottages tacksamt:p

/ Olle

Vad är det du behöver (förutom pengar...) mekhjälp, delar...?
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Det är en massa skumt folk och bryter i dörrarna dör jag bor, jag har förberett mig.
 

Bifogat

  • DSC00160.JPG
    DSC00160.JPG
    112.2 KB · Visningar: 152

bbkolado

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
veeeeesby
Hoj
k9
fyyfan vilken jävel asså så. jävla modigt av dig och ge ensving asså jag beundra dig.. men fan vilken jävla tjuv asså fräck jävel
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
bbkolado skrev:
2097699 fyyfan vilken jävel asså så. jävla modigt av dig och ge ensving asså jag beundra dig.. men fan vilken jävla tjuv asså fräck jävel

Han var ju hög som fan.

Ruskig historia och jävligt trist att du inte fick ut något för hojen, det här hände 04 och du har fortfarande inte fått i ordning den alltså ? :(
 

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Mille RSV R -00
lorkan skrev:
2097914 Han var ju hög som fan.

Ruskig historia och jävligt trist att du inte fick ut något för hojen, det här hände 04 och du har fortfarande inte fått i ordning den alltså ? :(

Tyvärr inte...
Men det kommer...:D
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top