Ostrypt vid flygande besiktning

poke skrev:
Att ha hojen försäkrad på fulleffekt och reg. besiktigad på mellanklass effekt låter som en ganska ovanlig ide. :va

en fundering som uppstår är om du klotar och skadar en annan människa och det kommer fram att hojen inte är strypt ,vilka feta skadestånd väntar då????

Kommer det bli problem med trafikförsäkringen,när du kör olovligt???

det är en mkt vanlig idé då de flesta försäkringsbolag inte försäkrar strypta hojar längre, just av den anledning att folk kör utan strypningar endå.
man försäkrar hojen för vad den är, spelar ingen roll om jag eller erik 11år kör hojen, den är försäkrad iaf. men smäller erik 11år så blir självrisken för honom nåt kollosalt hög. nu har jag personlig försäkring på min hoj, men endå. farsan å morsan får ju köra den.

philsson skrev:
Det är just därför man försäkrar på fulleffekt.. för att man kör fulleffekt.. Du vet försäkringen gäller även fast du kör utan kort!.. kanske du itne visste.. försäkringsbolaget skiter i det!.. bara högre självrisker och sånt shit.. jag hade min 125cc försäkrad på fulleffekt.. anledningen var att jag skulle få ut fullt om jag klotade och det kollade jag upp med försäkringsbolaget (länsförsäkringen)

Nej det visste jag inte!!! Att försäkringen gäller även om du gör dig skyldig till trafikbrott,det var en nyhet för mig ,verkligen. :confused: När dom normalt är skitpetiga på allt som kostar pengar. så ju är detta helt fantastiskt!!
Jag får nog ge dig ett litet råd på vägen! Be Länsförsäkringar att få detta löfte på papper!!!!

men det är ju lite svårt för polisen och veta om den är trimmad eller ej, många motorcycklar beter sig olika ju, du kan ju ha gjort så den är bra i acelarationen men går inte så himla snabt.., vi säger att polisen provkör ens motorcykel, har dem rätt att dra upp den i 120 på en 50 väg? , en polare torskade på sin mope och polisen toppade den på en raksträcka och den kom upp i 90, och det är 50 dära, ska inte polisen följa trafikreglerna?

poke skrev:
Nej det visste jag inte!!! Att försäkringen gäller även om du gör dig skyldig till trafikbrott,det var en nyhet för mig ,verkligen. :confused: När dom normalt är skitpetiga på allt som kostar pengar. så ju är detta helt fantastiskt!!
Jag får nog ge dig ett litet råd på vägen! Be Länsförsäkringar att få detta löfte på papper!!!!
det är mycket man vill ha på papper...
ringde till bilsport & MC igår och frågade ang försäkring på mellanklassare.. de sa att jag kunde ställa hojen på pappa och köra ostrypt så skulle de bli billigast för mig och jag skulle få ut ersättning om jag kultade fast med dubbel självrisk. däremot så skulle jag inte få köra avstrypt om jag hade den på migsjälv.. :va och då en mycket högre premie också..
Jag sa att jag är den avsiktliga brukaren av hojen också och att om de händer nåt va händer då?.. de sa att försäkringen gällde likaväl då.. jag kunde mycket väl försäkra den på pappa men han var tvungen att stå som ägare.. nu är de så att jag inte köpt hojen än så svaret är ju enkelt.. pappa får stå som ägare.. men jag hade velat ha samtalet inspelat.. !!..

Trötter skrev:
men det är ju lite svårt för polisen och veta om den är trimmad eller ej, många motorcycklar beter sig olika ju, du kan ju ha gjort så den är bra i acelarationen men går inte så himla snabt.., vi säger att polisen provkör ens motorcykel, har dem rätt att dra upp den i 120 på en 50 väg? , en polare torskade på sin mope och polisen toppade den på en raksträcka och den kom upp i 90, och det är 50 dära, ska inte polisen följa trafikreglerna?
han borde stämt dom!.. tror inte de får göra så.. varför skulle "förebilderna" stå över lagen?. de blev ju itne tvugna till att köra 90..

Trötter skrev:

Jo du har rätt det kan ju vara jävligt svårt att veta om den är trimmad eller inte, på plats. Men att bänka hojen är ju knappast ett problem .inte ens för polisen.

Visst ska polisen följa trafikreglerna! Men det finns en massa undantag och hastighetsöverträdelse är ett av dom. Är det nödvändigt att bryta mot hastighetsbestämmelserna för att kontrollera ett fordon så får dom det om det kan ske på ett säkert sätt.

Apropå mopeder så var polisen väldigt noga med att kräma ur varje km/h som gick när jag åkte fast för typ 15 år sedan. När dom lekt klart plockade dom av det som var trimmat och domen föll att man kört en oreggad mc olovligt och bla, bla, bla.

Det borde med andra ord räcka att konstatera att den är trimmad och sedan plocka av det som är trim. Hur fort den går är ointressant då det blir en mc av den i vilket fall som helst.

TomTroll skrev:
Apropå mopeder så var polisen väldigt noga med att kräma ur varje km/h som gick när jag åkte fast för typ 15 år sedan. När dom lekt klart plockade dom av det som var trimmat och domen föll att man kört en oreggad mc olovligt och bla, bla, bla.

Det borde med andra ord räcka att konstatera att den är trimmad och sedan plocka av det som är trim. Hur fort den går är ointressant då det blir en mc av den i vilket fall som helst.

För dig o mig spelar det ingen roll hur fort moppen går MEN blir det ett ärende för åklagare eller i förlängningen en domstol så har hastigheten en stor betydelse. Straffvärdet bedöms olika om moppen går 10 km för fort eller 70kmför fort.

men vi säger då att jag har en 125a som jag har vässat lite gran ine i motorn på då, polisem misstänker och provkör den, och den gör en hyfsad bit över 100, men det gör ju dem flesta 125:or ändå ju..., polisen kan ju inte plats mäta kiloawten i bågen ju, lika dant på bilprovningen...

Trötter skrev:
men vi säger då att jag har en 125a som jag har vässat lite gran ine i motorn på då, polisem misstänker och provkör den, och den gör en hyfsad bit över 100, men det gör ju dem flesta 125:or ändå ju..., polisen kan ju inte plats mäta kiloawten i bågen ju, lika dant på bilprovningen...
Ne de kan dom inte göra..
Ja du det tycker jag också är lustigt.. men grejen är ju att då kan han ju begära ombesiktning vad jag förstått..

Trötter skrev:
Som jag skrev tidigare kan besiktningsmannen göra bedömning att effekten både är för stark o för klen. Dom behöver ingen bromsbänk!

Conrad skrev:
Hur kan man (philsson) få ut försäkringspengar när man vurpar om man inte har körkort för hojen?

det är hojen som är försäkrad, inte den som kör.

tänk dig att din hoj blir stulen, han som snodde den krachar med den, skulle den inte vara försäkrad då???
EDIT:Tjuven har inget körkort. inte ens för bil.

Fluxir skrev:
det är hojen som är försäkrad, inte den som kör.

tänk dig att din hoj blir stulen, han som snodde den krachar med den, skulle den inte vara försäkrad då???
EDIT:Tjuven har inget körkort. inte ens för bil.
det är så det är.. sen att vissa försäkringsbolag inte tillåter andra köra är ju pga fusk med försäkring.. som sagt en försäkringsklass ska betala sigsjälv ..
Om jag har en försäkring som bara gäller för folk innom hushållet så gäller den inte för tjuven.. dock rycker ALLTID trafikförsäkringen in men då med en HÖG självrisk.. men jag skiter ju i tjuven!..
Ang att köra ostrypt så är ju som sagt hojen försäkrad ostrypt och då ska försäkringen gälla för mig öven fast jag har A begränsad!. min fundering var hur polisen ställde sig..

TomTroll skrev:

Jag förstår inte varför dom har rätt att plocka av trimmet :3freak

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...