Ostrypt vid flygande besiktning

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ja nu har man sökt forumet men inte hittat så mycket ang just detta.
Min fråga är om man kör ostrypt, kollar dom det vid en flygande besiktning, får dom provköra hojen och om dom frågar efter att få köra hojen vad gör man då? är man skylldig till att överlämna den åt polisen. Om nu polisen provkör och tycker att de gick väl lite väl för bra... Vad kan man skydda sig med.. han har ju inga bänkpapper direkt.

Mavve skrev:
Han har inga bänkpapper.... du går fri.
kan jag få körförbud tills vidare återbesiktning?. Eller kan dom ta in hojen för bänkning utan att jag först hinner hem och sätter dit strypningarna?

HanneZ skrev:
Besiktningen kan ge anmärkning för "för stark motor" och "för svag motor". Så polisen borde väl kunna göra desamma.

Jag ska göra allt jag kan för att få ett skriftligt uttalande från polisen om att jag har för stark motor i min 25kW 400 med 80HK :D

HanneZ skrev:
Besiktningen kan ge anmärkning för "för stark motor" och "för svag motor". Så polisen borde väl kunna göra desamma.
kan dom?.. :va Måste dom inte i så fall bänka hojen?... tänk om du har en hoj 25kw som är drevad så den gör 10 på 1an.. vem vet.. då skulle den axxa bra.. ok 10km är inte mycket men tänk något nerdrevad då bara..

philsson skrev:
Ja nu har man sökt forumet men inte hittat så mycket ang just detta.
Min fråga är om man kör ostrypt, kollar dom det vid en flygande besiktning, får dom provköra hojen och om dom frågar efter att få köra hojen vad gör man då? är man skylldig till att överlämna den åt polisen. Om nu polisen provkör och tycker att de gick väl lite väl för bra... Vad kan man skydda sig med.. han har ju inga bänkpapper direkt.
Självklart får dom provköra hojen utan ditt medgivande.Vid en flygande besiktning så kan du vara säker på att de gör det . Skulle dom misstänka att det är för mycket effekt i räsern ger dom dig ett besiktningsföreläggande där man oftast har en månad att ombesikta hos bilprovningen. Kör förbud får man bara vid allvarliga brister som taskiga bromsar o dyl.

poke skrev:
Självklart får dom provköra hojen utan ditt medgivande.Vid en flygande besiktning så kan du vara säker på att de gör det . Skulle dom misstänka att det är för mycket effekt i räsern ger dom dig ett besiktningsföreläggande där man oftast har en månad att ombesikta hos bilprovningen. Kör förbud får man bara vid allvarliga brister som taskiga bromsar o dyl.
aja.. var bara lite orolig där på om man kan åka dit på för mycket effekt i hojen.. hade vart något surt.. men visst.. kan man åka dit om man kultar då?.. om man har hojen registrerad 25kw och försäkrad fulleffekt.. what happens?.. åker man på det med böter, indraget körkort osv?

Bara av ren nyfikenhet vad händer om polisen klotar när dom provkör ens hoj? Jag menar enligt min försäkring får jag ej låna ut hojjen till nån :va

Statliga verk har, (hadde inte förut i alla fall) inga försäkringar. Utan står själva för sina kostnader.
Ganska logiskt egentligen, blir det tillräkligt stor verksamhet så borde kostnader och tillbaka betalningar för händelser bli lika stora.

philsson skrev:
aja.. var bara lite orolig där på om man kan åka dit på för mycket effekt i hojen.. hade vart något surt.. men visst.. kan man åka dit om man kultar då?.. om man har hojen registrerad 25kw och försäkrad fulleffekt.. what happens?.. åker man på det med böter, indraget körkort osv?
Kommer det fram att hojens effekt inte överenstämmer med behörigheten på ditt körkort blir det olovlig körning, mao. böter eller om du åkt dit för trafikbrott tidigare, indraget körkort o böter. Du bör inte räkna med försäkringsbolagets hjälp om du klotar.

philsson skrev:
kan dom?.. :va Måste dom inte i så fall bänka hojen?... tänk om du har en hoj 25kw som är drevad så den gör 10 på 1an.. vem vet.. då skulle den axxa bra.. ok 10km är inte mycket men tänk något nerdrevad då bara..
En kompis till mig fick en 2:a på för svag motor. Vi hade proppat hans ljuddämpare för hårt. För inte länge sedan läste jag här på forumet om en som fick sin 25 kw hoj anmärkt på för stark motor. Så nej dom behöver ingen bänk!

/ Hannes

An3Azz skrev:
Bara av ren nyfikenhet vad händer om polisen klotar när dom provkör ens hoj? Jag menar enligt min försäkring får jag ej låna ut hojjen till nån :va

De får inte prova den.

MrDaniell skrev:
Tror inte man har så mycket att säga till om när
farbror blå bestämt sig för att provköra hojen :huvet
Men vad vet jag.... :3freak

Skulle polisen förstöra något på hojen /bilen under provkörning ersätts skadorna av staten. Försäkringsbolaget blir överhuvud taget inte inblandat!
Eftersom polisen har rätt att provköra fordonet har försäkringsbolagen heller inget att invända om att ev. villkor i försäkringen inte följs .

Mavve får gärna förklara varför de inte får provköra!!!!!

poke skrev:
Skulle polisen förstöra något på hojen /bilen under provkörning ersätts skadorna av staten. Försäkringsbolaget blir överhuvud taget inte inblandat!
Eftersom polisen har rätt att provköra fordonet har försäkringsbolagen heller inget att invända om att ev. villkor i försäkringen inte följs .

Mavve får gärna förklara varför de inte får provköra!!!!!

måste de inte ha en husransakningsorder för å få provköra??

om du har hojen försäkrad på fulleffekt å klotar så ska du få ersättning endå, dock kan det bli strul om snuten kollar upp din hoj. har du hojen försäkrad på fulleffekt kollar bolaget troligtvis inte hojen. varför ska de göra det?

Fluxir skrev:

om du har hojen försäkrad på fulleffekt å klotar så ska du få ersättning endå, dock kan det bli strul om snuten kollar upp din hoj. har du hojen försäkrad på fulleffekt kollar bolaget troligtvis inte hojen. varför ska de göra det?
Det är vad jag också menade.. varför annars ha en försäkring på fulleffekt?.
Vad straffet blir för olovlig körning har ju inget med ersättningen för hojen att göra.

Fluxir skrev:

Att ha hojen försäkrad på fulleffekt och reg. besiktigad på mellanklass effekt låter som en ganska ovanlig ide. :va

en fundering som uppstår är om du klotar och skadar en annan människa och det kommer fram att hojen inte är strypt ,vilka feta skadestånd väntar då????

Kommer det bli problem med trafikförsäkringen,när du kör olovligt???

poke skrev:
Att ha hojen försäkrad på fulleffekt och reg. besiktigad på mellanklass effekt låter som en ganska ovanlig ide. :va

en fundering som uppstår är om du klotar och skadar en annan människa och det kommer fram att hojen inte är strypt ,vilka feta skadestånd väntar då????

Kommer det bli problem med trafikförsäkringen,när du kör olovligt???
Det är just därför man försäkrar på fulleffekt.. för att man kör fulleffekt.. Du vet försäkringen gäller även fast du kör utan kort!.. kanske du itne visste.. försäkringsbolaget skiter i det!.. bara högre självrisker och sånt shit.. jag hade min 125cc försäkrad på fulleffekt.. anledningen var att jag skulle få ut fullt om jag klotade och det kollade jag upp med försäkringsbolaget (länsförsäkringen)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt