Ostrypt NSR - 120km/h - Vad är fel ?

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Ja, som rubriken lyder. Jag köpte min NSR -91 i höstas och fick strypningsbrickorna i handen, killen hade tydligen plockat dom 3 veckor tidigare. Antagligen ingenting omställt, bestyckningen eller liknande.

Jag kan jämföra min egen med en STRYPT NSR -89, och 89an har inte alls den ketchupeffekt som min har, mycket sämre acceleration. Dock har den "dragläget" vid 6000varv, jag har mitt på 7000varv. Den strypta toppar cirka 125 km/h och har fanimej bättre vrid än min.

Alltså, jag har ketchupeffekten som en ostrypt borde ha, men inte vridet och absolut inte toppfarten. Jag når ungefär 110-120 på 5an, å när jag lägger i 6an blir det egentligen aldrig mer än 120 ändå. Med mycket medvind och stor hemlängtan& en lååång raksträcka kan man möligtvis pressa upp den i 130, men det är allt. Jag har inga problem med att nå de 120, men sedan blir det inget mer..

Någonting måste vara fel då andra ostrypta NSRer ska toppa ca 150-160..
Egentligen är det nog lika bra med tanke på mitt körsätt, men mycket vill ha mer. Vad kan vara fel ?
 
lorkan skrev:
2243983 Nerdrevad tror jag inte att den är. Avgasporten, skulle den vara kass då eller ?

Kletat igen?
Ta upp, rengör och justera :mattias

Edit:
Gör en service, kolla kolv/cylinder, avgasport, luftfilter,tändstift och rengör förgasaren så blir det nog fart pån :banana
 
Last edited:
AndersJohansson skrev:
2244152 Kletat igen?
Ta upp rengör och justera :mattias

Edit:
Gör en service, kola kolv/cylinder, avgasport, luftfilter,tändstift och rengör förgasaren så blir det nog fart pån :banana
och få det gjort innan onsdag :mattias :tungan
 
Om du har variabel avgasport som jag misstänker (heter ypvs på yamaha), så är denna port på de flesta fabrikat (som har den) strypt på den svenska marknaden.

Strypningen består i att porten inte öppnar helt på höga varv. Man brukar kunna blockera/fixera den i öppet läge. Man får då räkna med sämre bottendrag men betydligt bättre kraft på höga varv (ketchupeffekten, som du skrev)

Det bästa är att justera porten så att den stänger på låga varv men ändå öppnar helt på höga varv, men det kan vara svårt!

Ta reda på om du har variabel avgasport (tex google eller här på sporthoj), och har du det så är jag ganska säker på att den jävlas med dig.
Har du pengar å känner dig seriös så lämna den till närmaste Honda-Center och förklara problemet, kanske förra ägaren inte kände till alla strypningar?

Kan säga att min Yamaha DT125R -90 med YPVS (variabel avgasport) har ett skönt bottendrag, men om jag spärrar porten i öppet läge så får man nästan hålla fast sig runt 8000rpm, för då jävlar kommer allt på en gång.....
 
ja hade kopplat vajrarna till avgasporten fel när ja bytte motor på min och då gjorde den bara 120 och hackade lite i lägre hastigheter o så. när ja väl fixat till de felet toppade den 165 me 98-oktan :yoparty
 
lasse kongo skrev:
2244494 den är ful och gammal
Tycker faktiskt Rs mellan -00 och -05 sådär är riktigt sjukt fula...ser ut som en banan ungefär... Dessutom skär dom hela tiden, och det beror inte på vem som har dom, de bara är så, skiten skär...Rs är ren skit, tack o hej
 
zpeppy skrev:
2244568 Tycker faktiskt Rs mellan -00 och -05 sådär är riktigt sjukt fula...ser ut som en banan ungefär... Dessutom skär dom hela tiden, och det beror inte på vem som har dom, de bara är så, skiten skär...Rs är ren skit, tack o hej


ja alla tycker ju inte om tjejer
 
lasse kongo skrev:
2244494 den är ful och gammal

Ja va fan den är gammal&ful, det blir lätt så när man inte har curlingföräldrar som förser en med alla prylar.

Hursomhelst hjälper ditt inlägg mig inte särskilt mycket, men du gjorde säkert ditt bästa! Alla kan vi inte vara raketforskare. :pannkyss

Jojjen skrev:
2244392 ja hade kopplat vajrarna till avgasporten fel när ja bytte motor på min och då gjorde den bara 120 och hackade lite i lägre hastigheter o så. när ja väl fixat till de felet toppade den 165 me 98-oktan :yoparty

Jaså det säger du ? Detta måste kollas. Men vad tusan. Vad kör ni era 125or på ? Jag kör på 95. Alltid. :crash
 
lorkan skrev:
2244998 Ja va fan den är gammal&ful, det blir lätt så när man inte har curlingföräldrar som förser en med alla prylar.

Hursomhelst hjälper ditt inlägg mig inte särskilt mycket, men du gjorde säkert ditt bästa! Alla kan vi inte vara raketforskare. :pannkyss



Jaså det säger du ? Detta måste kollas. Men vad tusan. Vad kör ni era 125or på ? Jag kör på 95. Alltid. :crash


jag kör med på 95 ! man märker typ ingen skillnad på 95 och tex 98 .. sen har jag knabbt råd till 95 så hur skulle det gått me 98 :tungan
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top