Oseriös arbetsgivare.

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Jag är utav anledningar vi inte kommer att gå in på nu varken med i facklig organisation eller A-kassa.
Företaget har 2 ägare och 3 anställda samt saknar kollektivavtal.

Arbetsgivaren betalar mig en på tok för låg lön.
Arbetsgivaren specar inte hur mycket semester jag har tagit ut eller har kvar att ta ut.
Arbetsgivaren ändrar mina lönerapporter med tipp-ex. Nej jag ljuger inte det är sant. Tipp-ex. Stjäl övertidstimmar utav mig.
Arbetsgivaren tar betalt utav mig för skor som jag använder i jobbet.
Vi har inga som helst normala förmåner. Ingen övertidsersättning. Ingen arbetstidsförkortning. Ingen föräldralön. Ingen friskvård. Osv...

Hur skall jag göra för att få rätsida på situationen?
Kan man som oberoende få hjälp utifrån på något vis? Som oberoende menar jag ej fackligt ansluten.
Kan jag på någotvis "sätta dit" alltså anmäla min arbetsgivare för "tipp-ex" för det kan väl ändå inte vara lagligt?

Och nej att bara säga upp sig är inte ett alternativ i dagens läge då jobben inte direkt hoppar på en här uppe i kallaste nord. Även om jag vet att det kommer sluta med att jag blir uppsagd eller säger upp mig i slutänden.
Att jag är kvar hos denna arbetsgivare hänger på att jag trivs helt ok med det jobb jag utför. Samt att jag hittils har sett ett ljus i änden på tunneln. Men idag slocknade lampan.

What to do and how to do it? :va

Inget svar direkt, men så kommer det att se ut på hela arbetsmarknaden (igen...tänk 1800-talet) ifall alla gör som du och väljer att stå utanför facket.

Gå med i facket, säg upp dig eller sluta gnälla. Dom alternativen har du ju.

En polisanmälan lär du inte komma långt med.

Prata ihop dig med dom andra anställda och ta upp det med arbetsgivarna. Så kan ni ge dom en regelbok på en gång...

Inget svar direkt, men så kommer det att se ut på hela arbetsmarknaden (igen...tänk 1800-talet) ifall alla gör som du och väljer att stå utanför facket.

Gå med i facket, säg upp dig eller sluta gnälla. Dom alternativen har du ju.

En polisanmälan lär du inte komma långt med.

Att jag inte är med i facket var inget vi skulle diskutera i den här tråden.

Att jag på något sätt kommer att sluta min anställning på företaget kan vi alla lista ut.

Gnälla? Nja nu är detta inte en gnälltråd utan en tråd där en hojåkare frågar andra hojåkare om råd. Alltså vad göra och hur? Tips och råd om hjälp. Alltså utan att blanda in eller diskutera facket.

Och nej som småbarnsförälder så har man det inte allt för fett så med utomstående hjälp så pratar vi om sådan som inte kostar fläsk.

Prata ihop dig med dom andra anställda och ta upp det med arbetsgivarna. Så kan ni ge dom en regelbok på en gång...

Vad för regelbok pratar vi om nu?

Mitt förslag är att du kontaktar en jurist eller ännu hellre advokat.

Arbetsgivaren betalar mig en på tok för låg lön.
Alltså, inte råd med jurist eller advokat.

Last edited:
Kolla med SMC:s jurist om dom kan hjälpa. Kostar väl 250 spänn eller nåt med en årsavgift.

Som någon annan skrev , att kontakta en advokat är din enda chans .fast jag vill inte kalla det chans ,då ekonomiskt så har man inte råd att driva det vidare ensam, och företagen har råd att dra ut på det i oändlighet.:huvet Så tyvärr du sitter i en dålig sits. Leta annat jobb direkt. Mitt enda råd.

Facket är nödvändigt ont annars blir arbetsmarknaden ett laglöst skämt där arbetsgivaren kör över dig till höger och vänster. Tyvärr.

Puckot till arbetsgivare har inte fattat att hans viktigaste o dyraste arbetsverktyg är ni anställda.
Hur får han er att ställa upp på ev övertid o hur engagerade blir ni i ert arbete?
Gå ihop o se till så att ni anställda blir tajta.
Låt honom inte slå kilar imellan er.
Fråga honom om han vet vilka skyldigheter han har.
Var pålästa när ni går i diskussion.
Se till så att ingen av er brusar upp o börjar gagga.
Hjälper inte det så meddela er arbetsgivare att då kommer ni att sänka er arbetstakt så att den motsvarar lönen.
Viktigt är okså att se till att han har så lite som möjligt att klaga på er.
Funkar inte ovanstånde så är loppet kört f honom,han får den personal han förtjänar:huvet
Good luck

Som någon annan skrev , att kontakta en advokat är din enda chans .fast jag vill inte kalla det chans ,då ekonomiskt så har man inte råd att driva det vidare ensam, och företagen har råd att dra ut på det i oändlighet.:huvet Så tyvärr du sitter i en dålig sits. Leta annat jobb direkt. Mitt enda råd.

Facket är nödvändigt ont annars blir arbetsmarknaden ett laglöst skämt där arbetsgivaren kör över dig till höger och vänster. Tyvärr.
Skämtar du?
Facket är noll o nada när man väl behöver dom.
Ångrar att jag var med så länge som jag var.
Har aldrig jobbat efter avtalsenlig lön,skulle j gjort de hade jag enbart levt på barkbröd o mossa:huvet

Last edited:
Puckot till arbetsgivare har inte fattat att hans viktigaste o dyraste arbetsverktyg är ni anställda.
Hur får han er att ställa upp på ev övertid o hur engagerade blir ni i ert arbete?
Gå ihop o se till så att ni anställda blir tajta.
Låt honom inte slå kilar imellan er.
Fråga honom om han vet vilka skyldigheter han har.
Var pålästa när ni går i diskussion.
Se till så att ingen av er brusar upp o börjar gagga.
Hjälper inte det så meddela er arbetsgivare att då kommer ni att sänka er arbetstakt så att den motsvarar lönen.
Viktigt är okså att se till att han har så lite som möjligt att klaga på er.
Funkar inte ovanstånde så är loppet kört f honom,han får den personal han förtjänar:huvet
Good luck

Nej puckot till arbetsgivare har inte fattat mycket. Vi har försökt få honom att förstå vikten utav att ha nöjd arbetskraft som vill gå till jobbet.
Vi anställda är tajta. Eller åtminstone 2 utav oss, där kommer inga kilar in. Den 3e räknas inte då hon delar säng med chefen.

Skyldigheter? Var kan jag finna information om vilka skyldigheter en arbetsgivare har gentemot sina anställda? I en sådan form att jag kan förstå den samt försöka få arbetsgivaren att förstå den.

Han har mycket lite eller inget att klaga på. Arbetstakten har from. idag gått ner ordentligt. Så det kommer han att klaga på. Eget fel...

Oavsett om man är med i Fucket eller inte så finns det en lagstiftat grundskydd som gäller alla. Är inte helt hundra. Men jag tror att det är LAS. Lagen om anställningsskydd.
Det finns inga krav på lägsta lön, ger dig ingen rätt att förhandla om lön. Googla lite på det så hittar du säker en del.
Även om man inte är med i facket så kan man alltid surfa in på någon sådan hemsida och kolla upp vad som gäller för "Dom".
När du ändå är ute och surfar runt kan du kolla hur mycket ett Kollektivavtal skulle vara värt för dig. För mig är det 45'000kr om året. Det hade inte jag en enda jävla aning om. Jag hade nog gladeligen kunna haft ett annat jobb med samma lön, men utan K-avtal.
Man behövar absolut inte vara någo rödflaggsviftare för att vara med i den lokala fackföreningen.
Det är ju faktiskt bättre för arbetsgivaren, när det är ordning och reda på torpet. Det tjänar både anställda, kunder och företaget på.

Mats

jag menar bara att dom borde läsa på om anställdas rättigheter och arbetgivares skyldigheter... Räcker nog med att tala om det. Dom har nog lite blanketter med diverse paragrafer själva nånstanns, underst i pappershögarna...

Den har provats, att försöka tala om rättigheter och skyldigheter.
Hjälper föga. Det enda jag för tillfället har i min hand är ett kollektivavtal men det lär jag inte vifta med då jag inte är ansluten samt att företaget ej har något avtal underskrivet.

Vad finns det för lagstadgade paragrafer om rättigheter och skyldigheter?

Matar trollet lite till.

Tippex är olagligt.....

Ursäkta? Men ta det där en gång till. Tack.

Last edited:
Den har provats, att försöka tala om rättigheter och skyldigheter.
Hjälper föga. Det enda jag för tillfället har i min hand är ett kollektivavtal men det lär jag inte vifta med då jag inte är ansluten samt att företaget ej har något avtal underskrivet.

Vad finns det för lagstadgade paragrafer om rättigheter och skyldigheter?

Ursäkta? Men ta det där en gång till. Tack.

Tippex är bara ok när det gäller anställningsdatum, på lönebeskeden är det ett lagbrott!

Nu skall du få ett svar från en puckad arbetsgivare.
Har du haft ett seriöst samtal med ägarna? om hur du upplever din situation eller är du en sån där som mest sitter hemma o gnäller över hur dåligt och orättvist allt är.
Man kommer alltid ha en kamp mellan den anställde som vill ha mycket och arbetsgivaren som vill ge lite.
Har du en kvalificerad arbetsuppgift som är svårt att ersätta kan du sitta i en förhandlingssituation är du en i mängden är du rökt.
Som arbetsgivare är man väldigt korkad om man behandlar en anställd som levererar bra som skit. Så antingen är dina arbetsgivare korkade eller så levererar du inte.:fakta.

Tippex är bara ok när det gäller anställningsdatum, på lönebeskeden är det ett lagbrott!

OM det är ett lagbrott på lönebeskeden så borde det alltså även vara ett lagbrott att kladda på arbetstidsrapporterna som jag skriver och lämnar in? Ty det är rapporterna han kladdat på.

Börjar oavsett låta som att ett samtal med jurist/advokat kan ge mig en del mer kött på benen mot arbetsgivaren.

ståå på dei, e du one of a kind borde de ju inte va nåra problem,
(obs. Dratt mei en o annan whiskey innan jag skrev detta inlägg)

Nu skall du få ett svar från en puckad arbetsgivare.
Har du haft ett seriöst samtal med ägarna? om hur du upplever din situation eller är du en sån där som mest sitter hemma o gnäller över hur dåligt och orättvist allt är.
Man kommer alltid ha en kamp mellan den anställde som vill ha mycket och arbetsgivaren som vill ge lite.
Har du en kvalificerad arbetsuppgift som är svårt att ersätta kan du sitta i en förhandlingssituation är du en i mängden är du rökt.
Som arbetsgivare är man väldigt korkad om man behandlar en anställd som levererar bra som skit. Så antingen är dina arbetsgivare korkade eller så levererar du inte.:fakta.

Svar JA. Senast idag hade jag ett samtal med de 2 ägarna om hur det fungerar eller inte fungerar på arbetsplatsen.
Försökte återigen förklara för dom att det enda jag vill är att dom följer gällande lagar/regler/kollektivavtal. Jag kräver inget av dem. Men jag vill gärna ha betalt för det jag gör.

Svar NEJ. Jag sitter inte bara hemma och gnäller. Jag för diskussioner med arbetsgivaren.

OM vi 2 som kan sluta på jobbet gör det och samtidigt så sitter företaget "i ski ten" för då har dom ingen personal som producerar. Och jag sitter på kunskap och kompetens att arbetsgivarna frågar mig hur visssa saker på jobbet fungerar.

Alltså, arbetsgivaren är korkad på riktigt och jag levererar.

Vad arbetsgivaren har på sin sida är arbetsmarknaden som är allt annat än ljus här uppe. Man kan inte bara byta jobb från ett till ett annat hur som helst.

Men ja, sökandet efter annat arbete fick prio from. idag.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back