Osäker på oljemängd

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Tjena

Jag har en Yamaha XS 400 från 1983.

Jag bytte olja och filter på den i helgen. Jag tömde all olja och tog bort oljefiltret, väntade ett tag tills all olja runnit ur och satte sedan på det nya filtret, satte tillbaka oljepluggen och började fylla på med olja.

Jag har ingen manual så jag vet inte exakt hur mkt olja som ska i men det står 2300cm3 på motorblocket vilket då innebär att det ska vara 2,3l och det låter rimligt.

Det konstiga här är dock att jag fick inte i mer än 1.5l innan oljenivån var på max på siktglaset på hojen. Jag mätte upp det som jag fick ut ur hojen och det var också ungefär 1,5l.

Någon som har erfarenhet av det här? Eller erfarenhet av hojar med siktglas istället för oljesticka, hur exakt är glaset?

Tack på förhand!
 
2,3 liter i en 400-kubiksmotor? :D nädu, fyll till 2/3 på siktglaset så är du i hamn.
 
2,3 liter i en 400-kubiksmotor? :D nädu, fyll till 2/3 på siktglaset så är du i hamn.

Haha nu när du säger det så låter det som lite väl mkt. Saken är dock att jag googlade en del på det och då fick jag upp en del resultat på föregångaren till min modell och då skulle det vara ungefär 2,3l när man bytte även filtret.
 
Bytte du filter också?
Det går åt 6dl mindre på min hoj om jag inte tömmer filtret och oljekylaren
 
Så att du gjort allt rätt när du bytte olja:
-Starta och låt motorn gå varm, några minuter alltså
-Töm ur gamla oljan
-Ta loss filtret, och låt det rinna ut där också
-På med nytt filter
-I med ny olja
-Fyll på till indikationen "max" på siktglaset
-Starta, låt stå nån minut ´
-Stäng av, kolla glaset medan oljan rinner tillbaka. Det borde nu vara mindre än till "max"
-Fyll på igen till "max"
-Starta hojen, stäng av, kolla igen osv osv.

Hade du motorn varm innan du tömde gamla oljan? I manualer brukar man ange tre oljemängder: utan filterbyte (minst mängd), med filterbyte (mellanmängd) samt efter motorrenovering (max mängd). Det lär ju skilja ett antal deciliter mellan dessa tre.

Huvudsaken i ditt fall är: gå efter siktglaset, skit i liter och deciliter hit och dit. Och se till att hojen verkligen står rakt när du kollar.
 
Last edited:
Så att du gjort allt rätt när du bytte olja:
-Starta och låt motorn gå varm, några minuter alltså
-Töm ur gamla oljan
-Ta loss filtret, och låt det rinna ut där också
-På med nytt filter
-I med ny olja
-Fyll på till indikationen "max" på siktglaset
-Starta, låt stå nån minut ´
-Stäng av, kolla glaset medan oljan rinner tillbaka. Det borde nu vara mindre än till "max"
-Fyll på igen till "max"
-Starta hojen, stäng av, kolla igen osv osv.

Hade du motorn varm innan du tömde gamla oljan? I manualer brukar man ange tre oljemängder: utan filterbyte (minst mängd), med filterbyte (mellanmängd) samt efter motorrenovering (max mängd). Det lär ju skilja ett antal deciliter mellan dessa tre.

Huvudsaken i ditt fall är: gå efter siktglaset, skit i liter och deciliter hit och dit. Och se till att hojen verkligen står rakt när du kollar.

Tack för ett bra svar!

Det var precis så jag gjorde, samma princip som när jag byter olja på bilen.

Jag fyllde till max på siktglaset och startade motorn och lät den stå på tomgång en liten stund, därefter stängde jag av den men oljenivån sjönk inte mer på siktglaset utan den är på max där.

Hojen står helt rakt då jag har mittstöd.

Men som du säger, oljenivån på siktglaset är på max och jag fick i ungefär samma mängd som kom ut så allt bör vara frid och fröjd.

Tack för alla svar!
 
Fick du 1,5 liter ur hojen och oljenivån var korrekt innan du bytte olja så ska du inte tro att du får i mer än 1,5 liter !
Jag har hojen på bakre depåstöd för att lättare lossa oljepluggen. Och börja tappa ur olja.
Men tar sedan och ställer ner på sidostödet och med lutning på hojen, bakhjulet lägst, framhjulet högst för att få ur ännu mer olja. Varierar givetvis mellan hojar hur hojen ska stå för att få ut så mycket olja som möjligt, Det gäller ju att få oljeplugg hålet så lågt som möjligt jämfört med resten av motorn !
Fyller oljefiltret med olja innan jag monterar det. Det blir många små påfyllningar innan oljefiltret inte tar mer olja.
Sedan fyller jag på med 2/3 av oljemängd enligt manualen och kollar nivån. Hojen på båda hjulen. På plant underlag. Sitter vid sidan av hojen och drar upp hojen från sidostödet tills den står rakt upp (hojen balancerar !)
Och kollar synglaset. Är oljan under understa strecket blir det 2 dl till. Sedan över understa strecket 1 - 2 dl till, osv ända tills oljenivån är vid eller gått över översta strecket.
Startar, kör några minuter på tomgång tills motorn varm och kollar oljenivån igen. Fyll på nån dl ifall det är under mitten på synglaset.
Uppgifterna om oljemängd förutsätter man får ut all gammal olja.
Men som du märkt får man ofta inte ut all gammal olja !
 
Last edited:
Jag tror det gäller en äldre modell från 70-talet med samma benämning som min men det bör ju egentligen vara samma så jag ska kika där. Tack!

Fick du 1,5 liter ur hojen och oljenivån var korrekt innan du bytte olja så ska du inte tro att du får i mer än 1,5 liter !
Jag har hojen på bakre depåstöd för att lättare lossa oljepluggen. Och börja tappa ur olja.
Men tar sedan och ställer ner på sidostödet och med lutning på hojen, bakhjulet lägst, framhjulet högst för att få ur ännu mer olja. Varierar givetvis mellan hojar hur hojen ska stå för att få ut så mycket olja som möjligt, Det gäller ju att få oljeplugg hålet så lågt som möjligt jämfört med resten av motorn !
Fyller oljefiltret med olja innan jag monterar det. Det blir många små påfyllningar innan oljefiltret inte tar mer olja.
Sedan fyller jag på med 2/3 av oljemängd enligt manualen och kollar nivån. Hojen på båda hjulen. På plant underlag. Sitter vid sidan av hojen och drar upp hojen från sidostödet tills den står rakt upp (hojen balancerar !)
Och kollar synglaset. Är oljan under understa strecket blir det 2 dl till. Sedan över understa strecket 1 - 2 dl till, osv ända tills oljenivån är vid eller gått över översta strecket.
Startar, kör några minuter på tomgång tills motorn varm och kollar oljenivån igen. Fyll på nån dl ifall det är under mitten på synglaset.
Uppgifterna om oljemängd förutsätter man får ut all gammal olja.
Men som du märkt får man ofta inte ut all gammal olja !

Hehe ja så gjorde jag verkligen inte kan jag ju säga. Då förstår jag att jag nog inte fick ut all olja :)

Var inte riktigt medveten om att man kanske behövde göra så för att få ut all olja men det lär ju vara så.

Tack!
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top