Osäker på oljemängd

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Tjena

Jag har en Yamaha XS 400 från 1983.

Jag bytte olja och filter på den i helgen. Jag tömde all olja och tog bort oljefiltret, väntade ett tag tills all olja runnit ur och satte sedan på det nya filtret, satte tillbaka oljepluggen och började fylla på med olja.

Jag har ingen manual så jag vet inte exakt hur mkt olja som ska i men det står 2300cm3 på motorblocket vilket då innebär att det ska vara 2,3l och det låter rimligt.

Det konstiga här är dock att jag fick inte i mer än 1.5l innan oljenivån var på max på siktglaset på hojen. Jag mätte upp det som jag fick ut ur hojen och det var också ungefär 1,5l.

Någon som har erfarenhet av det här? Eller erfarenhet av hojar med siktglas istället för oljesticka, hur exakt är glaset?

Tack på förhand!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
2,3 liter i en 400-kubiksmotor? :D nädu, fyll till 2/3 på siktglaset så är du i hamn.
 

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z750R -12
2,3 liter i en 400-kubiksmotor? :D nädu, fyll till 2/3 på siktglaset så är du i hamn.

Haha nu när du säger det så låter det som lite väl mkt. Saken är dock att jag googlade en del på det och då fick jag upp en del resultat på föregångaren till min modell och då skulle det vara ungefär 2,3l när man bytte även filtret.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Bytte du filter också?
Det går åt 6dl mindre på min hoj om jag inte tömmer filtret och oljekylaren
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Så att du gjort allt rätt när du bytte olja:
-Starta och låt motorn gå varm, några minuter alltså
-Töm ur gamla oljan
-Ta loss filtret, och låt det rinna ut där också
-På med nytt filter
-I med ny olja
-Fyll på till indikationen "max" på siktglaset
-Starta, låt stå nån minut ´
-Stäng av, kolla glaset medan oljan rinner tillbaka. Det borde nu vara mindre än till "max"
-Fyll på igen till "max"
-Starta hojen, stäng av, kolla igen osv osv.

Hade du motorn varm innan du tömde gamla oljan? I manualer brukar man ange tre oljemängder: utan filterbyte (minst mängd), med filterbyte (mellanmängd) samt efter motorrenovering (max mängd). Det lär ju skilja ett antal deciliter mellan dessa tre.

Huvudsaken i ditt fall är: gå efter siktglaset, skit i liter och deciliter hit och dit. Och se till att hojen verkligen står rakt när du kollar.
 
Last edited:

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Så att du gjort allt rätt när du bytte olja:
-Starta och låt motorn gå varm, några minuter alltså
-Töm ur gamla oljan
-Ta loss filtret, och låt det rinna ut där också
-På med nytt filter
-I med ny olja
-Fyll på till indikationen "max" på siktglaset
-Starta, låt stå nån minut ´
-Stäng av, kolla glaset medan oljan rinner tillbaka. Det borde nu vara mindre än till "max"
-Fyll på igen till "max"
-Starta hojen, stäng av, kolla igen osv osv.

Hade du motorn varm innan du tömde gamla oljan? I manualer brukar man ange tre oljemängder: utan filterbyte (minst mängd), med filterbyte (mellanmängd) samt efter motorrenovering (max mängd). Det lär ju skilja ett antal deciliter mellan dessa tre.

Huvudsaken i ditt fall är: gå efter siktglaset, skit i liter och deciliter hit och dit. Och se till att hojen verkligen står rakt när du kollar.

Tack för ett bra svar!

Det var precis så jag gjorde, samma princip som när jag byter olja på bilen.

Jag fyllde till max på siktglaset och startade motorn och lät den stå på tomgång en liten stund, därefter stängde jag av den men oljenivån sjönk inte mer på siktglaset utan den är på max där.

Hojen står helt rakt då jag har mittstöd.

Men som du säger, oljenivån på siktglaset är på max och jag fick i ungefär samma mängd som kom ut så allt bör vara frid och fröjd.

Tack för alla svar!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fick du 1,5 liter ur hojen och oljenivån var korrekt innan du bytte olja så ska du inte tro att du får i mer än 1,5 liter !
Jag har hojen på bakre depåstöd för att lättare lossa oljepluggen. Och börja tappa ur olja.
Men tar sedan och ställer ner på sidostödet och med lutning på hojen, bakhjulet lägst, framhjulet högst för att få ur ännu mer olja. Varierar givetvis mellan hojar hur hojen ska stå för att få ut så mycket olja som möjligt, Det gäller ju att få oljeplugg hålet så lågt som möjligt jämfört med resten av motorn !
Fyller oljefiltret med olja innan jag monterar det. Det blir många små påfyllningar innan oljefiltret inte tar mer olja.
Sedan fyller jag på med 2/3 av oljemängd enligt manualen och kollar nivån. Hojen på båda hjulen. På plant underlag. Sitter vid sidan av hojen och drar upp hojen från sidostödet tills den står rakt upp (hojen balancerar !)
Och kollar synglaset. Är oljan under understa strecket blir det 2 dl till. Sedan över understa strecket 1 - 2 dl till, osv ända tills oljenivån är vid eller gått över översta strecket.
Startar, kör några minuter på tomgång tills motorn varm och kollar oljenivån igen. Fyll på nån dl ifall det är under mitten på synglaset.
Uppgifterna om oljemängd förutsätter man får ut all gammal olja.
Men som du märkt får man ofta inte ut all gammal olja !
 
Last edited:

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Jag tror det gäller en äldre modell från 70-talet med samma benämning som min men det bör ju egentligen vara samma så jag ska kika där. Tack!

Fick du 1,5 liter ur hojen och oljenivån var korrekt innan du bytte olja så ska du inte tro att du får i mer än 1,5 liter !
Jag har hojen på bakre depåstöd för att lättare lossa oljepluggen. Och börja tappa ur olja.
Men tar sedan och ställer ner på sidostödet och med lutning på hojen, bakhjulet lägst, framhjulet högst för att få ur ännu mer olja. Varierar givetvis mellan hojar hur hojen ska stå för att få ut så mycket olja som möjligt, Det gäller ju att få oljeplugg hålet så lågt som möjligt jämfört med resten av motorn !
Fyller oljefiltret med olja innan jag monterar det. Det blir många små påfyllningar innan oljefiltret inte tar mer olja.
Sedan fyller jag på med 2/3 av oljemängd enligt manualen och kollar nivån. Hojen på båda hjulen. På plant underlag. Sitter vid sidan av hojen och drar upp hojen från sidostödet tills den står rakt upp (hojen balancerar !)
Och kollar synglaset. Är oljan under understa strecket blir det 2 dl till. Sedan över understa strecket 1 - 2 dl till, osv ända tills oljenivån är vid eller gått över översta strecket.
Startar, kör några minuter på tomgång tills motorn varm och kollar oljenivån igen. Fyll på nån dl ifall det är under mitten på synglaset.
Uppgifterna om oljemängd förutsätter man får ut all gammal olja.
Men som du märkt får man ofta inte ut all gammal olja !

Hehe ja så gjorde jag verkligen inte kan jag ju säga. Då förstår jag att jag nog inte fick ut all olja :)

Var inte riktigt medveten om att man kanske behövde göra så för att få ut all olja men det lär ju vara så.

Tack!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top