osäker hojåkare? otäckt!

bra inlägg!!
känner nog igen mig lite med dom där misstagen... e en färsking så förmodligen blir det bättre! men detta får en ... mig iaf att börja fundera på vad någon skrev tidigare att ,kör i sin tackt å öka sakta men säkert ...typ förstår nog lite mer att jaghar gjort dom där missarna....å det har varit nära flera ggr pga det. men har åkt med ett gäng ett par ggr å då tycker jag att jag har kört bättre pga att jag tittat å lärt mig hur dom kör.... men har alltid legat längst bak för att slippa bli "jagad" för att jag tror att som färsking blir man lite stressad å kör över sin förmåga.... MEN bra tråd som sagt var. ska tänka mig för lite mer i fortsättningen!

angående survival reactions kan jag tillägga att jag själv har ganska stora problem med att kombinera bromsning med ovanligt stort nedlägg om jag upptäcker att kurvan böjer sig mer än förväntat eller om jag har för hög fart. Det vill säga, om jag upplever den situation som beskrivs ovan vill den primitiva apan mini-knutten antingen bromsa till stillastående mitt i kurvan (väldigt korkat :näsblod ) ELLER bromsa lite grann och försöka göra nedlägg som skrapar sidan av hjälmen. Att panikbromsa för att sen göra ett rejält nedlägg är alltså något jag upplever som tämligen svårt, men jag har faktiskt lyckats lura min primitiva sida flera gånger i år och är fortfarande i livet :)

mini-knutten skrev:
2493085 angående survival reactions kan jag tillägga att jag själv har ganska stora problem med att kombinera bromsning med ovanligt stort nedlägg om jag upptäcker att kurvan böjer sig mer än förväntat eller om jag har för hög fart. Det vill säga, om jag upplever den situation som beskrivs ovan vill den primitiva apan mini-knutten antingen bromsa till stillastående mitt i kurvan (väldigt korkat :näsblod ) ELLER bromsa lite grann och försöka göra nedlägg som skrapar sidan av hjälmen. Att panikbromsa för att sen göra ett rejält nedlägg är alltså något jag upplever som tämligen svårt, men jag har faktiskt lyckats lura min primitiva sida flera gånger i år och är fortfarande i livet :)
Det är nog bättre du/ni övar på att bromsa på olika underlag och situationer än att gasa och vara bra på att ta kurvor med kraftigt nedlägg.

Hej hej!!!

ser att ni pratar om mig...Jag kan säga såhär att jag kollade lite väl mycket i backspegeln mot vad jag borde ha gjort så jag uppfattade inte kurvan förens det var aningen försent...så det vart lite panik artat där en stund...

Mvh!!!!

Thommy skrev:
2505252 ser att ni pratar om mig...Jag kan säga såhär att jag kollade lite väl mycket i backspegeln mot vad jag borde ha gjort så jag uppfattade inte kurvan förens det var aningen försent...så det vart lite panik artat där en stund...

Mvh!!!!

Bry dig inte om bakomvarande hojåkare i sådana situationer. Kör i ditt tempo. Känner du dig stressad så släpp förbi bakomvarande istället. Så kan du kanske lära dig lite nya spårval genom kurvorna eller lära dig något av honom/henne.

Tur att det gick bra iaf.

Jag känner igen känslan eftersom jag råkat utför något liknande, fast istället för att spana i backspegeln pga bakomvarande så var det rullgrus och gödsel(!) i ingången på kurvan som gjorde att jag inte vågade lägga ner tillräckligt mycket (pga halkrisk) i den hastigheten jag höll. Panikbromsa, kolla att det är fritt på andra körfältet och bromsa mjukt och säkert.

Det gäller att ha marginaler när man kör gata och man lär sig mer och mer för varje år. Själv kör jag restriktivare och restriktivare nu. Chansar inte vid skymda kurvor och ser det ut som om det ev. kan ligga grus eller ngt annt så saktar jag ner. Alltid.

Kör försiktigt allihopa och öka efter era egna marginaler. :)

Droopfy skrev:
2486899Framför ser jag suzukin vingla till lite i ingången på kurvan, punktbromsa ett par gånger. allt ser VÄLDIGT osäkert ut och han/hon vinglar sig osäkert ut i mötande körfält. korsar detta och kommer ut i gruset i vägkanten på andra sidan mötande körfält.
Lite OT kanske men förra helgen (tror jag det var) tog jag en sväng till Vaxholm och valde självklart att kolla läget på den mutomspunna Bogesundsvägen.
Eftersom jag har kört där endast 2-3 gånger tog jag det relativt lugnt men kom ändå i kapp ett följe som jag sakta men säkert jobbade mig förbi.
Kommer i fatt en nyare sporthoj, som jag inte såg modellen på, vars förare betedde sig allmänt virrigt. Bromsade för tidigt, för sent, tog fel spårval, körde i mötande körfält trots skymd sikt.
Att det inte händer fler olyckor på den vägen är ett mysterium.

På vägen tillbaka hängde en annan kille på mig men eftersom jag passerat 30 och har lagom stor snopp lät jag honom ligga bakom utan att själv bli stressad. Vi kom ikapp en SL-buss (den var breeeeeed) och istället för att hetsa om den för att visa vart skåpet skulle stå så väntade jag tills vi kom ut på stora vägen innan jag körde om den.

Vad vill jag då säga med detta inlägg?
1. Det kommer alltid finnas folk som kör över sin förmåga och tyvärr slutar det ofta illa.
2. Skit i om du blir omkörd av femtielva hojar, håll ditt tempo och ha kul. Försök inte spela Allan genom att höja farten, det brukar också sluta illa.

sandstream skrev:
2505295
Vad vill jag då säga med detta inlägg?
1. Det kommer alltid finnas folk som kör över sin förmåga och tyvärr slutar det ofta illa.
2. Skit i om du blir omkörd av femtielva hojar, håll ditt tempo och ha kul. Försök inte spela Allan genom att höja farten, det brukar också sluta illa.

:klappar :klappar :klappar

För övrigt är det jävligt bra att såna här diskussioner kommer upp, då grupptryck och prestige står för en avsevärd del sommarens avåkningar, iaf på våra körningar :)

sandstream skrev:
2505295 .
men eftersom jag passerat 30 och har lagom stor snopp

Är du säker på det? :D

Last edited:
Droopfy skrev:
2486899 I helgen var jag ute och tog en riktig långtur när nu vädret tillät.
Drog upp en sväng till Örebro och hälsade på några goda vänner där. givetvis blev det bara småvägar upp.
åkte så även hem på mindre vägar. klockan var väl runt 3 när jag kör igenom Svartå och kommer ikapp två hojar. "va himla roligt" tänker jag. "någon att ta följe med"

första hojen är en svart SV650 som håller ganska långt avstånd till framförvarande polare. jag tycker han kör liten aning för såsigt (fullständigt upp till var och en att hålla sitt eget tempo) så efter ett par kilometer drar jag om och kör ikapp hans polare som verkar köra lite snabbare.

denne kör en nyare suzuki TL1000R finfinblåvit sak.
jag lägger mig bakom och vi pyser på vägen fram. håller väl runt 130-140 när vi kommer fram emot några goa kurvor.
tempot är sådant att jag helt klart upplever att jag kan ta nästa högerkurva utan att göra en inbromsning så jag släpper helt enkelt bara av lite.

Framför ser jag suzukin vingla till lite i ingången på kurvan, punktbromsa ett par gånger. allt ser VÄLDIGT osäkert ut och han/hon vinglar sig osäkert ut i mötande körfält. korsar detta och kommer ut i gruset i vägkanten på andra sidan mötande körfält.

jag släpper givetvis av och bromsar mjukt och släpper tillbaka suckan i rätt körfält igen. Detta såg RIKTIGT otäckt ut.

är du medlem här så får du hemskt gärna berätta!
missade du en växel?
missbedömde du din egen förmåga samt kurvan och farten?

jag är iallfall hemskt glad över att du klarade dig. ett möte där och det hade varit en mörk lördag i värmland!

jag borde givetvis stannat och snackat med dig, men dumt nog så körde jag om på nästa raksträcka och försvann genom kurvorna. förövrigt en riktigt härlig väg.

//Droopfy
som jag sa tidigare, det vart lite mycket tittande i backspegeln o inte på vägen tyvärr...men man lär av sina misstag!!!

Gulleplutt skrev:
2489646 Vad e meningen med inlägget???

Jag har äntligen hittat en som e sämre än mig på att köra???????????

[börjar bli gammal och sur]
Vad är meningen med fyrtioelva frågetecken? Räcker det inte med ett för att man ska förstå att man frågar något? Man kan kanske förstärka frågan med ett "!", men inte med "???????????????".
[/börjar bli gammal och sur]

Tycker som tidigar talare sagt att det var bra och väcker till diskussion om t.ex. okända förare, grupptryck, nybörjarmisstag m.m. :tummenupp

Thommy skrev:
2505252 ser att ni pratar om mig...Jag kan säga såhär att jag kollade lite väl mycket i backspegeln mot vad jag borde ha gjort så jag uppfattade inte kurvan förens det var aningen försent...så det vart lite panik artat där en stund...

Mvh!!!!
TLR i Kumla...
Var det dig jag mötte mellan Nordsjön och Söderhavet i går (söndag 1/10)?
Mötte en blå/vit TLR vid 13-tiden...
Jag åkte från Hällabrotet mot Kävesta...

raukroland skrev:
2505398 TLR i Kumla...
Var det dig jag mötte mellan Nordsjön och Söderhavet i går (söndag 1/10)?
Mötte en blå/vit TLR vid 13-tiden...
Jag åkte från Hällabrotet mot Kävesta...
ja det är mycket möjligt.

Thommy skrev:
2505374 som jag sa tidigare, det vart lite mycket tittande i backspegeln o inte på vägen tyvärr...men man lär av sina misstag!!!

okey..
skönt att det gick bra iallfall.

jag blev rätt förvånad. det såg ju fint ut i kurvorna innan den. =)

upplevde du att jag låg för nära och att du kollade i spegeln av den anledningen? eller var det bara av nyfikenhet som du kollade bakåt?

föresten.
vägen som ni sedan tog av på. vänster innan bron. hur var beläggningen på den?
jag kollade lite på kartan när jag kom hem och insåg att jag nog kunde åkt slingriga småvägar hela vägen hem om jag tagit av där istället.

//droopfy

Droopfy skrev:
2509924 okey..
skönt att det gick bra iallfall.

jag blev rätt förvånad. det såg ju fint ut i kurvorna innan den. =)

upplevde du att jag låg för nära och att du kollade i spegeln av den anledningen? eller var det bara av nyfikenhet som du kollade bakåt?

föresten.
vägen som ni sedan tog av på. vänster innan bron. hur var beläggningen på den?
jag kollade lite på kartan när jag kom hem och insåg att jag nog kunde åkt slingriga småvägar hela vägen hem om jag tagit av där istället.

//droopfy
Det var mest av nyfikenhet jag kollade...i vanliga fall är jag inte så osäker, jag vet vart min gräns går...det var bara ett dumt misstag....beläggningen på vägen vi tog är bra tycker jag...har bara åkt på den ett par gånger...det finns många kurviga vägar där upp igenom.

Mvh Thommy

Droopfy skrev:
2486899 I helgen var jag ute och tog en riktig långtur när nu vädret tillät.
Drog upp en sväng till Örebro och hälsade på några goda vänner där. givetvis blev det bara småvägar upp.
åkte så även hem på mindre vägar. klockan var väl runt 3 när jag kör igenom Svartå och kommer ikapp två hojar. "va himla roligt" tänker jag. "någon att ta följe med"

första hojen är en svart SV650 som håller ganska långt avstånd till framförvarande polare. jag tycker han kör liten aning för såsigt (fullständigt upp till var och en att hålla sitt eget tempo) så efter ett par kilometer drar jag om och kör ikapp hans polare som verkar köra lite snabbare.

denne kör en nyare suzuki TL1000R finfinblåvit sak.
jag lägger mig bakom och vi pyser på vägen fram. håller väl runt 130-140 när vi kommer fram emot några goa kurvor.
tempot är sådant att jag helt klart upplever att jag kan ta nästa högerkurva utan att göra en inbromsning så jag släpper helt enkelt bara av lite.

Framför ser jag suzukin vingla till lite i ingången på kurvan, punktbromsa ett par gånger. allt ser VÄLDIGT osäkert ut och han/hon vinglar sig osäkert ut i mötande körfält. korsar detta och kommer ut i gruset i vägkanten på andra sidan mötande körfält.

jag släpper givetvis av och bromsar mjukt och släpper tillbaka suckan i rätt körfält igen. Detta såg RIKTIGT otäckt ut.

är du medlem här så får du hemskt gärna berätta!
missade du en växel?
missbedömde du din egen förmåga samt kurvan och farten?

jag är iallfall hemskt glad över att du klarade dig. ett möte där och det hade varit en mörk lördag i värmland!

jag borde givetvis stannat och snackat med dig, men dumt nog så körde jag om på nästa raksträcka och försvann genom kurvorna. förövrigt en riktigt härlig väg.

//Droopfy

hej på er.
är polaren på den första hojen och det är ingen SV650 men det har ju mindre betydelse.
ska säga hur jag uppfattar situationen.
jag åker och krånglar lite med mina bromsar som jag haft en del problem med när en hoj åker förbi utan att jag sett honom bakom. (kan vara dålig uppsikt bakåt). när han kommer i kapp kompisen framför märker jag att farten ökar en del. jag försöker inte hänga på pga att jag tog körkortet i år och har liten erfarenhet och jag har ingen aning om hur duktig han som kör om mig är. nu ligger jag viserligen en liten bit bakom men att du håller bra avstånd till mcn farmför kan jag ju inte hålla med om ut ifrån vad jag kunde se.
som du själv är inne på i ett av dina svar har man oftast ett annat avstånd till varandra när man kör med polare då man vet mer hur denna kör

Finnström skrev:
2514530 hej på er.
är polaren på den första hojen och det är ingen SV650 men det har ju mindre betydelse.
ska säga hur jag uppfattar situationen.
jag åker och krånglar lite med mina bromsar som jag haft en del problem med när en hoj åker förbi utan att jag sett honom bakom. (kan vara dålig uppsikt bakåt). när han kommer i kapp kompisen framför märker jag att farten ökar en del. jag försöker inte hänga på pga att jag tog körkortet i år och har liten erfarenhet och jag har ingen aning om hur duktig han som kör om mig är. nu ligger jag viserligen en liten bit bakom men att du håller bra avstånd till mcn farmför kan jag ju inte hålla med om ut ifrån vad jag kunde se.
som du själv är inne på i ett av dina svar har man oftast ett annat avstånd till varandra när man kör med polare då man vet mer hur denna kör

tjennare.
oki... jag tyckte bums det såg ut som en sv... men fel har jag haft förr =)
vettigt att du inte hetsas och försöker hänga på någon bara för att du blir omkörd. ansvarsfullt och moget! :klappar
underligt föresten att du inte såg mig. jag låg bakom dig från strax efter fartguppen vid skolan. men hursomhelst. viktigare att titta frammåt än bakåt =)

Jag satt faktiskt idag i bilen när jag var ute och åkte själv.
kom på migsjälv med att glida ikapp och hamna aningen nära bilen framför gång på gång. dels pga att jag ville åka lite fortare. men också på att dom hade ett aningn ojämnt tempo.
hursomhelst. jag kom på att reflektera hur jag reagerar olika på avstånd till framförvarande beroende på om jag själv kör och ifall exempelvis min sambo kör.
håller hon ungefär samma avstånd så känner jag mig lite nervös, men när jag själv kör så känns det inte alls nervöst. däremot släppte jag av för förståndet sa till mig att ligga lite längre ifrån. (boråsare kan inte köra bil:fakta)

Droopfy skrev:
2515030 tjennare.
oki... jag tyckte bums det såg ut som en sv... men fel har jag haft förr =)
vettigt att du inte hetsas och försöker hänga på någon bara för att du blir omkörd. ansvarsfullt och moget! :klappar
underligt föresten att du inte såg mig. jag låg bakom dig från strax efter fartguppen vid skolan. men hursomhelst. viktigare att titta frammåt än bakåt =)

Jag satt faktiskt idag i bilen när jag var ute och åkte själv.
kom på migsjälv med att glida ikapp och hamna aningen nära bilen framför gång på gång. dels pga att jag ville åka lite fortare. men också på att dom hade ett aningn ojämnt tempo.
hursomhelst. jag kom på att reflektera hur jag reagerar olika på avstånd till framförvarande beroende på om jag själv kör och ifall exempelvis min sambo kör.
håller hon ungefär samma avstånd så känner jag mig lite nervös, men när jag själv kör så känns det inte alls nervöst. däremot släppte jag av för förståndet sa till mig att ligga lite längre ifrån. (boråsare kan inte köra bil:fakta)

Är ovant att bli om körd när man sitter på hojen vet du.:) även om det gick sakta när du kom ikapp.
kan också säga att ja känner igen mig i den beskrivningen du ger om bil åkandet

Finns det inte någon form av oskriven regel att den som ligger bakom är ansvarig kör omkörning o avstånd osv? Som på bana...

Själv lägger jag mig oftast långt till höger i filen oavsett vilken fil jag ligger i och vinkar förbi. Då ser bakomvarande att den kan köra om och väljer den att inte göra det så är det upp till den att hitta nästa läge oavsett vilken hastighet jag ligger i...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back