osäker hojåkare? otäckt!

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
I helgen var jag ute och tog en riktig långtur när nu vädret tillät.
Drog upp en sväng till Örebro och hälsade på några goda vänner där. givetvis blev det bara småvägar upp.
åkte så även hem på mindre vägar. klockan var väl runt 3 när jag kör igenom Svartå och kommer ikapp två hojar. "va himla roligt" tänker jag. "någon att ta följe med"

första hojen är en svart SV650 som håller ganska långt avstånd till framförvarande polare. jag tycker han kör liten aning för såsigt (fullständigt upp till var och en att hålla sitt eget tempo) så efter ett par kilometer drar jag om och kör ikapp hans polare som verkar köra lite snabbare.

denne kör en nyare suzuki TL1000R finfinblåvit sak.
jag lägger mig bakom och vi pyser på vägen fram. håller väl runt 130-140 när vi kommer fram emot några goa kurvor.
tempot är sådant att jag helt klart upplever att jag kan ta nästa högerkurva utan att göra en inbromsning så jag släpper helt enkelt bara av lite.

Framför ser jag suzukin vingla till lite i ingången på kurvan, punktbromsa ett par gånger. allt ser VÄLDIGT osäkert ut och han/hon vinglar sig osäkert ut i mötande körfält. korsar detta och kommer ut i gruset i vägkanten på andra sidan mötande körfält.

jag släpper givetvis av och bromsar mjukt och släpper tillbaka suckan i rätt körfält igen. Detta såg RIKTIGT otäckt ut.

är du medlem här så får du hemskt gärna berätta!
missade du en växel?
missbedömde du din egen förmåga samt kurvan och farten?

jag är iallfall hemskt glad över att du klarade dig. ett möte där och det hade varit en mörk lördag i värmland!

jag borde givetvis stannat och snackat med dig, men dumt nog så körde jag om på nästa raksträcka och försvann genom kurvorna. förövrigt en riktigt härlig väg.

//Droopfy

Eller så blev han stressad av att ha dig i bakhasorna och därmed höll ett tempo som han inte klarade av...

Låter som ett klassiskt nybörjarmisstag.
Kommer in i kurvan, *oups, vad mycket det svängde* blir rädd, bromsar till varvid hojen rätar upp sig och man är påväg rakt ut i mötande körfält.
Sen blir det balansgång mellan svänga, bromsa, svänga...

Sett det otaliga gånger med nybörjare, lika otäckt var gång. :skrämd

Låter som SR (Survival Reaktions)!

Alla har vi dem, oaktat hur länge vi kört eller hur duktiga vi är! Men när vi kör fortare än ca. 75% av vår max kapacitet (dvs. när vi ockuperar hjärnan mer än ca. 75%) börjar vi göra misstag. Ju närmare vi kommer 100% ju värre blir misstagen och ju tydligare syns/upptäcks våra SR.

Vad kan då starta våra SR?

Det räcker att jag haft en dålig dag och gör en missbedömning av min hastighet/förmåga och därför har, för dagen/stunden för hög hastighet för att känna mig trygg/säker. Vipps så startar jag en eller flera av mina SR.

Typiska SR är:
- Gasavslag
- Krampaktigt grepp i styrhalvorna.
- Stela armar (armbågar) / axlar = svårt att svänga
- Låser blicken, oftats på det som jag uppfattar som farligt = att jag styr dit.
- Bromsar för mycket/för litet

Det finns några fler!

Alla har vi råkat ut för dem, eller eller flera av dem samtidigt!

Finns bara ETT sätt att undvika att starta dem, sänka hastigheten så att vi inte ockuperar vår hjäna med mer än < 75% med vår körning!

Eftersom SR är en reflex styr vi inte över dem. Det vi däremot kan göra är att flytta gränsen för NÄR vi startar dem. Detta kan dock bara göras succesivt i små steg.

Så en kvalificerad gissning är att föraren i detta fallet helt enkelt kände sig stressad, kanske av att ha någon för honom/henne okänd bakom sig. Och helt enkelt körde fortare än vad han/hon kände sig trygg med!

Skönt att höra att det dock gick bra! Och tänk på att öka hastigheten succesivt och i små steg!

Mvh!
// Niklas

NoPinky skrev:
2486927 Eller så blev han stressad av att ha dig i bakhasorna och därmed höll ett tempo som han inte klarade av...

jo. det kan ju iofs ha varit så. jag har funderat lite på det, om jag kan ha stressat honom. men samtidigt så höll jag mig på skapligt avstånd. mellan 10-40 meter.
jag upplevde inte att jag låg på som att stressa honom. utan snarare följde i hans tempo för att kolla om det stämde med det tempo jag själv vill hålla.

men vi är ju alla olika.

Probotector skrev:
2486972 Tur att det inte slutade illa iallafall :)

japp. grym lättnad.

hemskt att se. när han rullade ut i gruset såg det riktigt obehagligt ut.. som tur var så var farten nere såpass att det nog bara blivit matriella skador och blåmärken ifall han gått av då. men det hade inte heller varit roligt att se.

Avarage skrev:
2486942 Låter som SR (Survival Reaktions)!

Så en kvalificerad gissning är att föraren i detta fallet helt enkelt kände sig stressad, kanske av att ha någon för honom/henne okänd bakom sig. Och helt enkelt körde fortare än vad han/hon kände sig trygg med!

Skönt att höra att det dock gick bra! Och tänk på att öka hastigheten succesivt och i små steg!

Mvh!
// Niklas

jo. man ska nog tänka sig för lite mer när man kommer ikapp någon annan.
samtidigt så är det ju upp till var och en att släppa av på tempot och visa att man inte vill ha någon bakom sig.

men det kan ju vara lätt att säga för dom som kört många år.

visst har man själv varit ute för obehagliga upplevelser där man gått in för fort i en kurva.

senast var när jag gick in i en nypande höger och dessutom för första gången hittade ett friläge mellan 4:an och 5:an.
att rulla på friläge genom en brant nypande kurva är riktigt HEMSKT!
efter sånt FISVÄXLAR man inte före en kurva.

Last edited:
Droopfy skrev:
2486992 jo. det kan ju iofs ha varit så. jag har funderat lite på det, om jag kan ha stressat honom. men samtidigt så höll jag mig på skapligt avstånd. mellan 10-40 meter.
jag upplevde inte att jag låg på som att stressa honom. utan snarare följde i hans tempo för att kolla om det stämde med det tempo jag själv vill hålla.

men vi är ju alla olika.

japp. grym lättnad.

hemskt att se. när han rullade ut i gruset såg det riktigt obehagligt ut.. som tur var så var farten nere såpass att det nog bara blivit matriella skador och blåmärken ifall han gått av då. men det hade inte heller varit roligt att se.
Tror helt klart som de flesta, att killen/tjejen kände sig lite stressad av att någon obekant hängde i hasorna.
Men när du anser att du inte upplevde dig som en stressande faktor då du höll ett avstånd på 10-40 meter i hastigheter runt 130-140km/h tror jag du har fel.

Droopfy skrev:
2486992 jo. det kan ju iofs ha varit så. jag har funderat lite på det, om jag kan ha stressat honom. men samtidigt så höll jag mig på skapligt avstånd. mellan 10-40 meter.
Skapligt avstånd, 10-40 meter:skrämd
Hoppas du skrev fel i ditt inlägg, om du nu körde i 130-140
så borde avståndet vara minst 200-300m.
Ett typiskt nybörjarfel är att ligga för nära framförvarande.

Ymmot skrev:
2487028 Tror helt klart som de flesta, att killen/tjejen kände sig lite stressad av att någon obekant hängde i hasorna.
Men när du anser att du inte upplevde dig som en stressande faktor då du höll ett avstånd på 10-40 meter i hastigheter runt 130-140km/h tror jag du har fel.

hmm. det avstånd jag höll var väl fullt normalt. kanske inte någon 3-sekundersregel, men jag låg ju inte och nosade honom i bakhjulet. hade fallet varit så så är det klart att han varit stressad.

hursomhelst så får vi vara glada för att det löste sig bra. och båda han/hon och jag och dennes polare har nog lärt sig något på det.

ta hand om varandara//Droopfy

Avarage skrev:
2486942 Låter som SR (Survival Reaktions)!

Alla har vi dem, oaktat hur länge vi kört eller hur duktiga vi är! Men när vi kör fortare än ca. 75% av vår max kapacitet (dvs. när vi ockuperar hjärnan mer än ca. 75%) börjar vi göra misstag. Ju närmare vi kommer 100% ju värre blir misstagen och ju tydligare syns/upptäcks våra SR.

Vad kan då starta våra SR?

*SNIPP*

Mvh!
// Niklas

Enormt insiktsfullt inlägg!
Just de där djupare mänskliga reaktionsmönstren är jäkligt viktiga för att förstå vad som egentligen händer i trafiken.

En motsvarighet är vad som får bilister att säga "Jag såg ingen mc!"; oftast en följd av att hjärnan sorterat bort sånt som uppträder för långt bort - att sedan mc-föraren kört 160 på 70-väg och därför smäller in i sidan kräver en kalkyl som de flesta trafikanter inte gör i vardagslag (om inte triggern "blåljus" startat processen).

BMW R90s skrev:
2487042 Skapligt avstånd, 10-40 meter:skrämd
Hoppas du skrev fel i ditt inlägg, om du nu körde i 130-140
så borde avståndet vara minst 200-300m.
Ett typiskt nybörjarfel är att ligga för nära framförvarande.

okey... jag ska inte utala mig förmycket om något exakt antal meter. att säga en siffra var dumt eftersom jag satt och kollade väggen på andra sidan rummer... typ 4 meter. vilket känns långt när man sitter stilla.

jag höll vad jag anser vara ett okey avstånd. som jag dessutom släppte ut ytterligare när vi närmade oss de lite brantare kurvorna.
kanske något längre ifrån än vad jag håller till polarna när vi är ute och åker.

Det blir väldigt lätt så att man ökar på lite när man får en annan motorcykel efter sig (den behöver inte ligga nära) typ nån "jagad","vill inte vara ivägen" instinkt.
Och är man då inte tillräckligt van förare så skiljer det inte många km/h för att stelna till i en kurva.

När jag var på Lysekilsfärjan i sommras stog jag och en R1:a längst fram och när bommarna åkte upp körde R1:an iväg först och jag hängde på men han missbedömde den stigande vänsterkurvan som kommer efter för såg inte stabilt ut och det kan ha vart nåt liknande fenomen.

Man förivrar sig lätt om man inte är kall.

Droopfy skrev:
2486899 I helgen var jag ute och tog en riktig långtur när nu vädret tillät.
Drog upp en sväng till Örebro och hälsade på några goda vänner där. givetvis blev det bara småvägar upp.
åkte så även hem på mindre vägar. klockan var väl runt 3 när jag kör igenom Svartå och kommer ikapp två hojar. "va himla roligt" tänker jag. "någon att ta följe med"

första hojen är en svart SV650 som håller ganska långt avstånd till framförvarande polare. jag tycker han kör liten aning för såsigt (fullständigt upp till var och en att hålla sitt eget tempo) så efter ett par kilometer drar jag om och kör ikapp hans polare som verkar köra lite snabbare.

jag lägger mig bakom och vi pyser på vägen fram. håller väl runt 130-140 när vi kommer fram emot några goa kurvor.
tempot är sådant att jag helt klart upplever att jag kan ta nästa högerkurva utan att göra en inbromsning så jag släpper helt enkelt bara av lite.

Framför ser jag suzukin vingla till lite i ingången på kurvan, punktbromsa ett par gånger. allt ser VÄLDIGT osäkert ut och han/hon vinglar sig osäkert ut i mötande körfält. korsar detta och kommer ut i gruset i vägkanten på andra sidan mötande körfält.

jag släpper givetvis av och bromsar mjukt och släpper tillbaka suckan i rätt körfält igen. Detta såg RIKTIGT otäckt ut.

missade du en växel?

jag är iallfall hemskt glad över att du klarade dig. ett möte där och det hade varit en mörk lördag i värmland!

jag borde givetvis stannat och snackat med dig, men dumt nog så körde jag om på nästa raksträcka och försvann genom kurvorna. förövrigt en riktigt härlig väg.

//Droopfy

Vad e meningen med inlägget???

Jag har äntligen hittat en som e sämre än mig på att köra???????????

Gulleplutt skrev:
2489646 Vad e meningen med inlägget???

Jag har äntligen hittat en som e sämre än mig på att köra???????????

Det är ju ett jättebra inlägg!!

Väcker debatt om när vi blir stressade av andra( eller ej ). Och klart är väl att de flesta gatåkare blir det.

Jag har hittills inte öveskridit min förmåga pga okänd mc bakom men visst blir jag påverkad. Kanske kommer denna mc förbiblåsande när man minst anar det? På insidan? Riktigt nära i kurvan? Vart ska jag ligga för att underlätta? Osv

Ligg inte för nära okända förare i onödan. Och frågan är ju vidare om man egentligen ska haka på utan ha någon form av enkelt OK på det innan?

Tur att det gick bra som det verkar.
Men jag förstår inte heller vad poängen är:va
Du kunde absolut ha stannat om den andra hade stannat och kollat hur det gick mentalt.

Ditt avstånd låter för kort (utan att vara en messersmith).
Du kan ha varit stressande.

NoPinky skrev:
2486927 Eller så blev han stressad av att ha dig i bakhasorna och därmed höll ett tempo som han inte klarade av...
Var också vad jag tänkte på!
Lägg dig framför nästa gång om du märker att du har mer vana :tummenupp

Droopfy skrev:
2486899 I helgen var jag ute och tog en riktig långtur när nu vädret tillät.

missade du en växel?

//Droopfy

lät inge skoj det där inte, de är dock mina hemtrakter, vilket håll åkte du åt då??mot karlskoga lr mot örebro lr mot laxå(där bor ja!:yoparty) lr mot åtorp??

//johan

blackis skrev:
2489690 Tur att det gick bra som det verkar.
Men jag förstår inte heller vad poängen är:va
Du kunde absolut ha stannat om den andra hade stannat och kollat hur det gick mentalt.

Ditt avstånd låter för kort (utan att vara en messersmith).
Du kan ha varit stressande.

ja. jag borde absolut ha stannat. eller iallfall visat att jag kunde tänka mig att stanna.. eller stanna i korsning längre fram. men jag gjorde inte det.. gjort är gjort. även om man kunde gjort det bättre.

Wonderboy skrev:
2489697 Var också vad jag tänkte på!
Lägg dig framför nästa gång om du märker att du har mer vana :tummenupp
hade jag märkt att jag haft mer vana innan kurvan så hade jag nog kört om ifall det sett osäkert ut. men vägen innan denna lite brantare kurva var långa svepande kurvor.

visserligen körde han/hon långsammare än jag. men det har ju inget med körvana att göra.
vå höll ju i vart fall ingen hastghetsbegränsning.

TheBat skrev:
2489712 lät inge skoj det där inte, de är dock mina hemtrakter, vilket håll åkte du åt då??mot karlskoga lr mot örebro lr mot laxå(där bor ja!:yoparty) lr mot åtorp??

//johan

detta hände alltså mellan svartå och åtorp påväg mot åtårp.

himla fina vägar däruppe =) njuter varje gång jag får möjlighet att köra mdem. i synnerhet kurvorna efter svartå när man åker mot örebro =) jummy!!!

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back