Orsak till spår i distans till bakhjulet? Något att oroa sig för?

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Vid däckbyte på en Triumph Street Triple så råkade jag lägga märke till ett rejält spår i distansen på drevsidan som går in i packboxen där. Spåret är inte "svarvat" hela varvet runt utan bara på den sidan som syns på bilden.

Vad kan orsaken vara?

Allt var ordentligt i ordning nu. Kan ju vara en gammal krigsskada om tidigare ägare missat att dra åt hjulaxeln någon gång. Ska även kolla hjullager extra noga, känns troligt...

Fler bud?

Tackar för eventuella tips! :tummenupp

20161220_203140.jpg
 
Det brukar ju bli ett spår där packboxen ligger emot, antagligen för att det samlas smuts där som slipar bort metall med tiden. Låter lite märkligt om det inte är hela varvet runt, som att något inte har suttit riktigt centrerat, hur det nu är möjligt...
 
Det brukar ju bli ett spår där packboxen ligger emot, antagligen för att det samlas smuts där som slipar bort metall med tiden. Låter lite märkligt om det inte är hela varvet runt, som att något inte har suttit riktigt centrerat, hur det nu är möjligt...

Precis. Hade det varit hela varvet runt så ok men när det bara är på ena sidan så känns det som att något glappar, eller har glappat. Om hjulaxeln och distansen är dikt, centrerad och inte roterar så känns det som att drevhub har vinklats in och skavt från något håll, tex vid gaspådrag eller motorbroms... Hmmm. Skumt. Teori 1 är att någon kört med dåligt åtdragen hjulaxeln. Teori 2 är att lagret i drevhub glappar...
 
Precis. Hade det varit hela varvet runt så ok men när det bara är på ena sidan så känns det som att något glappar, eller har glappat. Om hjulaxeln och distansen är dikt, centrerad och inte roterar så känns det som att drevhub har vinklats in och skavt från något håll, tex vid gaspådrag eller motorbroms... Hmmm. Skumt. Teori 1 är att någon kört med dåligt åtdragen hjulaxeln. Teori 2 är att lagret i drevhub glappar...

Teori 3 - Någon har släppt på kedjespänningen för att det skulle vara lättare att få av/på hjulet, och glömt bort hur mycket och dragit den "ungefär" rätt, eller helt enkelt glömt bort att ställa den rakt igen.
 
Teori 3 - Någon har släppt på kedjespänningen för att det skulle vara lättare att få av/på hjulet, och glömt bort hur mycket och dragit den "ungefär" rätt, eller helt enkelt glömt bort att ställa den rakt igen.

Ahhh, thanks, också en möjlighet! :tummenupp
 
Tycker det luktar glappt hjullager, kanske gammal skada. Lagret bytt men inte distansen. Som du själv sagt, kolla lagret. Byt distansen.
 
Det behöver inte vara glapp i just lagret, då borde det ju vara märken runt om. Kolla om det är rätt innerdiameter mot axeln. Annars blir ju centreringen rätt så svår

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Tackar för tips! Ska kolla lite närmare, återkommer när jag har varit i garaget!
 
Kan ju också vara distansen som inte är helt centrerad. Därför mer slitage på ena sidan? Bara mät
 
Så, efter lite noggrannare kontroller så... Lagren är bra. Bort med lort så ser man att packboxen fått sig en kyss. Det i kombination med att distansen förmodligen legat ocentrerat (även gått lite varmt en stund mot hjulaxeln) förklarar nog spåren i distansen på bara ena sidan.

Jag inbillar mig att det duger som svar, slutar noja och går vidare i livet... :glömdet :)

Tack för era tankar och tips! :tummenupp

20161221_213626.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top