Orolig för min mentala biker-status.

Man har olika smak helt klart men går som skit nej du det beror på vad man köper. Prova en Triumph Rocket III och jag tror inte du kommer tycka den går som skit även om den inte har samma effekt/vikt förhållande som en sport. 2,297cc 148PS och 224 Nm. Vridmoment gör skillnad.

Det är inte bara rakt fram som räknas när man snackar prestanda. Sätt en rocket 3 på e kurvig väg eller bana så är ju en aprilia 125a snabbare :7peta

Möjligt att den är men det går att svänga med glidarhojar också, i vart fall om man väljer rätt modell. I det här reportaget testas en Harley Davidson Fat Bob hos franska MotoJournal och de verkar inte särskilt missnöjda med hur den presterar på kurviga vägar.

https://www.youtube.com/watch?v=rsVMZbK4hVA

Och här kommer de fram till samma slutsats.

"According to received wisdom (or at least the version kept alive by segments of the British motorcycle press), a Harley is a soft cruiser for old men. Harley's are outdated, underpowered, handle like hippo's on roller skates, and have, so it's said, velocity-challenged braking.

But the Fat Bob is none of those things and indeed across the Harley range, such sentiments are themselves becoming out of date. Somewhat to his astonishment, our Dave found the Fat Bob to be a good handling, well braked motorcycle more than up to coping with British roads. Above all the bike produced a brilliantly enjoyable ride - simple grin-wideningly fun. This verdict will come as even more of a surprise when you realise that Dave came to the Fat Bob fresh from the fastest bike on the planet - Kawasaki's ballistic ZZR1400. "

"Does it corner? Er, yes it does. And it changes direction fluidly and without a shudder or shake. Naturally the Fat Bob is better on fast sweepers than mountain hairpins, but even on sinuous country s-bends in the UK, it works just fine. Can this really be a Harley?"

http://bigbikemad.com/harley-davidson-fat-bob---review.html

Självklart går det inte att köra lika extremt med en glidare som en bra sporthoj men väljer man rätt modell kan man få både bra med klös och helt klart godkända vägegenskaper.
 
Skitsamma vad det är för hoj du vill ha, du ska köra och ha kul, inte köra för andras skull.. MEN... Kalla dig inte för biker om du börjar köra bmw c1 eller en sån där eu moppe med ett hjul för mycket fram;)

Kör hårt, ha kul!
 
En riktig biker enligt mitt tycke är en person som njuter av att köra motorcykel så pass mycket att man tycker det är roligt oavsett vad det är för typ av hoj man sätter sig på.
 
En modern HD är inte samma skräp som det var för 40 år sedan. Trist att det risiga ryktet som gör gällande att dom är opålitliga är så innihelvete seglivat. Abs, larm, insprutning, keyless-go, automatisk avstängning av blinkers, etc. är standard på min. Är svinnöjd. Och ja, den går att svänga med.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top