Orolig för min mentala biker-status.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Här har du lite medisin :)

11_mg_griso-3.jpg
Moto Guzzi Griso 8V Går att fynda och består av någon ohelig allians med känsla motsvarande HD och sportig på ett mysigt italgenskt sätt




BMW-R-nineT-40.jpg
BMW nya retro hoj som verkligen har lyckats. har dock inte provkört denna men kan bara föreställa mig :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Kanske bara räcker med lite övande av sittställning så kanske du hittar något lite bekvämare och mindre påfrestande sätt att köra hojen?
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Kanske bara räcker med lite övande av sittställning så kanske du hittar något lite bekvämare och mindre påfrestande sätt att köra hojen?

Jag har provat de flesta sittställningar men inget funkar då det är höger skuldra/nacke som smärtar. Gashanden kan man ju liksom inte ändra så mycket. Kommer nog att jaga eller göra raisers till styret, det tror jag är melodin. Köpte även en sån där mojäng så man kan gasa med handloven utan att greppa. Har inte kört så långt med den men känns ok.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hypermotard, 990smr el dyl.
Då blir du ung igen. ;)
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Har nån nämt att HD är extremt lättmeckade (har aldrig lämnat in min på verkstad) och är billiga i försäkring.
Måste jag behålla bara en hoj vinner HDn stort.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Aprilia Tuono, rolig hoj med bekväm körställning. Går att köra riktigt fort med på kurviga vägar och har dessutom en väldigt bra försäkringspremie.
 

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Bytte min Hornet 900 mot en HD Fat Bob 2013 förra sommaren då jag fyllde 30. Hondan var förvisso en fin hoj men jag trivs bättre på harleyn. Man sitter bra och till skillnad från många andra HD modeller så har Fat Bob hyfsade bromsar och går att svänga med. Ingen räsercykel men med bättre flödande ljuddämpare/luftfilter samt en bra mappning så går den faktiskt ganska så fint med grymt bottenvrid. Vid rödljuset eller motorvägspåfarten står den sig bra mot en sporthoj vilket kanske inte är så konstigt då den faktiskt har betydligt bättre vrid och därmed mer effekt vid låga varv. Väl uppe i fart har den naturligtvis ingen chans men o andra sidan är jag inte så fartgalen av mig.

08FatBobFR3-4Black.jpg
08FatBobRR3-4Black.jpg
k39258.jpg

2014 modellen är dock ganska så ful så den hade jag inte köpt. Själv så gillar jag gången och ljudet i de äldre luftkylda maskinerna men är man inte så kåt på det klassiska stuket så är V-Rod modellerna att föredra då de är betydligt modernare i sin konstruktion. Skiljer ganska mycket mellan olika HD modeller så det är bara att provköra allt.
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
alla glidare ser ut so skit, går som skit och vissa kostar ju som skit gjort av platina... nä kör sporthojen lite snabbare så vinden håller upp överkroppen så blir det bekvämt och mycket roligare! :fakta
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag har provat de flesta sittställningar men inget funkar då det är höger skuldra/nacke som smärtar. Gashanden kan man ju liksom inte ändra så mycket. Kommer nog att jaga eller göra raisers till styret, det tror jag är melodin. Köpte även en sån där mojäng så man kan gasa med handloven utan att greppa. Har inte kört så långt med den men känns ok.

Låter som att du behöver en personlig tränare på gymmet snarare än en ny hoj. Jag har varit skadad tillräckligt många gånger för att veta att rätt behandling och framför allt rätt rehab övningar gör underverk för att hålla smärtor och kramper borta.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
alla glidare ser ut so skit, går som skit och vissa kostar ju som skit gjort av platina... nä kör sporthojen lite snabbare så vinden håller upp överkroppen så blir det bekvämt och mycket roligare! :fakta

Toppeninlägg! Informativt och sakligt...
 

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
alla glidare ser ut so skit, går som skit och vissa kostar ju som skit gjort av platina... nä kör sporthojen lite snabbare så vinden håller upp överkroppen så blir det bekvämt och mycket roligare! :fakta

Man har olika smak helt klart men går som skit nej du det beror på vad man köper. Prova en Triumph Rocket III och jag tror inte du kommer tycka den går som skit även om den inte har samma effekt/vikt förhållande som en sport. 2,297cc 148PS och 224 Nm. Vridmoment gör skillnad.

https://www.youtube.com/watch?v=MqpDP7HQMtg
https://www.youtube.com/watch?v=QqnT3SFMB2U
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Annars kan jag slå ett slag för Multistrada 1200.
Visst, den skall ju vara "adventure", men det är mer gathoj än adventure med 145 bakhjulshästar, Powerwheelie på trean och Pikes Peak vinster.
Påver
ducati_multistrada_1200_mts1200_wheelie2-L.jpg

Kurva!
Ducati-Multistrada-1200-Pikes-Peak-Race-2012-7.jpg

sova
260_1200_offroad.jpg

Trackday (Han piskar en del 1000cc roadracing människor.. Orginal MTS1200 med klistrigare gummi. Thats it.
https://www.youtube.com/watch?v=OES6yvdzREQ
 
Last edited:

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Strunta i glidarna och köp en grushoj alt äventyrshoj istället..
Åka glidare är ju bara trist.
Ska du åka längre turer så testa bmw´s dakarhojar.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag har provat de flesta sittställningar men inget funkar då det är höger skuldra/nacke som smärtar. Gashanden kan man ju liksom inte ändra så mycket. Kommer nog att jaga eller göra raisers till styret, det tror jag är melodin. Köpte även en sån där mojäng så man kan gasa med handloven utan att greppa. Har inte kört så långt med den men känns ok.

Nu vet jag inte hur gammal du är eller vad du har gjort men det mesta av sittställningsrelaterade problem inklusive händer brukar gå att "träna" bort.
Du skulle väl knappast fundera på Stockholm Marathon utan att träna? Eller, på att gå in åttkanten utan att sparrat seriöst först?

En bra och funkis sittställning kräver en helst god till mycket god fysik, fast Ok duger väl det med.
Om du sen inte har någon extra barlast och inbyggd stötdämpning runt midjan så gör det tillvaron ännu lättare. En ordentlig muskelkorsett runt midjan och ett par kilo mindre att släpa på så inte bara sitter man utan kör även bättre...å visst ja...viktigt här på SH, man ser också mycket bättre ut! :tungan

När det gäller just framförallt högerhanden så kan det finnas medicinska skäl till problemen nämligen karpaltunnelsyndrom, så om du inte redan gjort det så tag kontakt med en läkare och få det kollat.

Det finns en självbekänd Sittställningsfetischist i forumet som säkert kan komplettera det jag skrivit ovan.
Själv är jag mest förvånad över att de flesta går åt motsatta hållet vad det gäller hojval än vad jag gör/gjort och jag är ändå garanterat inte yngst här.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag håller med...träna mer, pip mindre. :fakta

Snabb-analys över de som alltid har problem med ergonomi på jobbet, är underligt nog de som aldrig haft en puls över 130...
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Träningstips från morsan. Köp en mellanstor yogaboll och sitt på... byt ut allt stolssittande mot yogabollen, jag lovar du får mycket bättre hållning, tränar upp midja, bäcken och rygg och orkar då hålla en sportigare körställning... om du nu vill förstås. Vill man köra en eller annan hoj är väl en sak men vill du fortsätta i det sportigare segmentet så är det träning som gäller. Själv gillar jag de flesta hojar, utom aphängarna då, de slipper jag helst. Men för mig är bäcken och bålträningen viktig för att orka sitta rätt och slippa spänna fel muskler så det gör ont.

När jag bytte kontorsstol och köksstol mot yogaboll hade jag träningsvärk första veckorna. Ett enkelt sätt att få igång muskulatur på de där ställena utan att behöva springa på gymmet i tid och otid.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Börjar man få krämpor av sporthojen på grund av ålder så tycker jag en touringhoj, äventurstourer eller sporttourer är ett bättre alternativ än en glidare. Att ha benen rakt fram som i en gynstol upplever jag som mera träsmaksframkallande än att ha fotpinnarna mera "rakt nedanför röfven"
En kamrat som alltid kört sporthoj och tävlat i Roadracing/cross/enduro valde att köpa touringhoj och fick en nystart i sitt hojåkande med långturer ner i europa varvat med jobbpendlande på veckorna.
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Man har olika smak helt klart men går som skit nej du det beror på vad man köper. Prova en Triumph Rocket III och jag tror inte du kommer tycka den går som skit även om den inte har samma effekt/vikt förhållande som en sport. 2,297cc 148PS och 224 Nm. Vridmoment gör skillnad.

Det är inte bara rakt fram som räknas när man snackar prestanda. Sätt en rocket 3 på e kurvig väg eller bana så är ju en aprilia 125a snabbare :7peta
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Tack för många tips. Det där med karpaltunnelsyndrom ska jag titta närmare på.

Jag är 43 bast, 1,92 lång och väger 87kg. Har åkt hoj sen -96 både på vägen och i skogen. Tränar löpning regelbundet och har ett mycket fysiskt aktivt jobb med varierande lyft och rörelser. Har dock aldrig styrketränat då jag alltid varit så fulländad ändå..:hihi
Problemet har kommit smygande de senaste tre säsongerna, denna inräknad och har aldrig känt av det tidigare.
Smärtan blir frustrerande då jag älskar den hoj jag har och hade sett fram emot många långresor..:(
Äh, det löser sig nog.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top