Oroande trendbrott eller inget att bry sig om?

Trendbrott eller ej?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Tjena gubbs&lady's
Jag skulle vilja veta om det finns fler som känner av/inte känner av följande.
Det är STOR skillnad mellan i attityd till likasinnade mellan å ena sidan hojåkare och bilraggare och har alltid varit så, självklart säger du men jag är klart oroad över att allt fler unga utan alltför mycket livserfarenhet brötar sig fram men även "gamlingar" och är på väg att förstöra en del av det som alltid har gjort gemenskapen mellan motorcyklister så speciell. Senaste åren så har mc-åkanrna ökat rejält i antal och tyvärr så har fler och fler av dom som börjar köra mc varit mer påverkade av att ballfaktorn har ökat istället för att det ligger ett genuint intresse bakom valet att köra hoj. Detta har lett till att både massor av ungtuppar och även en massa oldies med för mycket pengar i fickan har köpt hoj utan att samtidigt vara införstådda med att det gäller en helt annan hederskodex mellan mc-folk än mellan bil-raggare. Det innebär att de inte har förstått att vårda denna gemenskap med tex att alltid hälsa när man möts på vägen, stanna till för att snacka och beundra varandras hojar och va allmänt trevliga mot varandra. Vad bygger jag detta på då? Jo kollar man runt på sporthoj så finns det en massa trevliga människor i alla åldrar med RÄTT inställning men oxå tyvärr en massa personer av det typ som jag just har försökt beskriva här. Jag skulle vara seriöst intresserad av att veta om jag har rätt eller fel?

Åsså finns det såna som tvångsmässigt vill göra allt utom att just köra hoj med sina "hojbröder och -systrar". Du vet, sälja korv, måla klubbstugor, fika, grilla.

Patetiskt, fan.

Ingen aning jag har kört ett bra tag, jag känner inte till några speciella regler alls mellan hojåkare, finns de?
Klubbmänniskorna drar väl sig till klubbarna och vi andra kanske åker pga andra anledningar än just gemenskapen, eller tänker jag fel?

Tyvär så har du ju sant....

Men som med allt annat så kommer och går generationer. Tekniken tar över.

Det vill säga att som det var förr är det ej nu.

nä jag vill att det ska få va nå'n stan där folk faktiskt bryr sig o varann i stället för att alla bara låser in sig och håller på sitt, mc-kulturen borde få finas kvar som nå'n sorts fristad............

Säger som Gustav1....Jag bara kör och lämnar över tänkandet åt andra.

[PlastRaket] skrev:
nä jag vill att det ska få va nå'n stan där folk faktiskt bryr sig o varann i stället för att alla bara låser in sig och håller på sitt, mc-kulturen borde få finas kvar som nå'n sorts fristad............
Gå med i en klubb med liksinnade bara, ni kan grilla korv och måla stugan om ni vill:)

Det är väl så att hojåkarna representerar verkligheten, all är ju inte sådana som måste tillhöra kollektivet med likdana västar och skägg.

Inget ont med klubbar men det finns ju både och.

Nä ni har nog missat helt här! Jag är absolut inte nå'n klubb människa som vill ligga och måla nåra stugor, glöm det, men även som en värdig representant för vägens rebeller så tycker jag att vi inte ska lägga oss till med nå'n fuckin' raggarmentalitet

[PlastRaket] skrev:
Nä ni har nog missat helt här! Jag är absolut inte nå'n klubb människa som vill ligga och måla nåra stugor, glöm det, men även som en värdig representant för vägens rebeller så tycker jag att vi inte ska lägga oss till med nå'n fuckin' raggarmentalitet

Men seriöst, ser du dig som en av "vägens rebeller"? Det tar nog plats på topptio-listan över töntigheter den här veckan.
Varför kan man inte bara se det som en hobby? När nån idiot frågar mig om jag är en "Biker" så skämms man ju bara.

För mig är körningen med hojen något personligt, en njutning som inte kan delas med en grupp individer.
Ok, vill 50+ typer åka HD tillsammans så var så god, men jag vill vara så långt från det som möjligt..

Jo det finns dom som tror att du alldeles för tuffa för att hälsa,
bara glider förbi i så häftigt skinnställ o hoj som möjligt.

Victor skrev:
Men seriöst, ser du dig som en av "vägens rebeller"? Det tar nog plats på topptio-listan över töntigheter den här veckan.
Varför kan man inte bara se det som en hobby? När nån idiot frågar mig om jag är en "Biker" så skämms man ju bara.
tja lille pöjk, när du blir stor så kommer du förhoppningsvis att kunna urskilja vad som är på fullt allvar och vad som är sarkastiskt eller eventuellt till och med skämtsamt uttryckt.......................... :huvet

Victor skrev:

Är inte du en sådan där Biker? :va

Jag är inte den sociala typen. Men tycker ändå att hojmänniskor i större utsträckning består av hyggliga personer än många andra man stöter på. Ett visst hederskodex tycker jag absolut att det finns.

Goodstuff skrev:
Är inte du en sådan där Biker? :va

Nästa gång jag får syn på dig ska jag ge dig spö. Likaså nästa person som kallar mig för biker. :mad: :mad: :mad: :kocko

Edit: Om jag inte vågar ens hälsa så ska jag ändå vara snabbare än dig på valfri bana. Därmed basta.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back