Originallack, hur viktigt är det egentligen?

Kalla mig gärna dum och nojjig, men även en hoj med haldan originallack till rätt pris går före omlackat alla dar i veckan.. Känns ärligare på nått sätt..
 
Haha många åsikter som jag trodde:tummenupp
Lite tråkigt är ju att många tycker att det är viktigt med ''originallack'' när de ska köpa hoj, de är ju inte direkt skitsvårt att blåsa en tappad hoj i originalfärg och smeta på orginalklibbor från ebay sedan hävda att den är i ''mint'' condition. Anyway typ så här kommer den se ut :)
XVIT_RÖD4.jpg
 
Last edited:
skulle gärna köpa en lackad hoj. så trist med alla standard hojar där ute. ska göra skit mycket saker med min hoj :D
 
Kalla mig gärna dum och nojjig, men även en hoj med haldan originallack till rätt pris går före omlackat alla dar i veckan.. Känns ärligare på nått sätt..

Jag tycker nog tvärtom, en hoj med halvdan originallack känns ju i mina ögon ''sunkigare'' än en men ny fräsch lack. Som köpare vill jag ju se att säljaren skött om grejerna och helst är en manisk putsbög :rolleyes: Sen kan man givetvis spekulera i varför folk lackar om hojarna, men är det pga en duktig klotning så märks det ju oftast på andra delar av hojen.
 
Tycka vad man vill om omlackade hojar, så är det faktiskt som så att de tappar i värde, hur snygg lack det än är.
Men så klart att man kan ha tur att hitta en köpare som gillar just din lack och är beredd att betala fullt pris vid försäljningen
 
97% av alla som lackar om sin moppe gör den fulare än standard. Av de sista 3% så är hälften snyggt och andra hälften omlack pga krasch. När det finns gott om icke omlackade moppar ser jag ingen anledning att försöka leta upp den där 1,5% som har gjort en snygg omlack utan att ha vurpat cykeln...
 
Orginallack regerar i min värld!

Och naturligtvis sjunker värdet på hojen vid en omlack. Hur mycket skulle t.ex. Toymans samling vara värd om hojarna hade diverse tveksamma "förbättrade" färgsättningar?!

En RC 30 i ljusbrunt, någon? Jaså inte det, nähe...
 
Haha många åsikter som jag trodde:tummenupp
Lite tråkigt är ju att många tycker att det är viktigt med ''originallack'' när de ska köpa hoj, de är ju inte direkt skitsvårt att blåsa en tappad hoj i originalfärg och smeta på orginalklibbor från ebay sedan hävda att den är i ''mint'' condition. Anyway typ så här kommer den se ut :)
View attachment 357170
Kommer bli Snyggt...Jag tycker inte det spelar någon roll om hojjen är omlackad. Har man lite ögon och känsla för mc så ser eller känner man om en hoj inte är reko,,typ remsne . skeva hjul osv,,
 
Allt går att sälja, så länge priset är i bra förhållande till allt annat, skick, mil etc. Men för mig så är en hoj värd mindre om den är omlackad.
 
Jag tycker nog tvärtom, en hoj med halvdan originallack känns ju i mina ögon ''sunkigare'' än en men ny fräsch lack. Som köpare vill jag ju se att säljaren skött om grejerna och helst är en manisk putsbög :rolleyes: Sen kan man givetvis spekulera i varför folk lackar om hojarna, men är det pga en duktig klotning så märks det ju oftast på andra delar av hojen.

Visst kan den se sunkigare ut, men då ser man ju iaf att den inte är "uppfixad" av okänd anledning. Naturligtvis ska ju priset då vara därefter, annars handlar ju jag också helst av den där maniske putsbögen..:) Dessutom, om man ska åka runt på en hoj med en fräck one of a kind lack så vill man ju helst ha designat den själv annars försvinner lite av poängen imo.

Till sist är jag den förste att erkänna att min oc andras oro inför omlackade hojar förmodligen är överdriven, syns ju som sagt oftast om den är kraschad "på riktigt". Btw så blir nog din hoj riktigt snygg om du lackar som på bilden!:tummenupp
 
Ser ja en Sporthoj som är omlackad så får ja ju självklart tanken att den är omkull lagd!
Men va fan alla vet vi ju att sporthojar går inte oftast så snällt!:gnissla
 
Om man ska lacka om hojen ska det vara smakfullt och ge intrycket att det är en lack från fabrik, att linjer och fäger spelar rätt med hojens linjer och stil. Då spelar det ingen roll då köper jag om grejerna lirar fint.

Men däremot kromade detalejer på en sporthoj, lames, döskallar, tribals, och allmänt cromesläde fasoner visar bara att en WT eller DT har ägt grejerna och då blir det svårsålt.

Min förra K3:a tilltalade inte alla, men han som köpte den gillade den och trodde det var en original lack. Många fick för sig att det var en nyare modell än var den verkligen var.

Och visst den hade varit i backen, men som jag tog hand om den och byte ut allt som var skrapad så syntes ej det.

Men köpare hittar på allt möjligt för att få ner priset, och detta följer med vid nästa hojköp så man slipper själv hamna där och sänka priset men tamefan är man även själv den som kläcker dessa argument för att få ner priset vid hojköp.
 
Jag värderar originalfärger högt, just för att det börjar bli mer och mer sällsynt. Jag har sett få bra lackjobb och ännu färre som jag varit sugen att köpa, iaf när det gäller gathojar.

Jag kanske är nojig men i min värld säger fantasifulla färger, egengjorda dekaler mm ofta något om ägaren....han har sannolikt lagt hojen en eller två gånger (vilket ju händer...) men har inte har haft pengar eller orken att återställa den utan bara visat dålig smak. Såna personer brukar jag inte göra business med.
 
En kåphoj med omlackade originalkåpor skulle inte jag köpa.

Jag ser det som så att om man vill ha en annan lack/färg/utseende på sin hoj så köper man en uppsättning kåpor till som man sedan lackar om.

Edit: Så länge det är en förhållandevis ny hoj man letar och inte en gammal häck för ett par lusentappar.
 
Last edited:
Man kan ju köpa krasch kåpor o hänga på, det blir ju inte så dyrt och man har kvar orginal kåporna med orginal färgsättning.
 
Största nackdelen som jag ser det är ju att öven om det är snyggt gjort så blir den snabbare skafilad då lacken ganska lätt nötsbort krick skruvhål och skarvar vilket gör att originallacken tittar fram bakom.

Om hojen är lagd tidigare eller ej känns inte som någon stor grej så länge den känns och ser ok ut.
 
Kikat runt lite på blocket (Läs: sitter dagligen....:fakta) och även om de flesta hojar säljs med originalkåporna och originallack så finns det ett axplock av hojar som har originalkåpor men inte av rätt färgsättning till årsmodellen (verkar vara vanligt på gamla R1:or < 06) trots att det inte är import hojar. Har man som vanlig köpare koll på detta, eller får de några en glad överraskning:gnissla när det kommer någon som informerar om att dina kåpor kommer från en annan hoj?:rofl
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top