Originallack, hur viktigt är det egentligen?

RRR

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1- 06
Nyss lämnat in gatkåporna på lack pga tidigare ägare tappat hojen på garage uppfarten. Jag valde att köra på en lite egendesignad look med inspiration från 50th edition lacken istället för att blåsa den i original färgsättning, kommer detta straffa mig när jag ska sälja hojen tro? Eller hur petiga är folket med att det ska vara originallack? För mig känns det viktigare att lacken är schysst, dvs i bra skick och snygg (smaksak) gentemot att den är original. Hur resonerar ni när ni ska kika på ny hoj?
 
När jag tittar efter hoj sållar jag automatiskt bort alla som inte har kvar originallacken.
Detta gör jag eftersom jag antar att anledningen till att hojen har lackats om är pga av krasch eller liknande.
 
Det är ju förstås helt olika från person till person. Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig att lacka om min för att få bort den matta lacken då jag tycker den är svårare att hålla ren och förstås för att fräscha upp den efter drygt 2000 mil som givetvis ger microrepor från alla tvättningar och annat :)
 
Lättast är ju att fota hojen innan lacken, på det viset har du beviset att motorcykeln inte är sönderkörd utan att du är en ägare som är nogrann och vill rätta till fel som finns.
 
En omlackerad hoj sjunker automatiskt i värde. Rätt eller fel men så är det :)
 
En fem år gammal sporthoj lackad i Volvo saffran eller någon obskyr blå ( vanligast ) utan orginaldekaler tappar ungefär lika mycket i värde som det kostade att få en billackerare att slipa ner och måla, dvs 5000-10.000,-

Fast snarare det sistnämnda. Alla med stålar skiter direkt i en omlackad hoj. Den småfattiga Arboga-bon som köper den trots allt sköter den sämre än en crack-baby och därmed sjunker den ÄNNU snabbare i värde.

Sen står den där på blocket......

"Går fint i motor och låda"

Japp, men ser ut som en kasse skridskor och är ASFUL:3freak
 
Lättast är ju att fota hojen innan lacken, på det viset har du beviset att motorcykeln inte är sönderkörd utan att du är en ägare som är nogrann och vill rätta till fel som finns.

Japp..

-Såhär fin var den innan jag sniffade lim och förstörde den för en nettomånadslön:död
 
Det sjuka är att massor med hojar med original kåpor har också legat ner men är lagade på verkstad och med original kåpor, men likväl har dom varit kraschade och jag tror inte säljaren informerar om detta i många fall, Ärligast är egentligen en om lackerad hoj som får bedömas i det skick den är då det syns att nått är gjort:banana
 
En sak jag tänker är att man inte kall vara så satans rädd för hojar som har lite repor. En hoj är inte kass bara för den har legat ner!
 
Vem bryr sig om vad andra tycker och tänker? Det är väl du som ska vara nöjd med hojen inte någon annan?

Men för att vara säker hade du likagärna kunnat köpt från ebay för 3500:- och fått det lackat precis som du velat och det är faktiskt förvånande hög finish på grejerna.
 
Aldrig fattat varför egentligen, priset sjunker, varför?
Risk att den var krashad? om den var stor går det inte att dölja med lite färg, var den omkullvält varför bry sej, den är ju omlackad;) (om det är seriöst gjort dvs).
Som yrkeslackerare får vi till o från in nya bilar med transportskador etc, knappast att handlaren sänker priset eller ens nämner detta för det finns ingen orsak så länge det inte syns.
 
Priset sjunker därför att det finns en massa andra knappt körda, välvårdade och ej omlackade hojar i utmärkt skick att välja på i nästan alla situationer.

Tyvärr är det nog så att 99% av de som lackar om sina hojar inte är samma människor som tar mer hand om sina hojar än kör dom. Överambitiösa putsbögar, som man ju vill köpa hoj av, lackar inte om sina hojar.
 
Har man specialgrejor finns det inga reservdelar. Glider man omkull och spräcker lackade kåpor måste man antingen byta alla, eller byta de trasiga och lacka. blir dyrt.

De gäller alla specialgjorda grejer. Det fungerar ju på utställningsgrejer, men har man föremålet som bruksobjekt så är det en enorm fördel om det är uppbyggt av standarddelar som finns som reserv.

kanske redan nämnts, men tål att upprepas :D
 
De allra flesta som ska köpa hoj spanar in hojmodellerna med originallackerna och fastnar för nån av dom. Har du lite flax är det nån som tycker din lack är snyggare och då blir det affär.

Personligen tycker jag många lacker ser förjävliga ut. Man har inte tagit hänsyn till hojens linjer, välvningarna i kåpor etc, utan det ser ofta ut som om man bara slängt på lite färg. Enhälligt tråkigast är hojar som lackats i helsvart.
 
Den största risken är väl om du lackar om hojen i någon ful färg som ingen vill ha. Så jag skulle avstå från motivlack med my little pony -tema.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top