Original avgas på Bike-events! SKANDAL!

masse

Love is for Poets
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
RepsolHynda
Hur kan banägarna kräva original avgassystem? (Enligt bike-event) Är dom inte medvetna om att dom äger en racerbana? Har dom sommarstugan ett tiotal meter från banan? Kan inte vara många procent som kör original på gatan heller, å det verkar bara sjukt att behöva bygga om hojen till orig. utförande för att köra på en bana som det körs stcc och 600 trofy på för jämnan.

Bakläxa bike-event!

Det är inte bike events eller banägarna som sätter gränserna det fixar miljö gubbarna:När dom kör tävlingar har dom dispans för högre ljud.Tror du att det är bike events som vill ha tyst o lungt på jobbet eller :D

Banägarna vill ha fritt buller men inte grannarna. Hur har du lyckats missa att bullerkraven hela tiden växer? Svårt att bedriva motorsport när tom. flygplatser måste läggas ned pga nyinflyttade grannar.

Mmm vad säger man!

Skandal är vad det är! :mad:
Man får ju fan skämmas när man åker med original burken! :rodnar

Kan man inte göra så

Kan man inte göra såhär,efter att du fått hojen godkänd vart dom nu kollar decibellen innan hojen är godkänd för att släppas ut på bana så är det bara väl till o åka ner till depån
o skruva på det andra röret efteråt.
Kan man göra så? he he
Mvh R1 racer

Re: Kan man inte göra så

R1 racer skrev:
Kan man inte göra såhär,efter att du fått hojen godkänd vart dom nu kollar decibellen innan hojen är godkänd för att släppas ut på bana så är det bara väl till o åka ner till depån
o skruva på det andra röret efteråt.
Kan man göra så? he he
Mvh R1 racer
Nä oftast inte. Domflesta banor har fasta installationer som mäter vid förbifart. Är det för högt då så blir du avflaggad och kommer inte ut förrns ljudet är åtgärdat.

masse skrev:
Hur kan banägarna kräva original avgassystem? (Enligt bike-event)
Är det på Anderstorp?
Tror bara det är där de kräver originalsystem. De andra banorna går på mätning vid förbikörning.
95 dB får det vara på de flesta av dem. Det brukar man klara om man inte har extremt bullrigt slipon och man är lite försiktig med gasen precis vid mätstället.

På anderstorp kör de statisk mätning. 95 dB en halv meter snett bakom utblåset. Det går knappt med orginal.

Att bullra som fan är väl inte till nån nytta? Måste man ha originalrör för att få köra på bana så är det väl bara att skruva på det? Vill man posörbullra kan man åka sakta i sta'n. Där kan man spegla sig i skyltfönstren också.

Ack!

Min jävla hoj går som man kört in en potatis i röret med originalburken!
Pratade med Freewheel och de sa att man måste programmera om tändkurvan när man byter från slipon till std! :-(
Är det någon som är kunnig inom detta område och kan tala om hur man gör sådant utan att behöva betala tusenlappar varje gång man skall åka bana.
Känns som man åker körskolans gsx igen...

masse skrev:
Hur kan banägarna kräva original avgassystem? (Enligt bike-event) Är dom inte medvetna om att dom äger en racerbana? Har dom sommarstugan ett tiotal meter från banan? Kan inte vara många procent som kör original på gatan heller, å det verkar bara sjukt att behöva bygga om hojen till orig. utförande för att köra på en bana som det körs stcc och 600 trofy på för jämnan.

Bakläxa bike-event!

De enda som behöver komma in i matchen är du och dina likar. Bulller har under flera år varit ett växande problem och bike-events har gjort det bästa av situationen genom att berätta det för dig FÖRE du kommer till banan genom att använda fet röd tex på sin hemsida.

Passar det inte så stanna hemma! Det gör jag när det är för hårda regler då jag inte äger ett orginalsystem.

Re: Ack!

Sweedo skrev:
Min jävla hoj går som man kört in en potatis i röret med originalburken!
Pratade med Freewheel och de sa att man måste programmera om tändkurvan när man byter från slipon till std! :-(
Är det någon som är kunnig inom detta område och kan tala om hur man gör sådant utan att behöva betala tusenlappar varje gång man skall åka bana.
Känns som man åker körskolans gsx igen...

Antingen så är din hoj inte mappad för ditt rykrör och då är potatisen inbillning för att det inte vrålar lika mycket ELLER så är den mappad och då behöver du ta reda på hur och se om det kanske bara går att plugga ur.

Programmera tändkurvan förresten, är det verkligen ett vanligt ingrepp?

Re: Re: Ack!

Chrille skrev:
Antingen så är din hoj inte mappad för ditt rykrör och då är potatisen inbillning för att det inte vrålar lika mycket ELLER så är den mappad och då behöver du ta reda på hur och se om det kanske bara går att plugga ur.

Programmera tändkurvan förresten, är det verkligen ett vanligt ingrepp?

Tydligen enligt mekarna!?
Har man problem med hojen eller servar den får man ny tändkurva. Standard Triumph!
Och ingen Powercommander passar min gammel-trajja :(

Re: Re: Re: Original avgas på Bike-events! SKANDAL!

Mattias skrev:
:hej Jag har ett till dig, Chrille! Knappt använt.

Jak vät! Först jak köpa extrafelgen, sen jak köpa ditt avkassystemet.

Jag tycker det är "roligt" att man har hårdare bullergränser på en del banor än vad man har på bilprovningen...

Hur tänkte man när man anlade banan egentligen???

"Nu kommer hela Sverigeeliten på elmotorracing att komma hit" ??????????? :confused:

Racerbanor låter!!!! :fakta

Så enkelt är det. Tillåter man en bana måste man ju vara medveten om det och inte ändra förutsättningarana "bara" för att nån miljonär vill köpa tomt i närheten.

Banditmannen skrev:
Jag tycker det är "roligt" att man har hårdare bullergränser på en del banor än vad man har på bilprovningen...
Det är du den ende som tycker..

Banditmannen skrev:

Hur tänkte man när man anlade banan egentligen???
Banorna har funnits mycket längre än buller-reglerna. Den korrekta frågan bör vara "Hur ska vi kunna anpassa oss till de nya hårdare bullerkrav som numera styr vår sport?" Svaret är att använda orginalavgas-system, men som alla uppmärksamma knuttar märkt så fuskar tillverkarna ganska ordentligt så har vi otur kommer inte ens det räcka om några år.

Banditmannen skrev:

"Nu kommer hela Sverigeeliten på elmotorracing att komma hit" ??????????? :confused:
Nej, snart kommer sverige-eliten få överge sina trimpipor och använda standardprylar.

Banditmannen skrev:
Racerbanor låter!!!! :fakta

Inte nu längre! Det får de inte.

Banditmannen skrev:
Så enkelt är det. Tillåter man en bana måste man ju vara medveten om det och inte ändra förutsättningarana "bara" för att nån miljonär vill köpa tomt i närheten.
Banorna är som sagt mycket äldre än bullerkraven. Vi måste anpassa oss mot våra nya regler och jobba emot så att de inte blir ännu hårdare.
En gång i tiden var blåbetong och asbest ok också.

Re: Re: Re: Ack!

Det är Lelle på FreeWheel som kallar att byta mappning för att "lägga in en ny tändkurva". Med TuneBoy (som inte jag heller har) kan man ändra rubbet själv - annars kostar det runt 500 spänn att "mappa om". Min TT 01:a har en Triumph-mappning för standardrör och en för "race can".

Sweedo skrev:
Tydligen enligt mekarna!?
Har man problem med hojen eller servar den får man ny tändkurva. Standard Triumph!
Och ingen Powercommander passar min gammel-trajja :(

Re: Re: Mmm vad säger man!

Madhonda skrev:
Äh..... vad e det för larv.... !!!

Kan man inte kan köra sin multikittade hoj..det är DÅ man ska skämmas...!!!! :fakta

Håller helt med Madhonda :tummenupp

ps! sorry att jag inte svarade på ditt SMS. det kommer...

Mattias skrev:
Att bullra som fan är väl inte till nån nytta?
Exakt, jag tröttnade på mitt Yoshimura på förra hojen, det lät för mycket.
På den nya sitter också slip-on, som i dagarna kommer bytas ut mot original.

Jag tycker det är ett störande moment att hojen låter som åskan,
det känns lugnare och mer avslappnat med en tystare hoj.

Det kanske är åldern... :rolleyes:

/A

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back