ORGINAL yamaha RD350-84 bänkad

brannstr skrev:
Bänkningar är alltid kul. Att mäta är att veta. Jag har donat med mitt lik sedan -95, tiden går fort när man har kul...

Kortfattat finns det många som har mer att åka med, men för en jämförelse har jag "donat till" med 34 mm VM med UFO & Dial-A-Jet, steg II, Nikon pipor, singelluftfilter.

UFO och D-A-J gav säkert inget, att ha rätt olja i växellådan ger mer. Slirar lamellerna får man fina hängmattor på bänkkurvorna. Vet av erfarenhet.

Hojen ger 56 bakhjulshästar. Var väl utlovat ca 70... Det roliga är att den går från 10 hk vid 6500 rpm (hängmatta pga fet bestyckning) till 50 hk vid 8500 rpm. ROLIGT!

Allt stämmer inte på länken, men lite ljud finns från innan D-A-J.
http://www.algonet.se/~brannstr/20021018/RD.htm

Lycka till!

Mattias


Trevligt :)

De ljudinspelningarna står faktiskt för en del av min inspiration :tuttar

Men bluddret man hör i mellanregisret, är det för att den går för fett?
Det låter så....

Letade en massa information innan jag köpte min båge *kunskap är makt*
Och då snubblade jag över dina ljudfiler :tungan

Har redan fixat lite med kopplingen för att den ska funka för mer hästar
än orginal.. nya lameller, extra starka fjädrar och fin olja!

Ska bänka idag :D
 
Det här var ju en intressant tråd. :tummenupp
42 kusar på hjulet ja, det är ca 30% mindre än de 59 Yamaha uppgav på veven, men så var den siffran säkert lite överdriven. Man brukar la räkna på 10-15 % effektförlust i transmissionen. Ska bli kul att se vad du kan klämma ur den, Jimsan. :)
 
Tyvärr så blev det en besvikelse att bänka hojen i torsdags...

Av någon anledning så gick den plötsligt för fett i bänken (fungerade bra på
landsväg), misstänker att man fyller motorn med bensin när man segdrar
från låga varv? Tog av locket på luftburken för att ge motorn bättre med
luft och då svarade motorn betydligt bättre, fick ut lite dryft 49 hästar
men med ett mellanregister som var mycket sämre än tidigare....
förlorar upp till 15 hästar som mest :( Var någon som påpakade de innan
men optimist som man är så....

Sedan så monterade jag Hy-tech reedventiler i fiber istället för orginal, samt
bytade till emulssionsrören från addemoto (som ska vara bättre men tveksamt
om dom är de?). Sen blev de dags för provkörning men då gick de alldeles för
fett till o med med locket på luftburken på =/ sen hann jag tyvärr inte mer för
Mats skulle bänka en GSR1400 med drygt 150 hästar o mer än 165Nm i vrid,
snacka om kontrast :hihi

Så nästa steg blir att koppla bort den separata oljesmörjningen för att sedan
köra oljeblandat och därefter försöka bestycka den så att den går bra,
håller även på att bygga om en luftburk för att ge den meeeer luft :banana

De kommer mera....
 
bänkning 350

Jimsan skrev:
Hej alla goa´ å glada hojbajkers

Jag har bänkat min RD350-84 som är så orginal den någonsin kan
bli, till o med lågvarvsluftskruvarna är på orginalinställningarna.
Har flottörnivårna orginal, orginal filter, orgnial reed m.m.

Enligt BIKE RD´n skulle lämna 43,5 hästar på bakhjulet, därför blev jag
överlycklig när min lämnade 42,7 hästar 21 år gammal :D

Det gamla charmtrollet ska trimmas så bänk-porren samt vad jag
hittat på kommer att uppdateras undertiden :tummenupp


Hade en 350-85:a med 54,7 bakhjulshästar.

Lätt modifierad: reedventiler, nålmunstycke, lite hemmaputsade portar, modifierad luftburk (och lite fetare munstycken) och väl inställd ypvs.

Slänger även med körningarna som gjordes på min RD500 (stryptes i samband med körningen)
 

Bifogat

  • 350bänkninglåg.jpg
    350bänkninglåg.jpg
    135.1 KB · Visningar: 294
  • 500bänkningkmhmellan.jpg
    500bänkningkmhmellan.jpg
    105.6 KB · Visningar: 292
  • 500bänkningmellan.jpg
    500bänkningmellan.jpg
    103.4 KB · Visningar: 237
Last edited:
Sorry for grave digging. Men det var fasligt dåligt med RD-trådar här på sporthoj...
Skickar upp en bild på min gamla 350 som den såg ut innan den såldes 2003. Då hade jag plockat av en del godsaker som jag sedan sålde separat. Jollymotopipor och Mikuni TM35 Flatslide åkte av innan bilden togs.

Köpte den 96 billigt och totalrenoverade den. Ny lack, Raask fotpinnar, clip on styre etc ;).
Stor renovering av motorn med tex nya ramlager och packboxar. Rejält portade cylindrar, optimalt planad topp med avseende på avstånd till squischband, Wisecokolvar som matchades med insugsmodifikationerna och trim reeds. Cykeln var riktigt snabb för att vara en liten tvåtaktare, men väghållningen var bland det sämsta jag kört. Trots att styrlager och svinglager byttes så blev det inte bättre :) . Hållbarheten och driftsäkerheten i motorn lämnade väl en del att önska också, men jag hade mycket kul med den ändå. Den toppade 220 på mätaren och hade väl kanske runt 70-75 hästar på veven skulle jag tro.

Nostalgi att hitta den här tråden!
 

Bifogat

  • stefankarlsson RD_2.jpg
    stefankarlsson RD_2.jpg
    121.2 KB · Visningar: 251
  • stefankarlsson RD_1.jpg
    stefankarlsson RD_1.jpg
    154.1 KB · Visningar: 231
Min är såld sedan ett bra tag, kan inte påstå att jag saknar den värst mycket,
den krävde mer kärlek än vad jag tyckte det var värt men visst var 2-taktsdraget kul :)
 
steffo k ~Den toppade 220 på mätaren och hade väl kanske runt 70-75 hästar,

på min 350-85f gick mätarn bara till 200 fast det gjorde den på halva 5:an så den borde väl hamnat kring 220 den med, hade planade toppar o lite tillsnyggat i portarna men övrigt original.

ångrar som fan att jag sålde den men money talks (and i needed it).
 
Ljudklippen gav ståpäls!!!! :tummenupp Jag hade en RD 350 -85 som första hoj. Malossi trimrör, andra avgasportar mm. Har för mig att den toppade 200 och att den lyte fint på framhjulet på 1:an !
Nostalgi! Önskar att jag haft kvar den hojen... Min bror hade den först (från 93) och sedan jag. Hojen gick perfekt hela tiden (förutom att jag fick renovera YPVS:en). När hojen till sist såldes (2002 eller 2003) så gick något lager för köparen på väg hem. Snopet när den fungerat så fint för oss.
 
steffo k ~Den toppade 220 på mätaren och hade väl kanske runt 70-75 hästar,

på min 350-85f gick mätarn bara till 200 fast det gjorde den på halva 5:an så den borde väl hamnat kring 220 den med, hade planade toppar o lite tillsnyggat i portarna men övrigt original.

ångrar som fan att jag sålde den men money talks (and i needed it).

-85 hade väl helkåpa, så den borde gå finare genom luften än vad min gamla -83a gjorde. Min polare med en original -84 klarade med nöd och näppe 200-gränsen.
 
Har nyligen skruvat på Mick Abbey pipor på min -83. Hann med en lite provtur innan vintern. Blev klart piggar men med en sk. flatspot. http://www.youtube.com/user/christherat#p/a/u/0/513bKBpa28M

Har en reservmotor vars cylindrar är i England nu för portning hos Mick Abbey. När de kommer hem skall det byggas ihop med ny vev och kolvar. Squishen skall också justeras till 0.8mm och luftburken är hålad. Blir bänkning till våren. Blir spännande att se men har sett så mycket "internethästar" så jag vågar inte gissa. 45 orignal på bakhjulet är väl ganska verdertaget...

/Christian
 
-85 fanns två versioner. En som hade tillägget "N" och var naken, en som hade tillägget "F" och den hade helkåpa. I övrigt samma hoj som -83 & -84. 1986 kom en uppdatering med annat avgassystem, ny instrumentering, uppdaterad toppkåpa etc, tror den såldes t.o.m -88 i det utförandet.

Härliga gamla minnen dyker upp kring mina säsonger med RD350 :krama när jag läser denna tråd. Har haft flera stycken, 1 -83'a, 1 -85'a och 2 86'or. Minns hur polarens CB750f fick se sig avhängd både i acc och toppfart av min sista -86'a... :D Thoose where the days :tummenupp

Måste leta bilder på hojarna hemma i familjealbumet nån gång... Nostalgia!!!
 
Har nyligen skruvat på Mick Abbey pipor på min -83. Hann med en lite provtur innan vintern. Blev klart piggar men med en sk. flatspot. http://www.youtube.com/user/christherat#p/a/u/0/513bKBpa28M

Har en reservmotor vars cylindrar är i England nu för portning hos Mick Abbey. När de kommer hem skall det byggas ihop med ny vev och kolvar. Squishen skall också justeras till 0.8mm och luftburken är hålad. Blir bänkning till våren. Blir spännande att se men har sett så mycket "internethästar" så jag vågar inte gissa. 45 orignal på bakhjulet är väl ganska verdertaget...

/Christian

Dom verkar ju svara ganska bra på modifiering
Lasse 2t ökade från 47 till 65hk med ungefär samma mod men orginal squish
http://svenskard.forumportal.se/board/rd-350-modifiering-t48.html

Och Mick Abbeyrören är ju peakiga och ger nog inte mindre effekt. Passar kanske bättre ihop med en portad motor.

Har denna lista från en mer glädjegivande bromsbänk.

Summary of peak power runs
Stock 56@10000rpm
New Allspeed 60@10200rpm
Micron GP 61@10500rpm
Swarbrick race 63@11000rpm
Mick Abbey 69@11500rpm
 
Sprider dessa ritningar för ökad RD-glädje.
 

Bifogat

  • Read.txt
    Read.txt
    1.1 KB · Visningar: 132
  • Wouter.jpg
    Wouter.jpg
    49.1 KB · Visningar: 192
  • MickAbbey.jpg
    MickAbbey.jpg
    47.7 KB · Visningar: 192
  • Jolly.jpg
    Jolly.jpg
    39.3 KB · Visningar: 193
  • Jolly2.jpg
    Jolly2.jpg
    34.4 KB · Visningar: 242
  • Foekema.jpg
    Foekema.jpg
    45.5 KB · Visningar: 201
  • Foekema10500.jpg
    Foekema10500.jpg
    21.7 KB · Visningar: 194
  • Fedor.jpg
    Fedor.jpg
    39.6 KB · Visningar: 248
Samt lite simuleringar
 

Bifogat

  • Stock.jpg
    Stock.jpg
    50.1 KB · Visningar: 218
  • Simulation4.jpg
    Simulation4.jpg
    41.8 KB · Visningar: 150
  • Simulation3.jpg
    Simulation3.jpg
    30.6 KB · Visningar: 139
  • Simulation2.jpg
    Simulation2.jpg
    25.3 KB · Visningar: 139
  • Simulation.jpg
    Simulation.jpg
    38.4 KB · Visningar: 158
håller på att bygga om och trimma min 350 -84 lite och har beställt:
DG pipor
reeds
filter till burken
munstyckesats
och nu har jag hört att man ska göra något med luftburken, men vad??
 
Sjysst!
Fast byte av fotpinnar borde vara prio ett på en RD för det har väl aldrig suttit fulare fotpinnar på en sportig hoj?

Jag hade Raask på min gamla RD och de var faktiskt ännu fulare än original! :)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top