Orginal Kw vid försäkring

AsuddenBurstOf

Icke Medlem
Gick med
4 Oct 2007
Ort
by
Hoj
1989
Alla förs. bolag går inte på original Kw i detta fall 99Kw, hojen är "strypt" och reggad som 72Kw.
Om man du tecknar en förs. enligt vad som står i papperna (72Kw) men hojjen är sen trimmad med t.ex. nytt WH system som då bänkats till 115hp (84KW)

Hur tolkar då försäkringsbolaget detta om man klotar? Kommer kommer dom och bänkar hojjen för att se om man tecknat rätt förs? /Jeff
 
De få som inte går efter orginaleffekt går efter att man måste ha A (begr) kort isåfall.
 
De få som inte går efter orginaleffekt går efter att man måste ha A (begr) kort isåfall.

Måste skilja på strypta hojjar och hojar som är strypta av generalagenten vid registrering, 90talarna som ligger på 60-70kw HAR lägre försäkringspremie.
 
aa precis ifall de är strypta genom generalagenten så godkänns de.
 
En fundering jag har haft angende föräkring och effekt är, som nämt, när hojen är nedstrypt.
Om jag har en ursprungseffekt på säg 70kW, och senare reggar om hojen till 25kW för att få köra den med mellankort, så tecknar nästan alla försäkringsbolag hojen med avseende på ursrungeffekten, med motivering att "alla" stryper av den iaf. Antag nu att jag gör som de säger, och stryper av hojen, och sedan klotar. Kommer försäkringen isåfall gälla? Som jag har förstått det gäller den inte, eftersom hojen då är felregistrerad (mer effekt än vad det står i pappren). Någon kunnig får gärna förklara hur det ligger till, för i mina öron låter det bara som att föräkringsbolagen skinnar folk på pengar!
 
Krasst kan man säga att du bryter mot din informationsplikt, dvs att du enligt försäkringsavtalslagen ska meddela bolaget uppgifter som är av vikt för avtalet mellan er.

Det kan leda till att ersättningen jämkas, i vissa fall jämkas helt om försäkringen ej hade tillåtits om bolaget hade haft de rätta uppgifterna vid avtalets ingående.

Om du lyckas få en förs. med strypt effekt skulle det inte förvåna mig om man kontrollerar skrotet efter en vurpa.
 
En fundering jag har haft angende föräkring och effekt är, som nämt, när hojen är nedstrypt.
Om jag har en ursprungseffekt på säg 70kW, och senare reggar om hojen till 25kW för att få köra den med mellankort, så tecknar nästan alla försäkringsbolag hojen med avseende på ursrungeffekten, med motivering att "alla" stryper av den iaf. Antag nu att jag gör som de säger, och stryper av hojen, och sedan klotar. Kommer försäkringen isåfall gälla? Som jag har förstått det gäller den inte, eftersom hojen då är felregistrerad (mer effekt än vad det står i pappren). Någon kunnig får gärna förklara hur det ligger till, för i mina öron låter det bara som att föräkringsbolagen skinnar folk på pengar!

trafikförsäkringen gäller ju alltid, men försäkringsbolaget kommer antagligen kräva dig att återbetala.

Krasst kan man säga att du bryter mot din informationsplikt, dvs att du enligt försäkringsavtalslagen ska meddela bolaget uppgifter som är av vikt för avtalet mellan er.

Det kan leda till att ersättningen jämkas, i vissa fall jämkas helt om försäkringen ej hade tillåtits om bolaget hade haft de rätta uppgifterna vid avtalets ingående.

Om du lyckas få en förs. med strypt effekt skulle det inte förvåna mig om man kontrollerar skrotet efter en vurpa.

Ja precis, jag krockade me min moppe när jag var 16, då kollade dem iallafall att den inte var trimmad.
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top