Orginal Kw vid försäkring

AsuddenBurstOf

Icke Medlem
Gick med
4 Oct 2007
Ort
by
Hoj
1989
Alla förs. bolag går inte på original Kw i detta fall 99Kw, hojen är "strypt" och reggad som 72Kw.
Om man du tecknar en förs. enligt vad som står i papperna (72Kw) men hojjen är sen trimmad med t.ex. nytt WH system som då bänkats till 115hp (84KW)

Hur tolkar då försäkringsbolaget detta om man klotar? Kommer kommer dom och bänkar hojjen för att se om man tecknat rätt förs? /Jeff
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
De få som inte går efter orginaleffekt går efter att man måste ha A (begr) kort isåfall.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
De få som inte går efter orginaleffekt går efter att man måste ha A (begr) kort isåfall.

Måste skilja på strypta hojjar och hojar som är strypta av generalagenten vid registrering, 90talarna som ligger på 60-70kw HAR lägre försäkringspremie.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
aa precis ifall de är strypta genom generalagenten så godkänns de.
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
En fundering jag har haft angende föräkring och effekt är, som nämt, när hojen är nedstrypt.
Om jag har en ursprungseffekt på säg 70kW, och senare reggar om hojen till 25kW för att få köra den med mellankort, så tecknar nästan alla försäkringsbolag hojen med avseende på ursrungeffekten, med motivering att "alla" stryper av den iaf. Antag nu att jag gör som de säger, och stryper av hojen, och sedan klotar. Kommer försäkringen isåfall gälla? Som jag har förstått det gäller den inte, eftersom hojen då är felregistrerad (mer effekt än vad det står i pappren). Någon kunnig får gärna förklara hur det ligger till, för i mina öron låter det bara som att föräkringsbolagen skinnar folk på pengar!
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Krasst kan man säga att du bryter mot din informationsplikt, dvs att du enligt försäkringsavtalslagen ska meddela bolaget uppgifter som är av vikt för avtalet mellan er.

Det kan leda till att ersättningen jämkas, i vissa fall jämkas helt om försäkringen ej hade tillåtits om bolaget hade haft de rätta uppgifterna vid avtalets ingående.

Om du lyckas få en förs. med strypt effekt skulle det inte förvåna mig om man kontrollerar skrotet efter en vurpa.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
En fundering jag har haft angende föräkring och effekt är, som nämt, när hojen är nedstrypt.
Om jag har en ursprungseffekt på säg 70kW, och senare reggar om hojen till 25kW för att få köra den med mellankort, så tecknar nästan alla försäkringsbolag hojen med avseende på ursrungeffekten, med motivering att "alla" stryper av den iaf. Antag nu att jag gör som de säger, och stryper av hojen, och sedan klotar. Kommer försäkringen isåfall gälla? Som jag har förstått det gäller den inte, eftersom hojen då är felregistrerad (mer effekt än vad det står i pappren). Någon kunnig får gärna förklara hur det ligger till, för i mina öron låter det bara som att föräkringsbolagen skinnar folk på pengar!

trafikförsäkringen gäller ju alltid, men försäkringsbolaget kommer antagligen kräva dig att återbetala.

Krasst kan man säga att du bryter mot din informationsplikt, dvs att du enligt försäkringsavtalslagen ska meddela bolaget uppgifter som är av vikt för avtalet mellan er.

Det kan leda till att ersättningen jämkas, i vissa fall jämkas helt om försäkringen ej hade tillåtits om bolaget hade haft de rätta uppgifterna vid avtalets ingående.

Om du lyckas få en förs. med strypt effekt skulle det inte förvåna mig om man kontrollerar skrotet efter en vurpa.

Ja precis, jag krockade me min moppe när jag var 16, då kollade dem iallafall att den inte var trimmad.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top