Ordentlig uppläxning av kaxig tonåring...

Det låter som din gamla klasskompis hade hamnat i rätt miljö vid en viktig tidpunkt i livet och dessutom blivit uppmuntrad av sina närstående att göra just det som han var bra på. Tror det sistnämnda kan vara avgörande för hur man ”lyckas i livet”.

Kanske blev han uppmuntrad det vet jag inget om...

Eller också var han bara en glad optimist med mycket energi och rätt inställning till livet. Ödmjuk nog att vilja lära sig istället för den normala dumlata ignoranta stilen som många har, oavsett intelligensnivå.

Att han gjorde det han var bra på och gillade skulle bara ha gjort honom till en vanlig låglöneslav bland andra.

Förstår inte riktigt. Menar du att han inte gjorde det han var bra på och gillade i sitt företag?

Det är det många som gör utan att ändå lyckas bra trots högre begåvning. Att man är bra och gillar den bransh man valt betyder på inga sätt att man blir en bra egenföretagare inom sitt område.
Som egenföretagare ska man sköta ett helt företag med marknadsföring och div andra strategiska upplägg och proffesionen blir bara en lite del av hela paketet.

Jag nämnde några andra viktiga egenskaper i mitt inlägg, ödmjukhet att veta när man inte förstår och därefter vilja, energin att vilja lära sig. Det är grogrund för framgång samt utvecklande av persons intelligens.

En annan gammal klasskompis jag träffade för några år var istället väldigt klurig och vettig i grundskolan men För en sådär 5 år sedan hamnade vi på samma arbetsplats under några veckor och han hadde spårat ur och var nu riktigt djäkla korkad. Riktigt primitiv i skallen, och var nästan tillbaka i kiss och bajs åldern, lägg till ligga också så har du en komplett bild av honom. Det gick inte att föra vettiga resonemang med honom. Han hade bara några enkla pasta punkter som han byggde upp hela sin världsbild på. Gick till jobbet med inställningen att göra så lite som möjligt.

En annan gammal klasskompis jag träffade för några år var istället väldigt klurig och vettig i grundskolan men För en sådär 5 år sedan hamnade vi på samma arbetsplats under några veckor och han hadde spårat ur och var nu riktigt djäkla korkad. Riktigt primitiv i skallen, och var nästan tillbaka i kiss och bajs åldern, lägg till ligga också så har du en komplett bild av honom. Det gick inte att föra vettiga resonemang med honom. Han hade bara några enkla pasta punkter som han byggde upp hela sin världsbild på. Gick till jobbet med inställningen att göra så lite som möjligt.
Det där låter som ett typiskt undantag. Om han var ”väldigt klurig” i skolan – i betydelsen ”väldigt begåvad” – så var han ju faktiskt det. Begåvad. Men han var det inte längre när ni träffades i vuxen ålder. Vad tror du själv att det berodde på – sjukdom, missbruk?

Det Vad tror du själv att det berodde på – sjukdom, missbruk?

Ingedera, som jag tidigare sa, hjärnan utvecklas av träning samt förfaller av inaktivitet.

Denne man har valt en inaktiv livsstil och han har hamnat i ett intellektuellt förfall i motsats till han i mitt första exempel som har valt en kreativ livsstil vilket utvecklat hans kreativitet och dessutom har han skaffat sig erfarenheter som ytterligare hjälper honom att agera "intelligent".

Ett exempel jag minns från KTH
Den eremitiske matematikforskaren med flera internationellt erkända matematiska samband i bagaget. Men som inte kan umgås med kollegor, inte kan användas av högskolan där han jobbar för undervisning. Eftersom han inte kan göra sig förstådd av eleverna eller kan förklara ngt på ett pedagogiskt sätt, så leder det alltid till att eleverna skriver till rektorn och klagar . Som bor ensam och ostädat och som inte har ngn privat umgängeskrets, som inte sköter sin personliga hygien och som ingen kollega vill dela ett hotellrum med på en jobbresa.

Verkar vara vanligare bland mattesnillen än andra - vi hade en förtidspensionerad matteprofessor som lullade runt på universitetsområdet, kedjerökte och pratade med sig själv. Något slog slint i huvudet på honom för x antal år sen.

Kul att se att Radare har så bra koll på begreppet IQ samt testandet!
Det är bara synd att så fort som IQ kommer upp så präglas annars debatten så mycket av åsikter, rykten och missuppfattningar.
IQ begreppet är oerhört genomforskat och det har visat sig vara bra för att göra förutsägelser för hur en individ ska klara sig. IQ är inte ett akademiskt påhitt utan började med en jakt på vad som kognitivt skiljer framgånsrika från mindre framgångsrika. Så det är egntligen lika korrekt att översätta IQ med "framgångspotential" som "kunskap". Nu har det dock varit så att västliga samhälle kräver mycket kunskap, problemlösning och lite annat smått och gott (som sociala förmågor!) som ingår i en test. Det mäter alltså INTE utbildningsnivå även om en sådan slår ut på ca en fjärdedel av testerna. Fast det är för att vårt samhälle ser ut som det gör!
De flesta här skulle nog vara eniga med att de som har pluggat på universitet som grupp är mer begåvade, eller vilket ord vi nu kan använda för att inte folk ska känna sig utpekade, än den på SH så vanligt förekommande Blendrökande ensamstående mamman som lever på socialbidrag.

Vad gäller evt bushmän och IQ så vet alla som sysslar med detta att våra tester inte är värda vattten för att testa dessa då deras framgångsfaktorer är annorlunda. Vilket iofs inte betyder att man inte kan testa dem med en "västlig" test för att se hur de hande klarat sig här. Svaret blir dock inte relevant om du inte samtidigt flyttar hit individen. Resultatet skulle dock kunna användas för att påpeka vår överlägsenhet och försvara den vita mannens börda...

Ingedera, som jag tidigare sa, hjärnan utvecklas av träning samt förfaller av inaktivitet.

Denne man har valt en inaktiv livsstil och han har hamnat i ett intellektuellt förfall i motsats till han i mitt första exempel som har valt en kreativ livsstil vilket utvecklat hans kreativitet och dessutom har han skaffat sig erfarenheter som ytterligare hjälper honom att agera "intelligent".
Jo, visst kan det ha varit så med din gamla klasskompis. Hjärnan är ju plastisk/påverkbar/föränderlig. Han kan ha hamnat i en miljö som var extremt torftig.

Men jag håller inte med i fallet med din andra kompis som du beskrev som ”korkad” och ”dummast i klassen”. Om han drev ett framgångsrikt företag i vuxen ålder kan han knappast ha varit lågt begåvad. Då fixar man inte ett sådant arbete. Det verkar troligare att han framstod som ”korkad” för att han t. ex. hade koncentrationssvårigheter och/eller dyslexi samt kanske en framtoning/personlighet som var lätt att tolka som ”korkad”. Och till skillnad från din andra skolkompis hamnade den här killen i en kreativ miljö och fick troligen stöd av sin omgivning som stärkte hans självkänsla och tron på att han faktiskt klarade av saker trots att andra tyckte att han var ”korkad”.

Last edited:
Om han drev ett framgångsrikt företag i vuxen ålder kan han knappast ha varit lågt begåvad. Då fixar man inte ett sådant arbete.

Huruvida man han är framgångsrik eller inte är väl beroende på var man lägger ribban. Han har ett tiotal anställda och jag anser nog att det finns mer än en idiot som driver ett företag av den storleken med trots ringa begåvning. Det som imponerade mest på mig var hans resonemang kring diverse strategiska val.

Han visade inte upp någon form av högre intelligens under skoltiden. Vare sig i skolämnen eller på andra områden. Jag tror mer det handlar om det personlighetsegenskaper jag nämnde tidigare. Kanske har du rätt i att en lågbegåvad inte kan bli intelligent och i så fall är han fortfarande korkad. Men hela hans sätt att resonera och motivera är sånt som jag förknippar mer med begåvade än lågbegåvade personer.

Jag tror ingen kallade honom korkad inför honom under skoltiden vad jag vet, han var med som en central del i kompisgänget så jag tror knappast att han var lågpresterande pga att han skulle varit nertryckt. Ej heller uppvisade han några tecken på bokstavskombinationer. Dyslexi? Idag när varenda ungdjävel har dyslexi så kanske han skulle ha fått den diagnosen... inte vet jag... Men jag kan inte säga att jag uppfattade honom som dyslektiker.

Det är bara synd att så fort som IQ kommer upp så präglas annars debatten så mycket av åsikter, rykten och missuppfattningar.
IQ begreppet är oerhört genomforskat och det har visat sig vara bra för att göra förutsägelser för hur en individ ska klara sig. IQ är inte ett akademiskt påhitt utan började med en jakt på vad som kognitivt skiljer framgånsrika från mindre framgångsrika. Så det är egntligen lika korrekt att översätta IQ med "framgångspotential" som "kunskap". Nu har det dock varit så att västliga samhälle kräver mycket kunskap, problemlösning och lite annat smått och gott (som sociala förmågor!) som ingår i en test. Det mäter alltså INTE utbildningsnivå även om en sådan slår ut på ca en fjärdedel av testerna. Fast det är för att vårt samhälle ser ut som det gör!
De flesta här skulle nog vara eniga med att de som har pluggat på universitet som grupp är mer begåvade, eller vilket ord vi nu kan använda för att inte folk ska känna sig utpekade, än den på SH så vanligt förekommande Blendrökande ensamstående mamman som lever på socialbidrag.

Vad gäller evt bushmän och IQ så vet alla som sysslar med detta att våra tester inte är värda vattten för att testa dessa då deras framgångsfaktorer är annorlunda. Vilket iofs inte betyder att man inte kan testa dem med en "västlig" test för att se hur de hande klarat sig här. Svaret blir dock inte relevant om du inte samtidigt flyttar hit individen. Resultatet skulle dock kunna användas för att påpeka vår överlägsenhet och försvara den vita mannens börda...

Känns som vi haft den här diskussionen förr på forumet. Jag har stött på allt för många "intelligenta" personer genom livet för att anse att hög IQ inte alls säger så mycket om vilken "framgångspotential" någon har. Faktum är att "intelligensen" satt käppar i hjulen för dem många gånger. I det verkliga livet utanför forskningens resultat är det allt för många andra faktorer som påverkar hur framgångsrik en person kan bli eller hur väl man lyckas utnyttja sin potential eller IQ om man nu väljer att använda det begreppet. Nu anser jag mig själv vara en person med normal intelligens varken mer eller mindre. Har inget intresse av att mäta mig själv genom att t ex göra ett Mensa test. Däremot minns jag från universitetsåren att där fanns en skara personer som tyckte att det är fint att tillhöra den lilla skara med en intelligens över IQ 130 och ett diplom att visa upp. Ingen av dessa personer kommer att tillhöra toppen i näringslivet eller driva en egen verksamhet som de byggt upp från grunden. De är helt enkelt för lata för det och hoppas nog att någon annan ska ringa upp dem och erbjuda dem en topptjänst baserat på deras Mensa test och universitetsdiplom. Välkommen till verkligheten säger jag bara.

http://www.mensa.se/om-intelligens

Finns några fler artiklar i marginalen som ni som vill fördjupa er kan titta närmare på.

Att ha hög intelligens säger ju inget om en persons förmåga att bli en framgångsrik entreprenör. Det är säkerligen många fantastiska produkter, uppfinningar och idéer som tagits fram av intelligenta personer som samlar dam i källarutrymmen och garage för att de saknar entreprenörens driv och personlighet...

På samma sätt finns det djävligt mycket skit som folk betalar pengar för just för att de sälj och marknadsförs av drivna entreprenörer...

Betyder det att testet bara fungerar om att personen som utför det uppfyller vissa egenskaper?

Jag har stött på allt för många "intelligenta" personer genom livet för att anse att hög IQ inte alls säger så mycket om vilken "framgångspotential" någon har.
Du får ursäkta, men dina personliga erfarenheter räcker inte för att kunna generalisera till en hel population. Det gör däremot alla de vetenskapliga studier som har gjorts i ämnet. Begåvning ÄR den starkaste predicerade faktorn för hur en person presterar.

”The results demonstrate that intelligence is a powerful predictor of success but, on the whole, not an overwhelmingly better predictor than parental socioeconomic status or grades.”

http://scholar.google.se/scholar?hl=sv&q=studies+++intelligence+++success&btnG=Sök&as_ylo=&as_vis=1

Du får ursäkta, men dina personliga erfarenheter räcker inte för att kunna generalisera till en hel population. Det gör däremot alla de vetenskapliga studier som har gjorts i ämnet. Begåvning ÄR den starkaste predicerade faktorn för hur en person presterar.

”The results demonstrate that intelligence is a powerful predictor of success but, on the whole, not an overwhelmingly better predictor than parental socioeconomic status or grades.”

http://scholar.google.se/scholar?hl=sv&q=studies+++intelligence+++success&btnG=Sök&as_ylo=&as_vis=1

App app app, det finns en någorlunda färsk studie som visar att begåvning inte har alls stor påverkan, utan snarare att det är idogt arbete som avgör hur bra man blir på något och hur väl man lyckas. Nu lyckas jag inte hitta just den studien jag tänker på, men det finns rätt mycket material och artiklar på nätet som den gett upphov till.

Vad gäller forskare med medioker IQ, jag orkar verkligen inte ge mig ut och leta reda på den informationen. Jag läser oerhört mycket, lägger aldrig namn eller referenser på minnet eftersom att det är fullkomligt ointressant för mig. Du kan välja att tro på mig eller låta bli, det är helt upp till dig.

Last edited:
Precis. :) Om du är nyfiken kan jag länka några av alla artiklar som säger samma sak, men de jag tittade på hade inga referenser.
Varför skulle du behöva ge dig ut och leta? Du kände ju till massor av exempel.

Av den enkla anledningen att jag inte minns namn?
Jag vet att en är britt, har en skum flint och pysslar med strängteori, tillexempel.
En annan, som jag inte kommer ihåg vad hans huvudsakliga område inom fysik var, hade någon meningskiljaktighet med herr Hawkin.

Sådär, nu har du fått en kort presentation av hur mitt minne fungerar (eller inte).

Se hur många olika metoder man tagit fram för att försöka mäta människans intelligens genom att hitta på nya begrepp som testar olika egenskaper. När inte ens forskarevärlden är överens om vilken metod som är lämpligast, tror jag inte vi som skriver i tråden heller kommer närmare någon sanning. För den sakens skull är det nog ingen som ifrågasätter att t ex Stephen Hawkins är en mycket intelligent person som dessutom använt sin intelligens i forskning där få kan följa hans tankebana. I alla fall bland oss som inte studerat hans specialområden.

Last edited:
Titta hur testerna och mätresultaten är uppbyggda på IQ tester så förstår du varför man aldrig kommer att komma fram till någon sann bild över människans intelligens.
Man kan vara säker på att inte komma överens när någon börjar använda ordet ”sann”.

Om det finns något som inte går att ha rätt eller fel om – för att inte tala om att mäta – så är det ”sanningen” eftersom den är lika personlig som ”kärlek” och ”rädsla”. ”Sanningen” är inget som har relevans i vetenskapliga sammanhang. ”Sannolikt” däremot, och man har utan tvekan gjort det sannolikt att begåvning/intelligens visst går att testa och mäta. Det har jag redan skrivit om tidigare i tråden.

Man kan vara säker på att inte komma överens när någon börjar använda ordet ”sann”.

Om det finns något som inte går att ha rätt eller fel om – för att inte tala om att mäta – så är det ”sanningen” eftersom den är lika personlig som ”kärlek” och ”rädsla”. ”Sanningen” är inget som har relevans i vetenskapliga sammanhang. ”Sannolikt” däremot, och man har utan tvekan gjort det sannolikt att begåvning/intelligens visst går att testa och mäta. Det har jag redan skrivit om tidigare i tråden.

Jag gick in och ändrade mitt inlägg, men ser att du redan var inne och svarade på det. Tyckte själv inte att att jag fick fram det jag ville på rätt sätt. Det framstod som dåligt preciserat. Får stå mitt kast där.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026