Ordentlig uppläxning av kaxig tonåring...

Du lär väl tillhöra de sista årgångar som utegångsförbud funkar på, nu för tiden är det väl närmast en bestraffning för ungarna att behöva gå ut en stund...:dummer

Antagligen.

Fast tar man bort internet, telefon, tv och dator så är det ganska tråkigt inne med.
Fast det finns ju böcker och sånt :va

Haha, var fan värt de 8 söndagsminuterna jag spenderade på att se klippet. Lite uppfostring är på sin plats emellanåt.

Jag menar att det finns gott om folk som uppvisat hög IQ på tester, men som inte är speciellt smarta.
Det är fel.

Det är tvärtom mycket svårt att prestera över sin verkliga kapacitet på ett begåvningstest. Däremot är det möjligt att prestera under än sin faktiskt kapacitet, vilket kan bero på bristande motivation, tillfällig sjukdom osv.

Från vilka erfarenheter eller källor kommer dina uppgifter? :va

Ja tydligen, men var det inte en studie inte så många år sedan som visade på brister i dom test som används?
Det används många IQ-test som är bristfälliga.

Men de man använder i seriösa sammanhang och som administreras av personal med rätt kompetens har hög validitet och reliabilitet.

Det är fel.

Det är tvärtom mycket svårt att prestera över sin verkliga kapacitet på ett begåvningstest. Däremot är det möjligt att prestera under än sin faktiskt kapacitet, vilket kan bero på bristande motivation, tillfällig sjukdom osv.

Men hur mäts intelligensen på t.ex huvudjägare i papua nya guinea?

Det måste ju då vara några av dom mest korkade människorna på planeten.

Det är fel.

Rent allmänt min vänskapskrets, sedan nån studie jag läste i slutet av 90-talet.
Hög IQ betyder inte att man kan prestera bättre intellektuellt. Finns en hel drös av framstående fysiker och professorer med högst medioker IQ.
Samtidigt som det finns högar med knarkare, socialbidragsfall och annat skoj som har en över medel IQ.

IQ är inte mycket mer än lite penismätning för intellektuella egentligen, i min mening.

Det är fel.

Det stämmer, däremot är ett klassiskt iq-test rätt fokuserat på en viss typ av logiskt tänkande, samt en del mattematik (om jag inte missminner mig, var ett tag sen jag gjorde ett sånt test). Bara för att man är dålig på just det testet går ut på betyder inte _nödvändigtvis_ att man inte är smart och duktig på annat.
Det finns också de som är bra på att matcha symboler och presterar bra på testet, men är rätt hopplösa på annat.

Själv kirrade jag 136 på iq-test, men det var några år sen, kan va att man supit bort nåra gråa sen dess. :gnissla :hihi

Rent allmänt min vänskapskrets, sedan nån studie jag läste i slutet av 90-talet.
Hög IQ betyder inte att man kan prestera bättre intellektuellt. Finns en hel drös av framstående fysiker och professorer med högst medioker IQ.
Samtidigt som det finns högar med knarkare, socialbidragsfall och annat skoj som har en över medel IQ.

IQ är inte mycket mer än lite penismätning för intellektuella egentligen, i min mening.

Understödes. :tummenupp

...Samtidigt som det finns högar med knarkare, socialbidragsfall och annat skoj som har en över medel IQ.

Man måste skilja mellan IQ och EQ (Emotionell intelligens). De tu följs inte alltid åt.

Man måste skilja mellan IQ och EQ (Emotionell intelligens). De tu följs inte alltid åt.
Begreppet ”emotionell intelligens” används inte alls inom psykologin. Det finns inga vetenskapligt genomförda studier som styrker att det finns ”emotionell intelligens”. Det blev något av ett modebegrepp under 2000-talet, lanserades hårt och var något som många som inte gillade begreppet ”intelligens” använde som slagträ i debatter. Om man vill benämna människors ”mjuka värden” så brukar man tala om förmågan till ”ömsesidighet” och ”socialt samspel/interaktion”. Sånt man inte är så bra på om man har autism eller har Aspergers syndrom. Eller en del personlighetsstörningar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_intelligence#Criticisms_of_the_theoretical_foundation_of_EI

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026