Ordentlig uppläxning av kaxig tonåring...

xibalba,
han säger ju i videon att den skulle in som svar på dotterns inlägg på hennes FB för hennes beundrande vänner att se och så de skulle veta varför hon inte var aktiv på FB på ett tag. Även det en nyttig läxa - det man tar upp i en viss församling får man också slutföra inför samma församling. Att den sedan tog skruv på nätet, well... happ shittens. Han har ju också skrivit som svar på uppmärksamheten:

(http://www.litefm.com/cc-common/mainheadlines3.html?feed=421220&article=9744152)

Tommy Jordan skrev:
While we appreciate the interest you’re all putting forth to get in touch with us regarding the video, we’re not going to go on your talk show, not going to call in to your radio show, and not going to be in your TV mini-series.

Some of you think I made an acceptable parenting decision and others think I didn’t, there’s absolutely NO way I’m going to send my child the message that it’s OK to gain from something like this. It would send her a message that it’s OK to profit at the expense of someone else’s embarrassment or misfortune and that’s now how I was raised, nor how she has been raised.

There are too many other REAL issues out there that could use this attention you’re giving us. My daughter isn’t hurt, emotionally scarred, or otherwise damaged, but that kind of publicity has never seemed to be to have a positive effect on any child or family.

Intervufråga med svar skrev:
Q: Why did y...ou decide to reprimand your daughter over a public medium like YouTube?

A: Well, I actually just had to load the video file itself on YouTube because it’s a better upload process than Facebook, but the intended audience was her Facebook friends and the parents of those friends who saw her post and would naturally assume we let our children get away with something like that. So, to answer “Why did you reprimand her over a public medium like Facebook” my answer is this: Because that’s how I was raised. If I did something embarrassing to my parents in public (such as a grocery store) I got my tail tore up right there in front of God and everyone, right there in the store. I put the reprisal in exactly the same medium she did, in the exact same manner. Her post went out to about 452 people. Mine went out to about 550 people… originally. I had no idea it would become what it did.

Låter fortsatt som en rätt så klok karl och bra förälder tycker jag.

People were telling her she was going to commit suicide, commit a gun-related crime, become a drug addict, drop out of school, get pregnant on purpose, and become a stripper because she’s too emotionally damaged now to be a productive member of society. Apparently stripper was the job-choice of most of the commenters. Her response was “Dude… it’s only a computer. I mean, yeah I’m mad but pfft.” She actually asked me to post a comment on one of the threads (and I did) asking what other job fields the victims of laptop-homicide were eligible for because she wasn’t too keen on the stripping thing.

:rofl

We agreed we learned two collective lessons from this so far:

First: As her father, I’ll definitely do what I say I will, both positive and negative and she can depend on that. She no longer has any doubt about that.

Second: We have always told her what you put online can affect you forever. Years later a single Facebook/MySpace/Twitter comment can affect her eligibility for a good job and can even get her fired from a job she already has. She’s seen first-hand through this video the worst possible scenario that can happen. One post, made by her Dad, will probably follow him the rest of his life; just like those mean things she said on Facebook will stick with the people her words hurt for a long time to come. Once you put it out there, you can’t take it back, so think carefully before you use the internet to broadcast your thoughts and feelings.

"Heder"... :arsele

Låter fortsatt som en rätt så klok karl och bra förälder tycker jag.

Kan inte annat än hålla med. Om vi skippar hela diskussionen angående att skjuta sönder datorn, i Sverige hade vi slagit sönder den med en dalahäst istället så det är skitsamma.
Men han gjorde slag i saken och hotade inte bara som många andra föräldrar gör när de ska straffa sina barn.
Min mamma gav mig utegångsförbud i en månad och indragen veckopeng när jag var 12-13 år, det höll i en vecka. Efter det visste jag ju att det var grönt för hon stod inte för sina "hot" ändå.

Min unge är två år och brukar inte alltid äta upp maten/äter dåligt och då förklarar jag att hon får ingen mat om en timme eller så. Ikväll har hon fått vara uppe sent och för en timme sen ville hon att jag skulle göra Spaghetti carbonara åt henne för att hon var hungrig eftersom hon inte åt upp hela sin mat tidigare ikväll. Hur bra föräldraskap vore det att tillgodose henne genom att göra mat åt henne nu? Då lär hon sig att hon inte behöver äta när maten står framme.
Nej, han gjorde rätt i att förstöra datorn helt klart för det är ju det det handlar om. Att det sedan råkade nå ut lite längre än vad som var tänkt kanske var något av en naiv missberäkning men vi gör ju alla fel titt som tätt.

Min mamma gav mig utegångsförbud i en månad och indragen veckopeng när jag var 12-13 år, det höll i en vecka. Efter det visste jag ju att det var grönt för hon stod inte för sina "hot" ändå.

Och se hur det gick till sist! :fakta

Kan inte annat än hålla med. Om vi skippar hela diskussionen angående att skjuta sönder datorn, i Sverige hade vi slagit sönder den med en dalahäst istället så det är skitsamma.
Men han gjorde slag i saken och hotade inte bara som många andra föräldrar gör när de ska straffa sina barn.

Min unge är två år och brukar inte alltid äta upp maten/äter dåligt och då förklarar jag att hon får ingen mat om en timme eller så. Ikväll har hon fått vara uppe sent och för en timme sen ville hon att jag skulle göra Spaghetti carbonara åt henne för att hon var hungrig eftersom hon inte åt upp hela sin mat tidigare ikväll. Hur bra föräldraskap vore det att tillgodose henne genom att göra mat åt henne nu? Då lär hon sig att hon inte behöver äta när maten står framme.
Nej, han gjorde rätt i att förstöra datorn helt klart för det är ju det det handlar om. Att det sedan råkade nå ut lite längre än vad som var tänkt kanske var något av en naiv missberäkning men vi gör ju alla fel titt som tätt.

Mina föräldrar var mycket mer baksluga, de tog helt enkelt och ställde in maten man inte åt upp i kylen, sen serverade de efterrätt efter en timme eller två, och när man kom in i köket satt alla syskonen och slafsade i sig något smaskens, men man själv fick samma mat, fast kall.
Det gick fort att lära sig.

Och se hur det gick till sist! :fakta

Ja, det är ju det jag säger :mattias
Jag kommer INTE uppfostra mina ungar som jag själv blev uppfostrad då det var alldeles för slappt. Men jag kommer inte kräva respekt av mina ungar hoppas jag, de kommer respektera mig ändå. Och när de inte gör det så finns det alltid internatskolor i Frankrike där det fortfarande är ok med piskrapp :D

Kommentarerna var ju bara för bra:

"guess what fuck heads we(the youth) are the future of you assholes and like us or hate us science has proven we are smarter than u guys were than at our age so when ur old ass is dieing with no social security thats your fault"

Någon ungtupp som inte ens kan formulera en ordentlig mening kommer och försöker skrämma den äldre generationen till att uppskatta den yngre bättre:rofl :rofl :rofl

Kommentarerna var ju bara för bra:

"guess what fuck heads we(the youth) are the future of you assholes and like us or hate us science has proven we are smarter than u guys were than at our age so when ur old ass is dieing with no social security thats your fault"

Någon ungtupp som inte ens kan formulera en ordentlig mening kommer och försöker skrämma den äldre generationen till att uppskatta den yngre bättre:rofl :rofl :rofl

För 10 år sen kom en undersökning om att dagens (dåtidens) unga var smartare än tidigare generationer.
Vilket inte är så knepigt då vi (de/dom) lever i en komplexare värld än att Bosse ska bli bilmek och Lisa sjuksköterska, och samtliga bildar sin världsbild av Hylands hörna på lördagarna.

Stavningen är dock rövknullad av 90-talister, och enligt en empirisk studie på detta forum 60-talister, 70-talister.
Men det är väl inte så konstigt, deras föräldrar rökte ju alla gräs under hela uppfostran ;)

För 10 år sen kom en undersökning om att dagens (dåtidens) unga var smartare än tidigare generationer.
Vilket inte är så knepigt då vi (de/dom) lever i en komplexare värld än att Bosse ska bli bilmek och Lisa sjuksköterska, och samtliga bildar sin världsbild av Hylands hörna på lördagarna.

Stavningen är dock rövknullad av 90-talister, och enligt en empirisk studie på detta forum 60-talister, 70-talister.
Men det är väl inte så konstigt, deras föräldrar rökte ju alla gräs under hela uppfostran ;)
Det där har du missuppfattat ordentligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect#Proposed_explanations

Han hittade det för att han snokade i hennes dator när han fick chansen.
Som jag ser det har han förbrukat sin förtroende även om det dottern gjorde var rätt illa. :huvet

Men enligt Dr.Phil så har man ingen rätt till ett privatliv innan man fyllt 18.

Därmed har föräldrarna rätt att snoka igenom hela ditt rum om dom misstänker att du gömt dina läxor nånstans.

Jävla idiot amerikaner.

Orka läsa allt det för att komma fram till vad han hade fel i.

Så snälla förklara.

I princip så står det väl, efter snabbläsning, att dels har resultaten på IQtest höjts för att vi blivit bättre på att tänka, dels för att vi blivit bättre på att göra tester.
Resultaten har dessutom blivit bättre för snabbt för att förklaras med genetik, och det är antagligen en sammanlagd effekt av utbidning, kosthållning, färre barn och så vidare.

Jag fick utgångsförbud i två veckor av mamma en gång.
Jag vågade inte gå ut förens efter två månader :D

Kan säga att budskapet gick fram ganska bra :tummenupp

I princip så står det väl...att vi blivit bättre på att tänka...
Nej, det står det inte.

Det handlar om:

”...increase in intelligence test scores measured in many parts of the world.”

Alltså att förmågan att samla poäng på begåvningstest har ökat. Det finns flera teorier som försöker förklara vad detta beror på, men inte vetenskapliga evidens för någon av dessa teorier. Den som tror att folk i allmänhet är ”smartare” nu än för femtio år sedan har fått det hela om bakfoten.

Last edited:
På högstadiet gjorde vi ett sånt där IQ test, sedan pluggadde vi en vecka på vissa specifika saker och gjorde om det, alla hade bättrat sig, några fick anmärkningsvärt höga resultat, i slutet på terminen gjorde vi det en tredje gång och alla låg någonstans emellen första och andra resultatet.

Det kan ju vara så att man har lärt sig att plugga inför dom prov som ges snarare än för att tillskansa sig en bred kunskap.

Nej, det står det inte.

Det handlar om:

Alltså att förmågan att samla poäng på begåvningstest har ökat. Det finns flera teorier som försöker förklara vad detta beror på, men inte vetenskapliga evidens för någon av dessa teorier. Den som tror att folk i allmänhet är ”smartare” nu än för femtio år sedan har fått det hela om bakfoten.

Tackar.

Intelligens är ju i regel ett ganska svårmätt och brett ämne, man tar väl ofta förgivet att inlärd kunskap är förenligt med intelligens.

Intelligens är ju i regel ett ganska svårmätt och brett ämne...
Nej, det är lätt att mäta intelligens.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Adult_Intelligence_Scale

...man tar väl ofta förgivet att inlärd kunskap är förenligt med intelligens.
Men så är det ju.

Man delar in intelligens i: kristalliserad intelligens och flytande intelligens. Den kristalliserade är vad vi faktiskt har lärt oss. Den plastiska är hur vi klarar problemlösning (inom områden där vi måste improvisera/vara kreativa).

http://en.wikipedia.org/wiki/Fluid_and_crystallized_intelligence

Last edited:
Jag fick utgångsförbud i två veckor av mamma en gång.
Jag vågade inte gå ut förens efter två månader :D

Kan säga att budskapet gick fram ganska bra :tummenupp

Du lär väl tillhöra de sista årgångar som utegångsförbud funkar på, nu för tiden är det väl närmast en bestraffning för ungarna att behöva gå ut en stund...:dummer

Nej, det står det inte.

Det handlar om:

Ja, och sedan togs det upp att ökningen i provsvaren möjligen hade att göra med att vi blivit bättre på att göra sådana prov, samt att tack vare utbildning och samhälle faktiskt blivit bättre på att tänka i sådana banor. Och smartare har inte ett jävla dugg med högre IQ att göra, eller väldigt lite isf. :)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026