Optimalt väder för en motor?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nån som har experimenterat med att injektera vattendimma?
Såg en dokumentär som hette Gashole, där var deten snubbe på 50talet som fick en bil att gå på 0,1l/mil med tillförd ånga.. enligt legenden mördad av oljebolag när han sökte patent.
Inte för att jag tror en motor skulle må nåt bra av att bli matad med vatten, men nån som provat?

Jo, du kan glömma verkningsradsvinster med bara vatteninsprutning.
Har kört med upp till 3 gånger så mycket vatten som bränsle. Ser inte att vatten är så mycket mer än ett alternativ till EGR. Det pressar ner NOx.


Var ska du få ångan i från och vad ska producera den?

Avgaserna innehåller mer vatten än du nånsin skulle drömma om att spruta in i motorn så det är bara att kyla avgaserna och kondensera ur vattnet. Och i den kondenseringsprocessen finns en teoretisk möjlighet att utvinna ansenliga mängder extra energi.

HAM
https://www.google.se/search?q=HAM+...hannel=sb&gfe_rd=cr&ei=aJNNU9vCLK-A4ATFjIH4CQ

Eller så har man med sig en vattentank? Eller på en marinmotor så har man nästan oändliga mängder vatten på armlängds avstånd.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det här minns jag från min barndom. Jag tror att det var Teknikens värld som tog upp det på 80-talet.
http://www.hotrod.com/techarticles/engine/hrdp_1009_what_ever_happened_to_smokeys_hot_vapor_engine/

Edit. Fast det var ju helt off topic ser jag nu när jag läst den :).
Men likväl en intressant artikel!

Hot-vapor, det minns tom jag, kommer ihåg att det var byggt på någon sunkig lite japanare, typ corolla.:rofl

Oljebolagen måste ha köpt honom....
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jo, du kan glömma verkningsradsvinster med bara vatteninsprutning.
Har kört med upp till 3 gånger så mycket vatten som bränsle. Ser inte att vatten är så mycket mer än ett alternativ till EGR. Det pressar ner NOx.




Avgaserna innehåller mer vatten än du nånsin skulle drömma om att spruta in i motorn så det är bara att kyla avgaserna och kondensera ur vattnet. Och i den kondenseringsprocessen finns en teoretisk möjlighet att utvinna ansenliga mängder extra energi.

HAM
https://www.google.se/search?q=HAM+...hannel=sb&gfe_rd=cr&ei=aJNNU9vCLK-A4ATFjIH4CQ

Eller så har man med sig en vattentank? Eller på en marinmotor så har man nästan oändliga mängder vatten på armlängds avstånd.

Jo jag har redan glömt det.. men sjukt intressant tråd! Methanol-wasser 50 och hot-vapor är helt nytt för mig.. och att metallurgin sackar efter i motorutveckling. Sverige borde satsa mer på materialutveckling! Vi var världsledande när det gick bra här sist, synd bara att vi har förståndshandikappade politiker.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Hot-vapor, det minns tom jag, kommer ihåg att det var byggt på någon sunkig lite japanare, typ corolla.:rofl

Oljebolagen måste ha köpt honom....

Lätt OT: Var det det reportaget där det skrevs om "fiskmåsar i framdäcken" så fort man rörde gasen? Som jag har klurat på vad fasen det handlade om, jag minns bara fiskmåsliknelsen..?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Lätt OT: Var det det reportaget där det skrevs om "fiskmåsar i framdäcken" så fort man rörde gasen? Som jag har klurat på vad fasen det handlade om, jag minns bara fiskmåsliknelsen..?

Så bra är visst inte minnet, eller så var det i något annat reportage.....


Fiskmåsar i framdäcken, vafan.:D
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hot-vapor, det minns tom jag, kommer ihåg att det var byggt på någon sunkig lite japanare, typ corolla.:rofl

Oljebolagen måste ha köpt honom....

Corolla, eller Nissan Micra eller något liknande var det ja :). Han lade värsta laktitsarna med den i inslaget minns jag!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Avgaserna innehåller mer vatten än du nånsin skulle drömma om att spruta in i motorn så det är bara att kyla avgaserna och kondensera ur vattnet. Och i den kondenseringsprocessen finns en teoretisk möjlighet att utvinna ansenliga mängder extra energi.

HAM
https://www.google.se/search?q=HAM+...hannel=sb&gfe_rd=cr&ei=aJNNU9vCLK-A4ATFjIH4CQ

Eller så har man med sig en vattentank? Eller på en marinmotor så har man nästan oändliga mängder vatten på armlängds avstånd.

Vad jag menar är naturligtvis vad som ska producera värmen för att producera ångan. Att ta vara på tillräckligt med spillvärme från exempelvis en bilmotor är ingen enkel sak. Och sådana mängder att det skulle innebära "ansenliga mängder energi" rör det sig definitivt inte om.

Jag har en magisterexamen i energiteknik och jobbar dagligen med rökgaskondensering och även med bränslen som innehåller väldigt mycket fukt så ger det inte de oerhörda verkningsgradsökningar du insinuerar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad jag menar är naturligtvis vad som ska producera värmen för att producera ångan. Att ta vara på tillräckligt med spillvärme från exempelvis en bilmotor är ingen enkel sak. Och sådana mängder att det skulle innebära "ansenliga mängder energi" rör det sig definitivt inte om.

Jag har en magisterexamen i energiteknik och jobbar dagligen med rökgaskondensering och även med bränslen som innehåller väldigt mycket fukt så ger det inte de oerhörda verkningsgradsökningar du insinuerar.

Jag svarade på frågan om vatteninsprutning, dvs flytande kallvatten insprutat i insuget, samt varifrån vattnet skulle komma.

Vad bildas når man förbränner ett kolväte? Närmare bestämt ett kolväte som i genomsnitt har nästan två väteatomer för varje kolatom?

Ansenligt eller inte men bensin har(ur Heywood) 47.3 MJ/kg som högre energivärde och 44.0 MJ/kg som lägre värde. En bensinmotor har som bäst ungefär 30% verkningsgrad dvs du får ut 13.2 MJ ur en motor. Skulle du även få de där 3.3 MJ som utgör vattenånga så har du istället ut 16.4. MJ per kg bränsle. Du har förbättrat verkningsgraden med 24 %. Det tycker jag är en väsentlig förbättring men visst vi har väl alla olika referensramar.

Att du sen döper om mitt "ansenliga" till "oerhörda" får stå för dig.

Resterande 31 MJ/kg som man pytsar in i en motor är blir händelsevis värme så du kan nog få din ånga också om du vill expandera till ångmaskiner.
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top