Optimal lunchlåda -hur?

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Jag har flyttat. Måste leva mera budget = mera lunchlådor.
Gillar inte att diska, gillar mat som är nyttig och går snabbt att laga.Så, ge mig era bästa lunchlådor!

Min tips
1 Pasta med pesto, soltorkad tomat och frysta ärter.
2 Råris med röda linser och hp-sauce ovanpå. (Båda tar 10 min att koka och kan kokas i samma kastrull). Inte jättegott men man blir mätt.
3 En lightkorv, en burk vita bönor i tomatsås och en burk majs blandas.

General E skrev:
Gillar inte att diska, gillar mat som är nyttig och går snabbt att laga.Så, ge mig era bästa lunchlådor!
har man inte alltför långt så är mitt bästa tips att hälsa på morsan vid middagstid och råka ha med sig sin tomma matlåda... både billigt och smidigt

Det där är svårt, vad är billigt eg.

Du har ju soltorkade tomater där, o det är ju inte billigt direkt. Hur mkt energi vill man ha på lunchen, varm mat eller kall mat?

Billig salladslunch:

Tonfisk på burk, Majs, Gurka, Lite schalloten, tomat, soltorkad tomat, citronpfeffer.

Ngt som jag gillar:

Uncle bens burk Tikka Masala från öb: 10 kr, 1 kg Köllingfile från Citygroce(svenskt), lög, vitlök, wokgrönsaker, sen ris till...

1.en burk ravioli.
2.korv med bröd :rolleyes:
3.korvstroganoff o ris.. enkelt o snabbt.
4.pasketti med köttfärssås..
5.tacos

allt går oså o storkocka, då räcker de länge..
säg att du gör 4 portioner i 5 dagar så har du för resten av månaden :tummenupp

Tomatsoppa på krossade tomater, mättar inte jättemkt, men det kan bli många ports.. ös i lite Torsk eller Hakifile så får du bra näring med...

Strimlad fläskfilé
Diverse grönsaker (paprika, lök mm)
Creme fraiché
Kryddor efter tycke o smak, kanske lite soya oxå.
Ris

Funkar i dosan, beats korv&makaroner samt är billigt.

Nu e de dags för lunch -ge mig meeeer förslag!
Stroganof & tikka skall lagas storkok och frysas.

As per request...mina 2 cent

Jag älskar risrätter, så min favvoluncher är olika variationer med ris.

En variant är nasigoreng...så lätt att laga att det är löjligt. Och det bästa är att du kan dra i vad du vill..allt från räkor till fläskkött..vegetariskt etc.

Risotto med en liten sallad på sidan av..mmmm

Jag drar igång ett stort riskok på söndagskvällen och slänger in det i kylen så kan du ta från det under veckan (fräschat kanske är att göra så det räcker halva veckan så blir det inte trist heller)

Nasigoreng..lättast är att ta det köttet du vill ha (annars gör du såsen och stek runt den i pannan med olja tills den tjocknar, innan du slänger ner grönsakerna och sedan riset)..det kan vara kokt skinka tex..finhacka och släng ner i en skål, finstrimla lite lök..ner i skålen med detta, dra på en ordentlig kläm HEINZ tomatketchup (nej..tro mig..det blir gott)..kläm på ca en halv citron (eller mindre..beror på hur syrligt du gillar det)..tillsätt några teskedar soja..massor av tabasco (mmm)..(du kan pressa ner vitlök om du gillar det).
Rör runt..(det ser ut som en sorglig gegga men det blir gott..och du lär dig snabbt vilka ingredienser du gillar att använda mer eller mindre av)

Häll olja i stekpannan, efter behag ;) häll ner geggan med, i detta fallet skinkan (om du använder kyckling eller annat rått kött så tillaga separat innan du blandar ner den i såsen) låt det fräsa runt i pannan tills du ser att såsen tjocknat..häll på ris..så mycket att såsen färgar riset (dvs..det skall vara en torr rätt..inte geggigt)..nu kan man tillsätta majs..böngroddar ..ärtor..vad du vill egentligen. Låt detta steka medan du rör runt i det så att allt blir stekt. På restaurang serveras detta med ett stekt ägg..(en variant är att steka ägget..eller koka för en nyttigare variant..och hacka o blanda ner..stekt är ju godare ;))

Ris och olika sorters kött är annars vad jag brukar göra..med sallad. :tummenupp

Last edited by a moderator:
2 burkar krossade tomator
valfria frusna grönsaker
2-3 hackad svamp
1 lök
lite soyasås
krydda med chilli,salt+peppar,curry,osv
(valfri tilllägg: böner,kött, korv eller tonfisk, frusen spenat)

Servera med pasta eller ris

räcker till 3-4 måltider

Pommes och korv. Båda bakas tillsammans i ugnen, så slipper du vakta stekjärnet.

Gott, billigt och nyttigt pastaguck:

Krossade tomater
Ett paket bacon eller två.
En burk gröna oliver utan kärna
Gul lök
Vitlök
Nån sorts lämplig buljong.

Hacka det som kan hackas. Blanda allt och koka upp. Smaka av med salt och peppar. Godare än det låter faktiskt, det får en lite frisk smak liksom.

Jättebra kvällsmat-> matlåda dagen efter i några få enkla steg.

1. koka ris.
2. medan riset kokar, strimla och bryn fläsfilé i olivolja, krydda efer behag (i mitt fall chili, svart/vitpeppar, salt, en aning grillkrydda)
3. Under tiden fläskfilén bryns, tärna upp en paprika av valfri färg i lagom delar, samt dela en purjolök på mitten och skiva den sedan.
4. peta ur fläskfilén ur pannan, fräs på paprikan och purjolöken i skyn, tillsätt ev lite mer olivolja. krydda enl behag (i mitt fall, salt, oregano)
5. när paprikan börjar mjukna och löken är genomskinlig, vrid ner värmen och häll tillbaka fläskfilén under omrörning. skvätt över aningen olivolja om det behövs.
6. nu är nog riset klart, häll av ev överblivet vatten, rör ihop alltsammans till en salig röra och ät dig mätt. överblivna rester formar med fördel morgondagens matlådda.

ps: funkar även med kyckling
ps2: använd inte FÖR mkt olivolja, då blir det bara äckligt. skätt lite lagomt.

Släng i ett paket nudlar i en varma koppen.. kostar väl en femma och är klart på tre minuter. Finns dessutom i massa roliga smaker så man slipper äta samma varje dag :tummenupp

* Köp gula ärtor och gör 5L ärtsoppa, det räcker lääänge. Lyxa till det med fläsk men man klarar sig utan. Extremt billigt.

* Risgrynsgröt gör även där en monsterportion, mycket billigt.

* Falukorv & makaroner

General E skrev:

Min tips
1 Pasta med pesto, soltorkad tomat och frysta ärter.
2 Råris med röda linser och hp-sauce ovanpå. (Båda tar 10 min att koka och kan kokas i samma kastrull). Inte jättegott men man blir mätt.
3 En lightkorv, en burk vita bönor i tomatsås och en burk majs blandas.

När kl är 23 och jag kommit på att jag inte fixat nån lunchlåda så kokar jag pasta (Fullkornspenne) och tar en burk tonfisk i vatten med mig till jobbet. Ibland värmer jag tonfisken med pastan, ibland inte. Oftast kör jag hälften varmt och äter den andra halvan av burken medans jag väntar på att maten ska bli varm.

Ketchup och lite kryddor då delikatessen kommer ur micron.

Back