As per request...mina 2 cent
Jag älskar risrätter, så min favvoluncher är olika variationer med ris.
En variant är nasigoreng...så lätt att laga att det är löjligt. Och det bästa är att du kan dra i vad du vill..allt från räkor till fläskkött..vegetariskt etc.
Risotto med en liten sallad på sidan av..mmmm
Jag drar igång ett stort riskok på söndagskvällen och slänger in det i kylen så kan du ta från det under veckan (fräschat kanske är att göra så det räcker halva veckan så blir det inte trist heller)
Nasigoreng..lättast är att ta det köttet du vill ha (annars gör du såsen och stek runt den i pannan med olja tills den tjocknar, innan du slänger ner grönsakerna och sedan riset)..det kan vara kokt skinka tex..finhacka och släng ner i en skål, finstrimla lite lök..ner i skålen med detta, dra på en ordentlig kläm HEINZ tomatketchup (nej..tro mig..det blir gott)..kläm på ca en halv citron (eller mindre..beror på hur syrligt du gillar det)..tillsätt några teskedar soja..massor av tabasco (mmm)..(du kan pressa ner vitlök om du gillar det).
Rör runt..(det ser ut som en sorglig gegga men det blir gott..och du lär dig snabbt vilka ingredienser du gillar att använda mer eller mindre av)
Häll olja i stekpannan, efter behag

häll ner geggan med, i detta fallet skinkan (om du använder kyckling eller annat rått kött så tillaga separat innan du blandar ner den i såsen) låt det fräsa runt i pannan tills du ser att såsen tjocknat..häll på ris..så mycket att såsen färgar riset (dvs..det skall vara en torr rätt..inte geggigt)..nu kan man tillsätta majs..böngroddar ..ärtor..vad du vill egentligen. Låt detta steka medan du rör runt i det så att allt blir stekt. På restaurang serveras detta med ett stekt ägg..(en variant är att steka ägget..eller koka för en nyttigare variant..och hacka o blanda ner..stekt är ju godare

)
Ris och olika sorters kött är annars vad jag brukar göra..med sallad.