OpenOffice nybörjare! Hjälp mig!

PinkPassion

Member of the Pink Ladies
Gick med
14 Aug 2008
Hoj
kawasaki er6n -12, Suzuki rm 125 -99
Jag har precis färdigställt allt och har exporterat min text till pdf fil och har gjort d möjligt att kunna skriva egen text på bestämda områden i pdf filen se mitt exempel--> http://www.skanetrafiken.se/upload/Dokumentbank/Resegarantin/resegaranti till webb09.pdf Men nu vill jag göra det möjligt att kunna spara ner pdf:en med den nya tillagda texten som man själv kan skriva i. Var finner jag den inställningen där man gör det möjligt för andra att kunna spara ner den befintliga pdf filen med den nya texten? Hur låser jag upp det?

Mvh Sofie

det tror jag inte att du kan.
Det dom får göra är att skriva ut sina editerade pdf'er.
En variant är att göra ett webbaserat formulär som användaren fyller i, och därefter skapar du en pdf baserat på formuläret som dom kan ladda ner.

Beror inte det på pdf-läsaren?

Jag kan läsa, fylla i och spara
http://www.skanetrafiken.se/upload/Dokumentbank/Resegarantin/resegaranti till webb09.pdf
med xpdf.

Självklart beror det på läsaren/editorn, men vad gäller OpenOffice så funkar det inte default.
finns dock en plugin till OpenOffice som tydligen skall göra att man kan importera & editera pdf.

Hämtas här: http://extensions.services.openoffice.org/project/pdfimport

Hmm, får ett error när jag försöker öppna din pdf med hjälp av denna plugin.
I/O-error.
Andra pdf funkar dock helt OK att öppna och editera. Använder Draw ( openoffice's svar på powerpoint ) så den måste du ha installerad.

Last edited:
Jag ska berätta mitt syfte så att ni förstår min situation bättre. (Ursäkta mitt dåliga datorspråk)
Jag fick ett uppdrag av min chef att fixa en rapport som alla anställda har tillgång till. Den ska sparas ner i pdf format och de anställda ska kunna editera sin egna text likt den resegarating jag lagt upp som ett exempel. Pdf filen ska oxå kunna sparas ner med den nya texten. Vi har väldigt hög säkerhet på jobbet och vi får inte ladda ner vilket program som helst utan att fråga IT-avdelningen och jag vet att jag inte kommer att få ladda ner några andra program för att få mitt problem att lösas. Jag trodde först att det var i openoffice jag kunde finna en inställning innan jag konvertera min rapport till en pdf men så var inte fallet så jag får kanske lägga detta projekt på hyllan pga alla begränsningar jag har. På jobbet sitter vi vem Adobe Reader 7.0 version.

Ger det en sista chans, men tack för er hjälp! Kom gärna med fler lösningar!

Jag ska berätta mitt syfte så att ni förstår min situation bättre. (Ursäkta mitt dåliga datorspråk)
Jag fick ett uppdrag av min chef att fixa en rapport som alla anställda har tillgång till. Den ska sparas ner i pdf format och de anställda ska kunna editera sin egna text likt den resegarating jag lagt upp som ett exempel. Pdf filen ska oxå kunna sparas ner med den nya texten. Vi har väldigt hög säkerhet på jobbet och vi får inte ladda ner vilket program som helst utan att fråga IT-avdelningen och jag vet att jag inte kommer att få ladda ner några andra program för att få mitt problem att lösas. Jag trodde först att det var i openoffice jag kunde finna en inställning innan jag konvertera min rapport till en pdf men så var inte fallet så jag får kanske lägga detta projekt på hyllan pga alla begränsningar jag har. På jobbet sitter vi vem Adobe Reader 7.0 version.

Ger det en sista chans, men tack för er hjälp! Kom gärna med fler lösningar!

Dum fråga, men varför går det inte lika bra med en .doc eller .odt fil?

Jag öppnade pdf:en med min Mac och ändrade i text m m och sparade. Fungerade fint men det är man ju van vid på Mac. :D

Så vi kan nog utesluta att det är något problem i OpenOffice. Konstigt att Acrobat Reader inte klarar att editera (och spara).

Hela avdelningen byter till Mac? ;)

Last edited:
Hörs/syns nästan på namnet ?
Adobe har program för att editera, men dom är inte gratis.

Håller med delvis men jag tycker inte man skapar så mycket genom att fylla i det som ursprungsskaparen valde att göra redigerbart. Det borde de kunna bjuda på kan man tycka.

Håller med delvis men jag tycker inte man skapar så mycket genom att fylla i det som ursprungsskaparen valde att göra redigerbart. Det borde de kunna bjuda på kan man tycka.

Om man har en redigerbar PDF - som den i första inlägget - så går det alldeles utmärkt att fylla i den i Acrobat Reader men jag fattade det som att TS ska skapa en ny sådan PDF. Då behöver man Adobe Acrobat.

Man borde kunna göra en redigerbar PDF i Pages - jag vet inte hur dock och just nu pallar jag inte leta riktigt. Ta reda på nån som kör Mac och har senaste iWork, de kanske kan.

Annars kanske det här gratisprogrammet kan hjälpa till. :)

Dum fråga, men varför går det inte lika bra med en .doc eller .odt fil?

Våra datorer vi jobbar med stödjer inte .doc eller .odt. Vi har bara tillgång till pdf.

Om man har en redigerbar PDF - som den i första inlägget - så går det alldeles utmärkt att fylla i den i Acrobat Reader men jag fattade det som att TS ska skapa en ny sådan PDF. Då behöver man Adobe Acrobat.

Man borde kunna göra en redigerbar PDF i Pages - jag vet inte hur dock och just nu pallar jag inte leta riktigt. Ta reda på nån som kör Mac och har senaste iWork, de kanske kan.

Jag ska kolla när jag kommer hem...jag hoppas verkligen att d går, för på jobb kan jag bara öppna det i acrobat reader anyway... så det e kanske ett dött lopp andå... helt sjukt d måste ju finnas någon inställning på att man gör det möjligt o redigera o spara i openoffice...man blir ju helt snurrig haha! tur att man får betalt för att göra detta.

Last edited:

Jag tycker inte det blir mer en "ny" pdf för att man sparar den än att man skriver ut den för det fungerar ju. Hela anledningen till att man kan redigera vissa pdf:er är ju att man ska använda den redigerade versionen, att då bara tillåta en att skriva ut men inte spara är konstigt (av Adobe) tycker jag. Det är lite fax över det hela. ;)

Detta har väl inget med hur hon skapar pdf:en att göra? Annars skulle det väl inte fungera för vissa och inte för andra. Det är väl mottagaren som har problem när de kör Acrobat Reader. Hur hon skulle kunna fixa det i sin ände vet jag inte.

Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn