Open(Rookie) 1000 2022

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Recrapport!
Mixat väder men bitarna börjar falla på plats!


Nu sitter man här nyvaken framför datorn med en kopp kaffe, och begrundar föregående dagars aktivitet. :coffee:

Som befarat regnade det på torsdags-kvalet, första gången i blött för min del så tog det lugnt och försiktigt, hellre en sista start-position än ingen position alls! Men lite överraskad över hur pass bra grepp det är i regndäcken, hade nog kunnat plocka ett par sekunder till! Kval1 resulterade i plats 18/21 i Race1, inte så illa! :D

Strax efter torsdag-lunch spricker det upp, molnen skingrar sig och solen tittade fram stundvis. Det ser ut att kunna torka upp! Som brukligt kör vi sist av alla klasser men det var länge ett stort frågetecken om det skulle hinna torka upp eller bli wet-race! Antalet som körde på regndäck minskade för varje klass som avverkades dock låg det länge kvar flera pölar lite här och där. När superbike rullar ut ser det ut som ca90% kör på slicks… så kan dom kan jag! Som tur var hade jag lagt på värmarna på torrdäcken, just in case! Och nu är det mindre än en timme kvar till race, snabbt byta däck! I full färd med att byta hjul hörs plötsligt ett skraaaaap-krasch-pang! Rödflagg! ? Lykke satte precis hojen i muren alldeles bakom vårt depåtält (vid f2-kurvan), som tur vara klarade han sig! Antagligen prickade han någon av de blöta fläckarna som inte gett med sig.

Race 1, kanonstart! :hojraket Plockade säkert 2-3 positioner, flyger fram mot startkurvan samtidigt som i stort sett hela fältet vill ha innerkurva och viker in framför, woohaaa!
Kanske en aning het på gröten i kurvan ut på dragstrippen! Körde brett mer än en gång, över curbsen genom kanske den största vattenpölen på hela området! (förutom i lunchtältet…) Ute på rakan har jag inget att sätta emot! Ett par varv in i race, blåflagg, håller ut och lämnar plats i Mjölby samtidigt som en hel klunga passerar, nån tappar spåret och går lite brett, ingen kontakt men nära ögat! :skrämd

Kval 2, (fredag) Torrt! Nu börjar det kännas bättre! :tummenupp

Race2, startar p24/24 men nu en ännu bättre start än R1! :hojraket Flyger fram som förra gången, men ger mig inte i startkurvan och plockar en position till innan Parisaren, jag hänger med!!! Tills vi kommer ut på rakan…

Nåja fokus på mitt eget tempo som blir bättre och bättre, bromsa senare och senare och ända in till apex, vilken skillnad! Helt plötslig går det att styra cykeln! :geek: Då helt plötsligt inser jag att jag börja ta in på framförvarande! Nu växer hornen ut! :cdevilMed bara två varv kvar kommer vi ut på rakan, jag pressar ner bröstet mot tanken, full spetta! 2an-3an-4an-5an kommer in i slip-stremen! Viker ut strax innan inbromsning till Mjölby och kör om! Skolboksomkörning! Nu upp för backen, på´t igen! Får inte tappa denna platsen! och det håller ända in i mål!!!1!

Jag kom inte sist och blev inte varvad! :2cool
resultat
 
Last edited:

Motorist

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2020
Ort
Linköping
Hoj
Gsxr 1000
Kul läsning!

Broms in i böj var en rätt härlig känsla va? ?

Jag var inte snabb i startblocken och hamnade i klungor bägge dagarna, kul racing, men hade såklart varit roligare att ta sig förbi med när jag kände att mer fart fanns att ge. Men vi fightades och varje omkörning ledde till att någon tappade på ett parti, och på nästa utgång kunde en tredje köra förbi. Lyckades inte alls med inbromsningarna här, tror det har mycket med att göra att jag inte kört något att tala om här och därmed heller inte gjort så många omkörningar på denna bana.

Suget att anmäla sig till Karlskoga ökar alltmer ?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det är inte utan att man blir lite sugen att lufta järnhästen i ett open1000.
Måste jobba bort konsekvenstänket lite bara…
Som 52 åring är det i sig en resa.
Gick omkull i Mjölbykurvan på KM förra året och det skakar man inte bara av sig märkte jag i år…
Vurpan gick bra men den spökar i huvudet varenda varv..
Kan bli ett race i open nästa år, du har triggat igång nått…
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
resultat
Kul läsning!

Broms in i böj var en rätt härlig känsla va? ?

Jag var inte snabb i startblocken och hamnade i klungor bägge dagarna, kul racing, men hade såklart varit roligare att ta sig förbi med när jag kände att mer fart fanns att ge. Men vi fightades och varje omkörning ledde till att någon tappade på ett parti, och på nästa utgång kunde en tredje köra förbi. Lyckades inte alls med inbromsningarna här, tror det har mycket med att göra att jag inte kört något att tala om här och därmed heller inte gjort så många omkörningar på denna bana.

Suget att anmäla sig till Karlskoga ökar alltmer ?
Riktigt gött faktiskt! Men det satt långt inne att bromsa mindre och senare! Kommer nog tyvärr hoppa Karlskoga och istället satsa på Falkenberg som nästa tävling. (Får skaffa större budget till nästa säsing)
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Det är inte utan att man blir lite sugen att lufta järnhästen i ett open1000.
Måste jobba bort konsekvenstänket lite bara…
Som 52 åring är det i sig en resa.
Gick omkull i Mjölbykurvan på KM förra året och det skakar man inte bara av sig märkte jag i år…
Vurpan gick bra men den spökar i huvudet varenda varv..
Kan bli ett race i open nästa år, du har triggat igång nått…
Klart du ska köra! Tror Ankan som kör i vår klass är i samma ålder, och det är säkert fler som är i samma ålder eller äldre än så!
Har också nästan alltid lite lätt oro innan race, speciellt på de banor med långa rakor, men när man väl kommer ut ur depån får känna att allt lirar som det ska så släpper det. Men Mjölby är allt lite små-hårig, man ser ju inte riktigt svängen för än man börjat bromsa känns det som. :gnissla
 
Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Klart du ska köra! Tror Ankan som kör i vår klass är i samma ålder, och det är säkert många fler som i samma ålder eller äldre än så!
Har också nästan alltid lite lätt oro innan race, speciellt på de banor med långa rakor, men när man väl kommer ut ur depån får känna att allt lirar som det ska så släpper det. Men Mjölby är allt lite små-hårig, man ser ju inte riktigt svängen för än man börjat bromsa känns det som. :gnissla
Tycker det är svårt att hitta bromspunkten i 280 eller va fan man är uppe i innan Mjölby…
Bromsar åthelvete för tidigt.
 

Motorist

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2020
Ort
Linköping
Hoj
Gsxr 1000
resultat

Riktigt gött faktiskt! Men det satt långt inne att bromsa mindre och senare! Kommer nog tyvärr hoppa Karlskoga och istället satsa på Falkenberg som nästa tävling. (Får skaffa större budget till nästa säsing)
Jag gör tvärt om, kör Karlskoga och hoppar Falkenberg istället. Men kul att ses på mantorp! ?
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Tycker det är svårt att hitta bromspunkten i 280 eller va fan man är uppe i innan Mjölby…
Bromsar åthelvete för tidigt.
Jag är för tung och slö så jag kommer bara upp i 250-ish :lol Brukar bromsa precis efter där räcket på vänster sida slutar, men det går nog att flytta den bromspunkten ganska mycket!
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Klart du ska köra! Tror Ankan som kör i vår klass är i samma ålder, och det är säkert fler som är i samma ålder eller äldre än så!
Har också nästan alltid lite lätt oro innan race, speciellt på de banor med långa rakor, men när man väl kommer ut ur depån får känna att allt lirar som det ska så släpper det. Men Mjölby är allt lite små-hårig, man ser ju inte riktigt svängen för än man börjat bromsa känns det som. :gnissla
Jag i 600 tältet intill är ju yngst med 52, min vänner är födda 66 & 67 :D
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag är för tung och slö så jag kommer bara upp i 250-ish :lol Brukar bromsa precis efter där räcket på vänster sida slutar, men det går nog att flytta den bromspunkten ganska mycket!
600an kommer bara upp i 230 utan draghjälp ... ska bromsa vid 160-175m men är avtaggad så det blir runt 200 skylten men då åker man sakta genom Mjölby :(
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
600an kommer bara upp i 230 utan draghjälp ... ska bromsa vid 160-175m men är avtaggad så det blir runt 200 skylten men då åker man sakta genom Mjölby :(
Min plan innan race var också att bromsa vid 200m, men det känns alltid som: fack fack fack stopp, stooooooopp! sen går det för långsamt... men nu när jag börjat trailbrejka ordentligt bör man kunna flytta bromspunkten frammåt stegvis. :crash
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Min plan innan race var också att bromsa vid 200m, men det känns alltid som: fack fack fack stopp, stooooooopp! sen går det för långsamt... men nu när jag börjat trailbrejka ordentligt bör man kunna flytta bromspunkten frammåt stegvis. :crash
Det var det jag gjorde när jag gick i backen där i ingången till Mjölby…
Hade lite för bråttom att komma ifatt klungan framför så när jag väl nöp till så hade jag nog lite för hög fart, fick nån jävla obalans i hojen bakhjulet började studsa i sidled… tillslut var jag ur sadeln.
Det var ju såklart ovanan att komma med rejält med fart in i sväng, skulle ju bara lättat lite på broms och vikt in.
Då hade jag varit förbi dom över krönet istället…:yoparty:yoparty
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Min plan innan race var också att bromsa vid 200m, men det känns alltid som: fack fack fack stopp, stooooooopp! sen går det för långsamt... men nu när jag börjat trailbrejka ordentligt bör man kunna flytta bromspunkten frammåt stegvis. :crash
Jag har ju några vänner som jag inte vill hänga ut just idag :lol
Men jag brukar försöka få dom att istället för att flytta fram bromspunkten en massa, vilket ganska ofta resulterar i panik, blicklåsning och sällan bra ingång, att istället ha samma bekväma bromspunkt men släppa ut bromsen mera lite tidigare och ha kvar den fram till man tycker man står stilla. Det är betydligt svårare än att bara flytta fram den som ju kan va lättare då man har faktiska fysiska punkter i och runt banan som hjärnan kan ta fasta på.
Att släppa ut mera än innan är klart flummigare....
Jag brukar lägga 1 träningspass i 1 specifik kurva, kanske den efter längsta raka att öva på detta. Tyvärr faller man lätt tillbaka i bekvämlighetszonen igen :(
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Det var det jag gjorde när jag gick i backen där i ingången till Mjölby…
Hade lite för bråttom att komma ifatt klungan framför så när jag väl nöp till så hade jag nog lite för hög fart, fick nån jävla obalans i hojen bakhjulet började studsa i sidled… tillslut var jag ur sadeln.
Det var ju såklart ovanan att komma med rejält med fart in i sväng, skulle ju bara lättat lite på broms och vikt in.
Då hade jag varit förbi dom över krönet istället…:yoparty:yoparty
Lätt att säga i efterhand! Highsider?
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag har ju några vänner som jag inte vill hänga ut just idag :lol
Men jag brukar försöka få dom att istället för att flytta fram bromspunkten en massa, vilket ganska ofta resulterar i panik, blicklåsning och sällan bra ingång, att istället ha samma bekväma bromspunkt men släppa ut bromsen mera lite tidigare och ha kvar den fram till man tycker man står stilla. Det är betydligt svårare än att bara flytta fram den som ju kan va lättare då man har faktiska fysiska punkter i och runt banan som hjärnan kan ta fasta på.
Att släppa ut mera än innan är klart flummigare....
Jag brukar lägga 1 träningspass i 1 specifik kurva, kanske den efter längsta raka att öva på detta. Tyvärr faller man lätt tillbaka i bekvämlighetszonen igen :(
Gjorde det i Race2 och det var då det började kännas bättre!
Brukar försöka fokusera på en eller ett par grejer varje träningspass, men det är lätt att glöma och så ligger man där och jagar (omöjliga) banrekord istället :lol
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det var det jag gjorde när jag gick i backen där i ingången till Mjölby…
Hade lite för bråttom att komma ifatt klungan framför så när jag väl nöp till så hade jag nog lite för hög fart, fick nån jävla obalans i hojen bakhjulet började studsa i sidled… tillslut var jag ur sadeln.
Det var ju såklart ovanan att komma med rejält med fart in i sväng, skulle ju bara lättat lite på broms och vikt in.
Då hade jag varit förbi dom över krönet istället…:yoparty:yoparty
När det dansar/studsar för mkt ska man ha modet att som sagt bara släppa ut bromsen, då blir det ju ofta lugnt på den fronten, men går fort som fan tycker man.
(alternativt slänga ut foten i asfalten, men det kommer aldrig hända igen)
Men reder man ut det och får bra utgång ler man hela vägen till nästa böj :D
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Taggad som tusan inför nästa race på Falken! :hoppa
Var och körde lite där nu i onsdags, och satan i gatan nu är jag snabb! Nu vet jag i alla fall var gränsen för hur mycket jag kan lägga ner är... Ett lättare bakhjulssläpp i Nyhemskurvan gjorde att jag fick ta esset på gräset a la motorcoss-style! :eek: ...det är andra gången i år jag besöker den gräsmattan... :unsure:

Nån fler som ska köra i Falkenberg?

fbgsmotorbana_karta_forkl.png
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Såååååå mör i kroppen! - Det är straffet för att man slarvat med träningen! :död

Men det har visat sig att jag har oanad talang för starter! :hojraket
Från p14 till p8 i r1 innan Nyhemskurvan och en liknande bedrift i r2!

Första passet blev Lördag på kvalet. Falkenberg är ju lite av en hemmabana så jag har ganska många varv i bagaget innan så den sitter rätt så bra. Senast jag fick någon tid uppmätt låg jag på ca 55s (gatgrupp) nu kom jag ner till 50s, ganska ok, men ändå inte helt nöjd över att jag inte kom ner till åtminstone 49s. Sen en bedrövlig provstart efter kvalet, dåligt med gas och mesväxlade i 3an, kändes som att hela växellådan gick åt skogen, men den håller än peppar peppar!

Sistaplats i på gridden.

Lamporna släcks, 8-9 tusen varv ut med kopplingen, perfekt start! Precis så att framhjulet lättar från marken har tar inte mindre än fem positioner innan chikanen och ytterligare en i chikanen, p8!!!! :D Och det håller… i 2 varv. :3freakFör dåligt race-pace, och är nere på p14 igen efter 5-6 varv… Tar mig i mål, mör i kroppen, kramp i vaden. Hem o ladda om!:tummenupp



Vi har otroligt flyt med vädret. Prognosen för helgen var regn, men vi har haft sol ända fram till söndagseftermiddagen när oroväckande mörka moln börjar närmade sig banan, bara ett stenkast söderut ser det ut att regna… Håller tummarna för att vi hinner ut innan det börjar regna!

Open600 kör innan oss, starten går - krasch i chikanen - rödflagg…omstart, starten går - krasch i chikanen - rödflagg igen! Omstart nr3, nu är det mörka moln överallt, håller tummarna för torrt Kommer några enstaka droppar och Open600 avbryter med 4varv kvar, ingen omstart! Och det stannar vid några få droppar och spricker istället upp, vi får torrt race ändå! Dock racet blir nedbantat till 16 varv, så kanske slipper jag bli varvad! Så tusan heller! Trots en lika perfekt start som i r1 så hamnar jag snart på efterkälken, har länge #9 i sikte men även han försvinner sakta men säkert. Nåja, första säsongen i Open 1000 avklarad utan krascher känns ändå helt ok!:tummenupp


Hepp, hem och trimma och köra 16 weeks of hell sen är man i form till nästa säsong!
Bildbevis från r1: :cool:
Screenshot_20220821-211306_Samsung Internet.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top